Podczas drugiego dnia 23. Międzynarodowych Targów Morskich i Militarnych BaltExpo w Gdańsku, Polskie Linie Oceaniczne, Remontowa Shipbuilding SA oraz Grupa Przemysłowa Baltic podpisały list intencyjny dotyczący budowy statków kabotażowych (ang. coaster).
Pod dokumentem podpisy złożyli: Dariusz Jaguszewski, prezes Remontowa Shipbuilding, Radosław Marciniak, prezes Polskich Linii Oceanicznych oraz Remigiusz Paszkiewicz, prezes Grupy Przemysłowej Baltic.
Podpisany dokument dotyczy budowy dwóch statków kabotażowych dla PLO. Jak podkreślił w rozmowie z Portalem Morskim, Radosław Marciniak, prezes PLO, chodzi o tzw. coastery, niewielkie jednostki bliskiego zasięgu o długości do 100 m.
– Statki mają mieć zdolność zawijania do polskich portów takich jak: Kołobrzeg, Darłowo czy w przyszłości Elbląg i mają przede wszystkim obsługiwać polskie porty. Naturalnym portem dla przyszłych jednostek będzie również Gdańsk, największy port żeglugi bliskiego zasięgu na południowym Bałtyku – zaznacza Radosław Marciniak.
Umowa ma póki co wymiar symboliczny, bo jak zaznacza prezes PLO, oferty zostaną skierowane również do innych podmiotów, jednak jest to sygnał dla polskiej branży stoczniowej, że polscy armatorzy chcą budować swoje statki w polskich stoczniach.
– Dla części stoczniowej jest to szansa udziału w repolonizacji krajowego przemysłu stoczniowego, budowy statków dla polskiego armatora. Natomiast dla PLO to jest szansa na powiększenie floty ale przede wszystkim odbudowanie pozycji i kompetencji związanych z akwizycją ładunków, czyli tego, co PLO jakiś czas temu utraciły, a co jest esencja żeglugi i zarabiania na morzu – mówi prezes Marciniak.
PLO to przedsiębiorstwo armatorskie o 75-letniej tradycji w żegludze liniowej. Obecnie zarządza flotą trzech statków: dwóch jednostek ro-ro (Pol Stella i Francesco Nullo), które znajdują zatrudnienie na rynku czarterowym pomiędzy portami we Włoszech, a portami w Turcji oraz kontenerowcem Port Gdynia, który pływa w czarterze pomiędzy wschodnią Hiszpanią a portami Afryki Zachodniej.
Remontowa Shipbuilding SA to polska stocznia z siedzibą w Gdańsku, należąca do grupy kapitałowej Remontowa Holding SA. Specjalizuje się w budowie małych i średnich statków, okrętów wojennych, jednostek pomocniczych oraz zaawansowanych technicznie jednostek pływających, takich jak promy hybrydowe i elektryczne. Stocznia słynie z produkcji niskoemisyjnych jednostek, obsługując kluczowe rynki, m.in. norweski i szkocki.
Grupa Przemysłowa Baltic (GPB) to polski państwowy holding, należący do Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP), skupiający kluczowe spółki, takie jak Stocznia Gdańsk, Baltic Operator i Energomontaż-Północ Gdynia. Głównym celem GPB jest wspieranie polskiej transformacji energetycznej i budowanie krajowego łańcucha dostaw dla energetyki wiatrowej, offshore, gazu, wodoru i technologii morskich. GPB zajmuje się ponadto produkcją wielkogabarytowych konstrukcji stalowych dla różnych sektorów przemysłu, w tym dla sektora stoczniowego.
LEW, Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl
