Hiszpańska stocznia Navantia z Kartageny poinformowała o zwodowaniu przyszłego okrętu Narciso Monturiol. To drugi okręt podwodny klasy S-80 z napędem dieslowsko-elektrycznym, zbudowany przez tę stocznię dla hiszpańskiej marynarki wojennej.
Podobnie jak pierwszy okręt tej klasy Isaac Peral, przyszły Narciso Monturiol będzie miał długość całkowitą 80,8 metra, średnicę kadłuba 7,3 metra, wyporność podwodną około 3000 ton oraz napęd niezależny od powietrza, który może zasilać okręt energią elektryczną na dowolnej głębokości, dzięki czemu może on pozostawać pod wodą przez długi czas.
Jak przekazała stocznia Navantia, okręt przygotowywany jest do ostatnich etapów budowy, w tym do prób portowych i morskich. W porcie testowane będą m.in. systemy tankowania paliwa, ładowania akumulatorów i testy napędu podczas cumowania. Po zakończeniu tych testów rozpoczną się próby morskie (w tym testy nawigacyjne i zanurzenia), po których okręt będzie mógł zostać przekazany marynarce wojennej.
W ramach programu S-80 hiszpańska marynarka wojenna otrzyma cztery najnowocześniejsze konwencjonalne (niejądrowe) okręty podwodne. Zastąpią one cztery okrętów klasy Galerna zbudowane w latach 80. XX wieku.
Okręt podwodny Narciso Monturiol zostanie oddany do służby w hiszpańskiej marynarce wojennej w 2026 roku.
Patronem okrętu jest XIX-wieczny hiszpański wynalazca, któremu przypisuje się skonstruowanie pierwszej na świecie łodzi podwodnej niezależnej od powietrza i napędzanej silnikiem spalinowym.
LEW (Źródło: Navantia)
