Stocznie, Statki

Uniwersytet Morski w Gdyni ogłosił ogólnopolski konkurs na nazwę nowego żaglowca szkoleniowego, który zastąpi legendarny Dar Młodzieży. Celem inicjatywy jest znalezienie oryginalnej i symbolicznej nazwy dla jednostki, która będzie reprezentować Polskę na morzach i oceanach świata.

Konkurs ma charakter otwarty – może wziąć w nim udział każdy, kto ukończył 18. rok życia. Uczestnicy mogą przesłać maksymalnie trzy propozycje, które powinny nawiązywać do morskich tradycji, historii Polski oraz wartości edukacyjnych. Liczy się oryginalność, ale i łatwość wymowy na arenie międzynarodowej, informują władze uczelni.

Zgłoszenia można przesyłać mailowo do 17 lutego 2026 r. na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Wyniki zostaną ogłoszone 17 czerwca 2026 r. – podczas Święta Szkoły. Na zwycięzcę czeka rejs inauguracyjnym nowym żaglowcem lub nagroda pieniężna w wysokości 10 000 zł brutto.

Pełny regulamin konkursu dostępny są na stronie Uczelni.

W maju br. podczas Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie, premier Donald Tusk poinformował, że w polskich stoczniach powstaną nowe jednostki - nowy żaglowiec – następca Daru Młodzieży i statek szkoleniowo-badawczy, który zastąpi użytkowany od 1997 roku przez Wyższą Szkołę Morską w Szczecinie jednostkę Nawigator XXI.

Na budowę żaglowca rząd przeznaczy blisko 400 mln zł, natomiast następca Nawigatora XXI będzie kosztował 600 mln zł.

Obecny żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni - Dar Młodzieży to trzymasztowa fregata, która kontynuuje tradycję dwóch słynnych poprzedników – Lwowa - żaglowca lat pionierskich, kiedy to jeszcze Tczew był siedzibą Szkoły Morskiej i Daru Pomorza – „białej fregaty”, służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930 – 1982.

Dar Młodzieży jest równocześnie pierwszym żaglowcem zbudowanym w polskiej stoczni, według oryginalnego polskiego projektu, od podstaw jako żaglowa jednostka szkolna.

Statek zaprojektował inż. Zygmunt Choreń. Położenie stępki odbyło się w czerwcu 1981 roku, a wodowanie z bocznej pochylni Wydziału Montażu Kadłubów C-1 Stoczni Gdańskiej im. Lenina miało miejsce 12 listopada 1981 roku.

Matką chrzestną została pani Helena Jurkiewicz, żona kpt. ż.w. Kazimierza Jurkiewicza. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 4 lipca 1982 roku w macierzystej Gdyni, przy Nabrzeżu Pomorskim, miejscu do dzisiaj stanowiącym stałe miejsce postoju fregaty.

LEW (Źródło: UMG), Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter