W porcie morskim w Murmańsku, na arktycznych holownikach ratowniczych Timan i Tepsei wciągnięto bandery Federacji Rosyjskiej donosi służba prasowa Federalnej Służby Ratownictwa Morskiego.
Nowe jednostki o dł. 29,0 m, sz. 10,0 m i zanurzeniu 3,20 m wzmocnią grupę floty ratowniczej Morspassluzhba. Załoga będzie liczyć 8 osób.
Klasa lodowa Arc4 umożliwia niezależne pływanie holowników w rejonie Arktyki w cienkim rocznym lodzie o grubości do 80 cm latem i jesienią oraz 60 cm w okresie zimowo-wiosennym. Na zamarzniętych morzach niearktycznych w warunkach lekkiego lodu holowniki mogą pracować przez cały rok.
Łącznie planowane jest zbudowanie pięciu holowników arktycznych w ramach projektu NE025. Kolejne trzy jednostki będą nosić nazwy: Pechak, Uzon i Favor, pochodzące od różnych obiektów geograficznych. Dwa holowniki zostały przydzielone do portu w Murmańsku, dwa zostaną przydzielone do portu Pietropawłowsk Kamczacki, a jeden do portu w Archangielsku.
Zleceniodawcą budowy holowników jest państwowe przedsiębiorstwo Rosmorrechflot. Budowa jest realizowana w ramach krajowego projektu „Efektywny system transportowy” (projekt federalny „Rozwój Wielkiego Północnego Szlaku Morskiego”).
Z kolei rosyjska spółka Atomflor, która utrzymuje flotę lodołamaczy, poinformowała, że 19 kwietnia br. nowo wybudowany lodołamacz atomowy Jakucja zakończył swoje pierwsze zadanie holownicze, asystując jednostce mv Grigorij Szelechow.
Statki przepłynęły 367 mil morskich w lodzie o grubości do jednego metra z przylądka Zhelaniya do Zatoki Jenisejskiej.
- Lodołamacz wykazał się doskonałą pracą na Morzu Karskim i w Zatoce Jenisejskiej - skomentował Jakow Antonow, pełniący obowiązki dyrektora generalnego Atomflot.
Stępka pod lodołamacz Jakucja została położona 26 maja 2020 roku, a 22 listopada 2020 roku statek został zwodowany podczas ceremonii prowadzonej przez prezydenta Władimira Putina. W maju 2024 roku lodołamacz zakończył próby cumownicze, a pod koniec tego samego roku przeszedł próby morskie.
Lodołamacze Projektu 22220 są największymi i najpotężniejszymi na świecie. Zostały zaprojektowane z myślą o całorocznej żegludze w zachodniej Arktyce.
Obecnie w stoczni Baltic Yard budowane są dwa kolejne lodołamacze Projektu 22220 - Czukotka i Leningrad. W 2025 roku w stoczni ma zostać położona stępka pod jeszcze jeden lodołamacz atomowy z tej serii - Stalingrad.
Dane statków projektu 22220:
Moc wyjściowa: 60 MWt
Prędkość: 22 węzły na czystej wodzie
Długość: 173,3 m
Szerokość: 34 m
Wysokość: 52 m
Zanurzenie: 10,5 m / 9,03 m
Zdolność lodołamania: do 3 m
Wyporność: 33 540 ton
Cykl życia: 40 lat
LEW/z mediów