Stocznie, Statki

Hanwha Ocean ogłosiło, że zamierza przeznaczyć 100 mln dolarów na inwestycje w ramach programu ORKA, który w ocenie Koreańczyków ma stać się motorem rozwoju przemysłu stoczniowego w Polsce. Program ma stworzyć ponad 1300 miejsc pracy, wzmocnić lokalne stocznie i łańcuchy dostaw, a także wygenerować środki dla sektora publicznego.

Kluczowym elementem jest całkowity transfer technologii i budowa zdolności MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) w Polsce, poinformowali przedstawiciele Hanwha Ocean.

Polscy inżynierowie i stocznie mają samodzielnie modernizować i serwisować dostarczone przez Hanwha Ocean okręty podwodne. Przy współpracy z koreańskim dostawcą ORKA może przekształcić Pomorze w europejskie centrum wiedzy i produkcji morskiej, rozwijając kompetencje badawcze i inżynierskie oraz eksport technologii – przekazano.

Jak podkreśla południowokoreański koncern w komunikacie, współpraca Hanwha Ocean z firmami takimi jak PGZ Stocznia Wojenna, SR Nauta, Famor, Hydromega, Enamor i Rockfin już dziś potwierdza, że polski przemysł obronny nie ogranicza się do dostaw komponentów, ale może być partnerem globalnych łańcuchów dostaw oraz producentem komponentów do jednostek morskich.

Oferta Hanwha Ocean wyróżnia się, ponieważ żaden z konkurentów programu ORKA nie składa podobnej propozycji przemysłowej, łączącej technologię, lokalizację, szkolenia i zaawansowane zdolności produkcyjne – mówi Sean Seongwoo Park, Vice President Naval Ship International Business w Hanwha Ocean.

Hanwha Ocean oferuje program obejmujący kompleksowy system szkoleń na symulatorach, praktykę pokładową oraz ćwiczenia morskie. Celem jest przygotowanie załóg okrętów podwodnych do pełnej, samodzielnej eksploatacji nowych jednostek – od obsługi systemów bojowych po procedury utrzymania gotowości operacyjnej. Dzięki temu marynarze zyskają realne doświadczenie i kompetencje niezbędne do niezależnego działania w oparciu o nowoczesne technologie.

Natomiast szkolenia w zakresie MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) dla techników, inżynierów i projektantów, obejmują serwis, certyfikację oraz wsparcie techniczne okrętów. Wiedza i umiejętności zdobyte w tym procesie pozwolą przesunąć kompetencje polskiego przemysłu z poziomu montażu na poziom projektowania, certyfikacji i pełnego cyklu serwisowego, czyli faktycznego tworzenia wartości dodanej dla krajowej gospodarki i suwerennej obsługi okrętów podwodnych - podkreśla Hanwha Ocean.

Zdaniem przedstawicieli koncernu, inwestycje Hanwha Ocean w lokalny rynek w związku z realizacją programu ORKA mogą znacząco zwiększyć liczbę miejsc pracy w sektorze stoczniowym, przyciągając dostawców, centra badawcze oraz nowe projekty eksportowe. Według danych OECD, w Pomorskiem sektor stoczniowy i związane z nim działalności zatrudniają około 27 000 osób, co stanowi 3,3 proc. wszystkich miejsc pracy w województwie.

Lokalne porty, centra logistyczne i firmy usługowe odniosą bezpośrednie korzyści, a możliwości rozszerzą się także w cywilnym przemyśle morskim np. dzięki budowie jednostek ekologicznych, obsłudze floty komercyjnej czy serwisie morskich instalacji energetycznych - informują przedstawiciele Hanwha Ocean.

Dzięki programowi ORKA region może znacząco zwiększyć swoją rolę – zarówno obronną, jak i gospodarczą – stając się kluczowym graczem w unowocześnianiu Marynarki Wojennej RP i budowaniu suwerenności przemysłowej co zwiększy odporność Państwa.

Dlaczego transfer z Korei ma znaczenie? Koreańczycy dysponują wieloletnim doświadczeniem w budowie konwencjonalnych nowoczesnych okrętów nawodnych i podwodnych (KSS-III), w których została zastosowana technologia AIP, akumulatory litowo - jonowe i wyrzutnie pionowego startu (VLS). Taka kombinacja technologii, infrastruktury stoczniowej oraz know-how przemysłowego pozwala na szybką i wiarygodną lokalizację produkcji oraz budowę kompetencji.

Hanwha Ocean to stocznia założona w 1973 roku w Zatoce Okpo na wyspie Geoje, na południowo-wschodnim krańcu Półwyspu Koreańskiego. Jest jednym z liderów w budowie statków i konstrukcji morskich, w tym okrętów podwodnych. Stocznia zajmuje obszar 4,9 km2 i dysponuje największym na świecie dokiem o wyporności miliona ton. Hanwha Ocean bierze udział w programie Orka, w którym oferuje Marynarce Wojennej RP okręt podwodny KSS-III.

rel (Hanwha Ocean)

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter