ORP Orzeł, jedyny okręt podwodny we flocie polskiej marynarki wojennej, podczas wyjścia nawodnego w morze uległ awarii i musiał wrócić do portu w Gdyni. Do zdarzenia doszło w środę 26 listopada.
Jak powiedział Portalowi Morskiemu kapitan marynarki Damian Przybysz, oficer prasowy 3. Flotylli Okrętów, po pozytywnym przejściu prób w porcie, okręt wypłynął w morze na próby morskie. Podczas testów nastąpiła pewna niesprawność w pracy jednego z silników Diesla, które służą przede wszystkim do ładowania baterii akumulatorów oraz zasilania głównego silnika elektrycznego.
– Dowódca okrętu podjął decyzję o powrocie do portu i niekontynuowaniu rejsu do Świnoujścia, dokąd ORP Orzeł miał płynąć po zakończeniu prób morskich – dodaje Damian Przybysz.
ORP Orzeł miał uświetnić obchody jutrzejszego Święta Marynarki Wojennej w Świnoujściu, na które delegowane zostały okręty i załogi z 3. Flotylli Okrętów im. kmdr. Bolesława Romanowskiego w Gdyni.
Jak podkreśla oficer prasowy, wspomniana niesprawność nie miała wpływu na bezpieczeństwo okrętu, a usterka zostanie naprawiona w ramach serwisu gwarancyjnego w PGZ Stoczni Wojennej.
ORP Orzeł jest okrętem podwodnym trzeciej generacji projektu 877E (typ Kilo). Został zbudowany w stoczni Krasnoje Sormowo w Gorki w 1985 roku. Jednostkę charakteryzują duże zdolności do przeprowadzania patroli bojowych oraz rozpoznania a jej głównym przeznaczeniem jest zwalczanie okrętów podwodnych. ORP Orzeł wchodzi obecnie w skład dywizjonu Okrętów Podwodnych 3. Flotylli Okrętów w Gdyni.
W środę 26 listopada, polski rząd podjął decyzję o zakupie trzech nowoczesnych okrętów podwodnych od Szwecji w ramach programu Orka.
Oferta Szwecji obejmuje zaawansowane okręty podwodne A26 od Saab, wyposażone w najnowocześniejsze innowacje i technologie. Zakłada też współpracę z Polskim przemysłem i transfer wiedzy, zapewniając strategiczne partnerstwo między Polską a Szwecją.
ORP Orzeł - charakterystyka podstawowa:
wyporność na powierzchni - 2460 t
wyporność w zanurzeniu - 3180 t
długość - 72,60 m
szerokość - 9,90m
zanurzenie testowe - 250 m
zanurzenie maksymalne - 300 m
LEW, Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl
