Firma Econowind poinformowała, że otrzymała zamówienie od Terntank na instalację ośmiu systemów żagli VentoFoil na dwóch kolejnych hybrydowych tankowcach przystosowanych do transportu metanolu.
To kontynuacja współpracy pierwszym zamówieniu złożonym w maju 2023 roku na trzy nowe statki, łączna liczba statków wzrosła do pięciu, a liczba instalowanych urządzeń VentoFoil do 20, przy czym każdy statek zostanie wyposażony w cztery 16-metrowe skrzydła wiatrowa.
Pierwszy statek, Tern Vik, został dostarczony w kwietniu 2025 roku przez stocznię China Merchants Jinling Shipyard (Yangzhou). Cała seria jest wyposażona w zaawansowany system zarządzania energią i napędem firmy Kongsberg. Zgodnie z koncepcją K-Sail, w sprzyjających warunkach wiatr może przejąć rolę głównego źródła napędu. W połączeniu z akumulatorami i silnikami dwupaliwowymi, które mogą być zasilane metanolem lub olejem napędowym, statki te zostały zaprojektowane z myślą o zerowej emisji i są w pełni zgodne z celami IMO 2050.
Terntank wiodący operator tankowców w regionie skandynawskim, który koncentruje się na transporcie paliw odnawialnych. Nowe statki należące do tego armatora należą do najbardziej zaawansowanych ekologicznie na rynku, a napęd statków wspomagany wiatrem jest kluczowym elementem projektu.
VentoFoils są lekkie, składane, co zapewnia bezpieczną i wydajną obsługę portową, oraz posiadają certyfikat ATEX, spełniający wymagania bezpieczeństwa tankowców.
– W Terntank nieustannie poszukujemy sposobów na zmniejszenie zużycia paliwa. To część naszego DNA – mówi Claes Möller, dyrektor generalny Terntank. - Instalacja płetw VentoFoils i ich integracja z systemem Kongsberg przebiegła bezproblemowo. Cieszy nas, że rzeczywiste oszczędności paliwa są zgodne z przewidywaniami. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników – podkreśla.
To kolejne zamówienie jest wynikiem doskonałych wyników pierwszych instalacji, które pokazują, jak napęd statków wspomagany wiatrem przyczynia się do oszczędności paliwa i redukcji emisji. Zaufanie firmy Terntank do technologii VentoFoil jest również sygnałem dla całego rynku, że napęd wiatrowy nie jest już koncepcją przyszłości, ale rozwiązaniem dostępnym już dziś.
Jak przekazano w komunikacie, zespół inżynierów Econowind ściśle współpracował z firmami Terntank i Kongsberg, aby zapewnić płynną integrację VentoFoils z ogólnym systemem energetycznym statku. Takie wspólne podejście pozwala na optymalizację źródeł energii w czasie rzeczywistym, gdzie wiatr, akumulatory i silniki spalinowe współpracują ze sobą, aby zminimalizować emisje i zmaksymalizować wydajność – podkreślono.
- Jesteśmy dumni, że możemy kontynuować współpracę z firmą Terntank i wspierać jej wiodącą rolę w zrównoważonej żegludze – mówi Chiel de Leeuw, dyrektor ds. handlowych w Econowind. - To kolejne zamówienie potwierdza wydajność naszych VentoFoils i wspólną ambicję dekarbonizacji transportu morskiego - dodał.
Dzięki temu najnowszemu zamówieniu firma Econowind sprzedała już ponad 130 jednostek VentoFoil. Są one stosowane w wielu różnych typach statków, w tym masowcach do przewozu ładunków suchych, tankowcach, statkach ro-ro i kontenerowcach, co odzwierciedla rosnącą popularność napędu statków wspomaganego wiatrem w całej branży.
Econowind produkuje systemy napędu statków wspomagane wiatrem, które pomagają branży żeglugowej zmniejszyć zużycie paliwa i emisje. Opatentowana technologia VentoFoil wykorzystuje kontrolę przepływu powietrza opartą na ssaniu, zapewniając skalowalne i opłacalne oszczędności energii. Firma przyczynia się do praktycznej i opłacalnej dekarbonizacji żeglugi morskiej.
LEW (Źródło: Econowind)
