Premier Kanady Mark Carney odwiedził w czwartek 30 bm. stocznię Hanwha Ocean Ltd. w Geoje, gdzie zaprezentowano jeden z najnowszych południowokoreańskich okrętów podwodnych KSS-III (Batch II), oferowany również w programie ORKA w Polsce.
Wizyta miała miejsce w czasie, gdy rząd Kanady analizuje wybór dostawcy czterech nowych jednostek podwodnych za miliardy dolarów.
Kanada nie ma obecnie zaplecza przemysłowego do samodzielnej budowy okrętów podwodnych, dlatego kluczowe będzie partnerstwo z doświadczonym producentem o aktywnej linii produkcyjnej - takim jak Hanwha Ocean.
Hanwha Ocean wraz z Hyundai Heavy Industries zaprezentowały Kanadzie kompleksową ofertę dotyczącą czterech okrętów klasy KSS-III, zdolnych do przenoszenia rakiet manewrujących dalekiego zasięgu. Co symboliczne - jeden z prezentowanych okrętów pływał pod kanadyjską banderą.
Podczas wizyty Carney’owi towarzyszył premier Korei Południowej Kim Min-seok. Wcześniej Carney spotkał się również z prezydentem Lee Jae Myungiem, który zapowiedział zacieśnianie współpracy w obszarze bezpieczeństwa i technologii morskich. Ottawa może podjąć decyzję o wyborze dostawcy już w przyszłym roku.
Korea Południowa deklaruje, że dostarczy wszystkie cztery jednostki do 2035 roku, gdy Kanada planuje wycofać przestarzałe okręty klasy Victoria.
– Jesteśmy dumni, że mogliśmy zaprezentować premierowi Carneyowi nasze możliwości w zakresie zaawansowanej inżynierii morskiej. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych, nowoczesnych i w pełni interoperacyjnych rozwiązań dla naszych sojuszników i partnerów – powiedział Steve Jeong, wiceprezes wykonawczy Hanwha Ocean i były wiceadmirał marynarki Korei Południowej.
Technologia KSS-III, sprawdzona w marynarce Korei Południowej i zaoferowana Kanadzie, jest również podstawą propozycji Hanwha Ocean dla Polski w programie ORKA. Dzięki aktywnej linii produkcyjnej, doświadczeniu eksportowemu oraz realnym zdolnościom operacyjnym już w służbie, Hanwha Ocean jest dziś jedynym producentem oferującym w pełni sprawdzony, nowoczesny i pływający typ konwencjonalnego okrętu podwodnego tej generacji.
Polski przemysł stoczniowy – w tym PGZ Stocznia Wojenna i Stocznia Nauta – są już partnerami Hanwha Ocean w ramach umów o współpracy obejmujących transfer technologii, budowę, MRO (Maintenance, Repair & Overhaul) oraz przyszłe projekty z zakresu zielonych technologii morskich.
rel (Hanwha)
