Hanwha Ocean ogłosiło, że zamierza przeznaczyć 100 mln dolarów na inwestycje w ramach programu ORKA, który w ocenie Koreańczyków ma stać się motorem rozwoju przemysłu stoczniowego w Polsce. Program ma stworzyć ponad 1300 miejsc pracy, wzmocnić lokalne stocznie i łańcuchy dostaw, a także wygenerować środki dla sektora publicznego.
Kluczowym elementem jest całkowity transfer technologii i budowa zdolności MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) w Polsce, poinformowali przedstawiciele Hanwha Ocean.
– Polscy inżynierowie i stocznie mają samodzielnie modernizować i serwisować dostarczone przez Hanwha Ocean okręty podwodne. Przy współpracy z koreańskim dostawcą ORKA może przekształcić Pomorze w europejskie centrum wiedzy i produkcji morskiej, rozwijając kompetencje badawcze i inżynierskie oraz eksport technologii – przekazano.
Jak podkreśla południowokoreański koncern w komunikacie, współpraca Hanwha Ocean z firmami takimi jak PGZ Stocznia Wojenna, SR Nauta, Famor, Hydromega, Enamor i Rockfin już dziś potwierdza, że polski przemysł obronny nie ogranicza się do dostaw komponentów, ale może być partnerem globalnych łańcuchów dostaw oraz producentem komponentów do jednostek morskich.
– Oferta Hanwha Ocean wyróżnia się, ponieważ żaden z konkurentów programu ORKA nie składa podobnej propozycji przemysłowej, łączącej technologię, lokalizację, szkolenia i zaawansowane zdolności produkcyjne – mówi Sean Seongwoo Park, Vice President Naval Ship International Business w Hanwha Ocean.
Czytaj także:
Hanwha Ocean oferuje program obejmujący kompleksowy system szkoleń na symulatorach, praktykę pokładową oraz ćwiczenia morskie. Celem jest przygotowanie załóg okrętów podwodnych do pełnej, samodzielnej eksploatacji nowych jednostek – od obsługi systemów bojowych po procedury utrzymania gotowości operacyjnej. Dzięki temu marynarze zyskają realne doświadczenie i kompetencje niezbędne do niezależnego działania w oparciu o nowoczesne technologie.
Natomiast szkolenia w zakresie MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) dla techników, inżynierów i projektantów, obejmują serwis, certyfikację oraz wsparcie techniczne okrętów. Wiedza i umiejętności zdobyte w tym procesie pozwolą przesunąć kompetencje polskiego przemysłu z poziomu montażu na poziom projektowania, certyfikacji i pełnego cyklu serwisowego, czyli faktycznego tworzenia wartości dodanej dla krajowej gospodarki i suwerennej obsługi okrętów podwodnych - podkreśla Hanwha Ocean.
Zdaniem przedstawicieli koncernu, inwestycje Hanwha Ocean w lokalny rynek w związku z realizacją programu ORKA mogą znacząco zwiększyć liczbę miejsc pracy w sektorze stoczniowym, przyciągając dostawców, centra badawcze oraz nowe projekty eksportowe. Według danych OECD, w Pomorskiem sektor stoczniowy i związane z nim działalności zatrudniają około 27 000 osób, co stanowi 3,3 proc. wszystkich miejsc pracy w województwie.
Lokalne porty, centra logistyczne i firmy usługowe odniosą bezpośrednie korzyści, a możliwości rozszerzą się także w cywilnym przemyśle morskim np. dzięki budowie jednostek ekologicznych, obsłudze floty komercyjnej czy serwisie morskich instalacji energetycznych - informują przedstawiciele Hanwha Ocean.
Dzięki programowi ORKA region może znacząco zwiększyć swoją rolę – zarówno obronną, jak i gospodarczą – stając się kluczowym graczem w unowocześnianiu Marynarki Wojennej RP i budowaniu suwerenności przemysłowej co zwiększy odporność Państwa.
Dlaczego transfer z Korei ma znaczenie? Koreańczycy dysponują wieloletnim doświadczeniem w budowie konwencjonalnych nowoczesnych okrętów nawodnych i podwodnych (KSS-III), w których została zastosowana technologia AIP, akumulatory litowo - jonowe i wyrzutnie pionowego startu (VLS). Taka kombinacja technologii, infrastruktury stoczniowej oraz know-how przemysłowego pozwala na szybką i wiarygodną lokalizację produkcji oraz budowę kompetencji.
Hanwha Ocean to stocznia założona w 1973 roku w Zatoce Okpo na wyspie Geoje, na południowo-wschodnim krańcu Półwyspu Koreańskiego. Jest jednym z liderów w budowie statków i konstrukcji morskich, w tym okrętów podwodnych. Stocznia zajmuje obszar 4,9 km2 i dysponuje największym na świecie dokiem o wyporności miliona ton. Hanwha Ocean bierze udział w programie Orka, w którym oferuje Marynarce Wojennej RP okręt podwodny KSS-III.
rel (Hanwha Ocean)
