Stocznie, Statki

Zamówiony przez miliardera Billa Gatesa, wart ponad 600 milionów USD, napędzany wodorem i biopaliwami jacht motorowy Breakthrough został nagrodzony tytułem Statek Roku. Zwycięzcę ogłoszono podczas targów morskich Europort 2025 w Rotterdamie.

Gala Maritime Awards z udziałem ponad 900 gości odbyła się w poniedziałek wieczorem, 3 listopada br.  Do tytułu Ship of the Year w Holandii nominowano trzy innowacyjne jednostki: superjacht Breakthrough, okręt wsparcia logistycznego HNLMS Den Helder oraz statek badawczy RV Wim Wolff.

Wszystkie reprezentują różne oblicza przemysłu stoczniowego Niderlandów – od luksusowych superjachtów (stocznia Feadship), przez okręty (Damen Shipyards), po ekologiczne statki badawcze (stocznia Royal T), łącząc segment dóbr luksusowych, przemysł obronny i sferę badań morskich.

Organizatorem konkursu jest Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied (KNVTS) – Królewskie Niderlandzkie Stowarzyszenie Inżynierów Techniki Morskiej, które od 2003 roku corocznie przyznaje tytuł Statku Roku wybranej jednostce zaprojektowanej lub zbudowanej w tym kraju. Dla branży morskiej w Niderlandach nagroda KNVTS ma ogromne znaczenie – podnosi prestiż, wspiera promocję eksportową i buduje reputację tego kraju jako lidera innowacji okrętowych.

Tym razem jurorzy wskazali na luksusowy produkt tamtejszego przemysłu – Breakthrough. Jednostka zbudowana w stoczni Feadship na zamówienie współzałożyciela Microsoftu Billa Gatesa, znana wcześniej jako Project 821, wyceniana na 645 milionów dolarów, jest pierwszym na świecie megajachtem, napędzanym ogniwami paliwowymi. Jednostka nie używa oleju napędowego, zasilając swoje wyposażenie hotelowe i udogodnienia dla pasażerów bezemisyjną energią z ekologicznego wodoru.

Jak podkreślono, Breakthrough przewyższa gabarytami i wyposażeniem nawet warty 300 milionów dolarów superjacht Launchpad Marka Zuckerberga, będąc największym jachtem motorowym, jaki kiedykolwiek zwodowano w Niderlandach. Projekt jednostki opracowało biuro De Voogt Naval Architects, natomiast koncepcja bryły zewnętrznej i luksusowo wyposażonych wnętrz jest dziełem renomowanych brytyjskich projektantów RWD (Redman, Whiteley, Dixon).

Za naciśnięciem jednego przycisku można obsługiwać 14 wysuwanych balkonów, pięć drzwi i siedem otwieranych platform. Balkony wysuwają się wraz z poręczami bocznymi, a po całkowitym wysunięciu ich podłogi stają się idealnie równe z przestrzenią wewnętrzną.

Prędkość maksymalna wynosi 17 węzłów, a maksymalny zasięg przy prędkości eksploatacyjnej 14 węzłów, to 6500 mil morskich. Statek może pomieścić 22 (wg niektórych źródeł do 34) gości w 15 kabinach oraz 48 członków załogi. Tonaż brutto wynosi 7247 ton, długość 118,8 m a szerokość 19 m.

Breakthrough znajduje się w pierwszej piątce światowego rankingu najdłuższych megajachtów. Jest jednym z 76 jachtów motorowych o długości powyżej 100 m, a w porównaniu z jachtami motorowymi o podobnych rozmiarach, jego tonaż brutto jest o 149,4 ton większy od średniej.

Jednostka ma stalowy kadłub i aluminiową nadbudówkę. Do budowy i wykończenia wnętrz użyto starannie dobranych tkanin i skór o bogatej fakturze, zapewniających pomieszczeniom mieszkalnym bogactwo wrażeń dotykowych. Elegancji dodają powierzchnie z marmuru i trawertynu, a zastosowanie rattanu przydaje naturalności. Na całym jachcie szeroko wykorzystano naturalną deskę fornirowaną z wędzonego eukaliptusa, a także drewno w odcieniach szarości i bielonego dębu.

Częściowo zanurzony salon Nemo oferuje gościom wyjątkowy punkt widokowy, z którego można podziwiać środowisko morskie tuż pod powierzchnią wody. Zaprojektowano go tak, by stworzyć wrażenie całkowitego „zanurzenia się” w toni wodnej, poprzez złudzenie zatarcia granicy między jachtem, a morzem. Na pokładzie, wykonanym z drewna teakowego, jest także 8,2-metrowy basen bez krawędzi (infinity).

Do wnętrz zapewniono nieskrępowany dostęp światła dziennego, m.in. dzięki oknom, sięgającym od podłogi do sufitu z balustradami z przezroczystego szkła. W atrium mieści się klatka schodowa z windą, otoczona regałami z książkami.

Wnętrza zaprojektowano tak, by zapewnić poczucie prywatności i odosobnienia poprzez odpowiednie rozplanowanie kabin i pomieszczeń wspólnych, a także dzięki umieszczeniu prywatnych miejsc wypoczynkowych na każdym pokładzie. Miejsca te, jak kącik kawowy i nisza z grami na pokładzie mostka oraz prywatna jadalnia z tarasem morskim na dolnym pokładzie, zapewniają gościom intymną przestrzeń do wypoczynku.

