Włoska stocznia Fincantieri pochwaliła się wynikami za 9 miesięcy bieżącego roku. Firma odnotowała duży wzrost przychodów, mając zapewnione zamówienia na jednostki pływające na najbliższe 10 lat.
Jak informuje włoska stocznia, jej przychody w trzech kwartałach br. wyniosły 6725 mln euro, co oznacza wzrost o 20,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym (5583 mln EUR).
Nieźle wygląda także rentowność przedsiębiorstwa we wszystkich segmentach działalności. Wskaźnik EBITDA (zysk przed potrąceniem kosztów finansowych - odsetek od pożyczonego kapitału, podatków i amortyzacji) wzrósł o 40,4 proc. do 461 mln euro, w stosunku do 328 mln euro osiągniętych w trzech kwartałach 2024 r.
Również marża EBITDA na poziomie 6,9 proc. była wyższa względem 5,9 proc. (za dziewięć miesięcy 2024 r.) i 6,3 proc. w całym roku 2024.
Dług netto wyniósł 1648 mln euro, nieznacznie poniżej 1668 mln euro, odnotowanych w 2024 r., przy niższym wskaźniku dźwigni Net debt / EBITDA LTM (zadłużenie netto do zysku operacyjnego przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i odpisami), który był na poziomie 2,6x, co stanowi poprawę wobec 3,3x według stanu na 31 grudnia 2024 r.
Wartość pozyskanych nowych zamówień wyniosła ponad 16 mld euro, czyli o 88,4 proc. więcej (w ujęciu rok do roku) w porównaniu z trzema kwartałami 2024 (w których pozyskano zamówienia za 8,5 mld euro) powyżej rekordowego poziomu, osiągniętego w całym 2024 r., przy współczynniku book-to-bill 2,4x (stosunek wartości nowych zamówień do wartości zafakturowanych produktów w danym okresie).
Portfel zamówień w trzech kwartałach 2025 r. na poziomie 41,0 mld euro, wzrósł o 32 proc. względem 2024 roku (31 mld euro), przekładając się na łączną wartość zamówień, wynoszącą obecnie 61,1 mld euro, co odpowiada ok. 7,5-krotności przychodów z 2024 r.
Dziewięć stoczni grupy Fincantieri dostarczyło w trzech kwartałach br. 19 statków. Obecnie w portfelu zamówień jest 100 statków z terminami dostaw, zaplanowanymi do 2036 r.
Rada dyrektorów Fincantieri potwierdziła cele na rok 2025, ogłoszone przy publikacji wyników za pierwsze półrocze tego roku, to jest osiągnięcie:
- przychodów na poziomie około 9 mld euro,
- marży EBITDA powyżej 7 procent,
- wskaźnika dźwigni (dług netto / EBITDA) pomiędzy 2,7x a 3,0x
- zysku netto
Poinformowano, że nowy biznesplan na lata 2026-30 zostanie zatwierdzony do końca roku.
- Jesteśmy bardzo usatysfakcjonowani i głęboko wdzięczni wszystkim pracownikom Fincantieri za ich znakomitą pracę. Nadal wypracowujemy solidny wzrost przychodów, marż i portfela zamówień, co skutkuje trzema wzajemnie wzmacniającymi się pozytywnymi efektami: konsolidacją silnych wyników finansowych i operacyjnych Grupy osiągniętych w ciągu ostatnich trzech lat; mocnym umocowaniem Spółki w sprzyjającym cyklu przemysłowym, który kształtuje przyszłość sektora; oraz tworzeniem wspólnej i zrównoważonej wartości dla wszystkich interesariuszy społecznych i finansowych – oznajmił Pierroberto Folgiero, dyrektor generalny i zarządzający Fincantieri.
Jak dodał, przy historycznie rekordowym łącznym portfelu zamówień, przekraczającym 60 mld euro na kolejne dziesięć lat oraz 80 proc. zakupów włoskiej grupy stoczniowej, realizowanych u rodzimych dostawców, wkład Fincantieri w gospodarkę krajową i lokalną stale rośnie, zapewniając znaczną przewidywalność finansową w całym łańcuchu dostaw i utrzymując stabilne zatrudnienie.
Jednocześnie Grupa konsekwentnie wzmacnia swoją rolę lidera strategicznych innowacji we Włoszech, dzięki:
- wprowadzeniu pierwszych autonomicznych podwodnych dronów do ochrony krytycznej infrastruktury podmorskiej i portowej;
- wejściu na rynek wojskowych bezzałogowych jednostek nawodnych do nadzorowania obszarów przybrzeżnych;
- rozpoczęciu krajowej produkcji układów napędu z ogniwami paliwowymi oraz pakietów baterii do zastosowań zarówno obronnych, jak i komercyjnych; a także
- utworzeniu Fincantieri Ingenium, dedykowanej stworzeniu cyfrowej platformy danych i aplikacji umożliwiającej wykorzystanie sztucznej inteligencji w eksploatacji statków i w ekosystemach portowych.
- Nadal intensywnie pracujemy nad zwiększaniem mocy produkcyjnych w budowie statków zarówno komercyjnych, jak i wojskowych, poprzez podnoszenie produktywności naszych aktywów, wspieranie rozwoju wykwalifikowanej siły roboczej oraz wprowadzanie nowych technologii i metod pracy do procesów produkcyjnych – podkreślił Pierroberto Folgiero.
GL (źródło: Fincantieri)
