Chińska firma żeglugowa COSCO Shipping zdecydowała się znacząco rozszerzyć swoją flotę, składając jedno zamówienie na 87 nowych jednostek w stoczniach należących do China State Shipbuilding Corporation (CSSC) . W poniedziałek 8 grudnia, obie firmy zorganizowały w Szanghaju szeroko komentowane wydarzenie, podczas którego podpisano kontrakt o łącznej wartości ponad 50 miliardów juanów (7,07 miliarda dolarów).
Chińskie media donoszą, że jest to największe w historii zamówienie złożone między firmą żeglugową a stocznią w Chinach.
COSCO określa natomiast kontrakt jako istotny krok w kierunku utrzymania przewagi nad konkurencją przy jednoczesnej optymalizacji floty. Przedstawiciele COSCO poinformowali także, że nowe statki będą odzwierciedlać pojawiające się trendy rynkowe w zakresie ekologicznego i inteligentnego transportu.
Podczas konferencji nie podano żadnych szczegółów dotyczących harmonogramu budowy nowych jednostek, ale ujawniono, że wśród wymienionych typów statków znajdują się m.in. ultra-duże kontenerowce, ultra-duże masowce, ultra-duże tankowce, statki do transportu zboża, wielozadaniowe statki do transportu ciężkich ładunków, statki ro-ro i małe statki kontenerowe.
Umowa została zawarta zaledwie kilka miesięcy po zakończeniu przez China State Shipbuilding Corporation ostatniej restrukturyzacji mającej na celu zwiększenie efektywności i konkurencyjności.
Podczas wczorajszej konferencji poinformowano, że w projekt zostanie zaangażowana większość oddziałów firmy, w tym Jiangnan Shipyard, Dalian Heavy Industry, Wuchang Shipbuilding Industry, Guangzhou Shipbuilding International, China Shipbuilding Chengxi i Beihai Shipbuilding.
To nie pierwsze tak duże zamówienie COSCO. W 2024 roku państwowy gigant żeglugowy zamówił 42 nowe masowce poprzez swoje spółki zależne: COSCO Shipping Heavy Industry i CSSC Chengxi Shipyard.
Branżowe media informują ponadto, że Grupa ma już zamówione 82 kontenerowce o łącznej pojemności 1,1 miliona TEU. W tym roku COSCO zamówiło także 25 masowców typu Capesize, a dwa miesiące temu firma dodała do swoich zamówień kolejne 23 masowce i sześć ultradużych tankowców.
Analitycy zauważają, że wzrost na taką skalę prawdopodobnie będzie miał wpływ na branżę przez wiele kolejnych miesięcy.
LEW/Z Mediów (Źródło: COSCO)
