W poniedziałek 3 listopada do gdańskiego portu wpłynął holownik Argo – nowa jednostka we flocie „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o.
„WUŻ” umowę z Damen Shipyards Group na zakup kolejnego holownika podpisał we wrześniu 2024 roku. Holownik został zbudowany w Damen Shipyards Changde w Chinach zgodnie ze standardowym projektem ASD Tug 2111, natomiast jak podkreślono, firma Damen dostosowała go do specyficznych wymagań zamawiającego.
Nowa jednostka o uciągu na palu 50 T, posiada klasę Fire-Fighting 1 i wzmocni posiadaną już przez „WUŻ” Gdańsk flotę zapewniając bezpieczeństwo, komfort, jakość i ergonomię pracy zarówno dla pracowników jak i obsługi statków wchodzących do Portu Gdańsk, podkreślono.
Argo został oficjalnie przekazany zamawiającemu 23 października br. w Rotterdamie.
– Byliśmy zaszczyceni, mogąc świętować przekazanie statku w Rotterdamie, co stanowi miłą tradycję między naszymi firmami, mimo że tym razem pogoda była typowa dla holenderskiej jesieni. Jesteśmy przekonani, że nowy holownik Argo odegra istotną rolę we wspieraniu rozwoju WUZ w Gdańsku i cieszymy się na dalszą współpracę – powiedział Vadim Akimov, dyrektor ds. sprzedaży Damen.
Przed przekazaniem w Rotterdamie możliwości holownika zostały dokładnie przetestowane i zaprezentowane wraz z jednym z całkowicie elektrycznych holowników Damen RSD-E 2513 – poinformował Damen.
Zgodnie z tradycją firmy nazwa Argo nawiązuje do mitologii greckiej. Argo był pierwszym greckim okrętem żaglowo-wiosłowym – monerą, którą przy pomocy Ateny zbudował Argos dla Jazona, wyruszającego do Kolchidy po złote runo. Jego załogę stanowili Argonauci.
Jak poinformował Damen, Argo jest ósmym holownikiem zbudowanym w jej stoczni, który zasilił flotę gdańskiej firmy.
– W wyniku tej ekspansji na przestrzeni lat firma stała się największym przedsiębiorstwem holowniczym w Polsce i obecnie eksploatuje osiemnaście statków oraz szereg różnych modeli holowników Damen – informuje niderlandzka stocznia.
„WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o., powstał w czerwcu 1991 roku w wyniku przekształcenia Wydziału Usług Żeglugowych Morskiego Portu Gdańsk. Firma świadczy usługi portowo-morskie zarówno dla polskich jak i zagranicznych kontrahentów.
Do podstawowej działalności firmy, w skład której wchodzi m.in. 15 holowników, zalicza się holowania portowe, cumowanie oraz holowania morskie.
LEW