Na jachcie są także kino, obszerna biblioteka i pomieszczenie pomocy medycznej.

Breakthrough został zaprojektowany, aby pomieścić 22 gości w 15 wszechstronnych kabinach. Osiem kabin dla gości na głównym pokładzie można połączyć w cztery kabiny VIP, aby zapewnić bardziej intymną atmosferę.

Przedział właścicielski zajmuje cały pokład, dzięki czemu bardziej przypomina prywatny apartament niż typową kabinę. Składa się z dwóch sypialni, z których każda ma własną łazienkę i garderobę. Apartament jest dodatkowo wyposażony m.in. w salkę gimnastyczną, dwa gabinety z kominkiem oraz salon. Jacuzzi z widokiem na dziób jachtu zapewnia właścicielowi zaciszne miejsce, z którego można podziwiać panoramiczny widok na ocean.

O relaksujące wrażenia gości z rejsu jachtem dba 48 członków załogi ulokowanych w 25 kabinach. Statek jest zasilany systemem ogniw paliwowych, oferującym bezspalinową metodę wytwarzania energii elektrycznej, w której jedynym produktem ubocznym jest woda.

Jednym z największych wyzwań projektowych było opracowanie sposobu przechowywania ciekłego wodoru pod pokładem w temperaturze -253°C w zbiorniku ośmiokrotnie lub dziesięciokrotnie większym, niż równoważny zbiornik na olej napędowy. Rozwiązanie obejmuje zbiornik kriogeniczny MAN Cryo tank o podwójnych ściankach, mieszczący 92 metry sześc. (cztery tony) wodoru.

Dzięki wykorzystaniu ogniw paliwowych do wytwarzania energii elektrycznej Breakthrough znacznie zmniejsza wpływ na środowisko związany z ogrzewaniem, klimatyzacją i innymi potrzebami energetycznymi na pokładzie. Co więcej, megajacht magazynuje zaledwie 543 kWh energii, ponieważ technologia ogniw paliwowych zapewnia tydzień cichej pracy podczas postoju na kotwicy lub całkowicie bezemisyjną żeglugę z prędkością ekonomiczną 10 węzłów.

W przypadku dłuższych rejsów lub gdy wodór nie jest dostępny, Breakthrough może być zasilany hybrydowo przez generatory, pracujące na biopaliwie HVO (Hydrogenated Vegetable Oil - uwodorniony olej roślinny) lub metanolu. HVO emituje o 90 proc. mniej zanieczyszczeń niż tradycyjny olej napędowy. Metanol, przechowywany w warunkach otoczenia, stanowi praktyczne paliwo alternatywne, które można przekształcić w wodór na pokładzie.

Siłownię statku wyposażono w zespoły prądotwórcze MTU – dwa o mocy 900 kW i trzy o mocy 2500 kW (spalające HVO), a także 16 generatorów PowerCell H2 o mocy 185 kW. Breakthrough ma również sterowane elektrycznie pędniki azymutalne (gondolowe) ABB i stabilizatory Kongsberg Neptune 300.

Jacht zamówił Bill Gates, który jednak nigdy nie postawił na nim swojej stopy. W kwietniu 2025 r. pojawiły się informacje, że twórca Microsoftu planuje sprzedaż jednostki. 12 września br. potwierdzono, że doszło do transakcji, którą przeprowadziła firma brokerska Edmiston. Według mediów branżowych, nowym właścicielem ma być kanadyjski miliarder Patrick Dovigi. Kwota transakcji nie została oficjalnie ujawniona, ale media podają kwotę powyżej 650 mln USD.

Feadship (First Export Association of Dutch Shipbuilders - Pierwsze Stowarzyszenie Eksportowe Holenderskich Producentów Statków) jest wspólnym przedsięwzięciem dwóch stoczni: Royal Van Lent Shipyard i Koninklijke De Vries Scheepsbouw (Royal De Vries Shipyard). Oprócz nich w grupie działa także biuro projektowe De Voogt Naval Architects.

Główne dane Breakthrough (wg Feadship)

  • Stocznia: Feadship Royal Dutch Shipyards
  • Długość 118.80 m
  • Szerokość: 19.00 m
  • Prędkość max: 17 węzłów
  • Zanurzenie 5.05 m
  • Zasięg: 6500 mil morskich
  • Projekt okrętowy: De Voogt Naval Architects
  • Projekt wnętrz i bryły zewn.: RWD
  • Napęd: 2 x ABB DO1100 – 3200 kW/260 rpm
  • Całkowita moc napędu/siłowni: 13.200 kW
  • Zbiorniki na paliwo 605 m sześc.
  • Zbiorniki na wodę 142 m sześc.
  • Pasażerowie 22
  • Załoga 48

Grzegorz Landowski

Poniżej w galerii - megajacht Breakthrough oraz przedstawiciele Feadship z nagrodą holenderskiego Statku Roku w Rotterdamie. Zdjęcia: Feadship i Edmiston.

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter