Leżąca nad brzegiem Morza Marmara turecka Cemre Shipyard z dumą ogłasza wypłynięcie promu NB1091 Hinnøy. To największa jednostka o zerowej emisji spalin zbudowana dla norweskiego Torghatten Nord.
Hinnøy reprezentuje nową generację promów przyjaznych dla środowiska. Został zaprojektowany przez The Norwegian Ship Design Company do obsługi trasy Bognes-Lødingen w Norwegii. Wśród promów tego typu wyróżnia się rekordowym czasem przeprawy wynoszącym jedną godzinę.
Prom typu double-ended, zasilany zaawansowanym, w pełni elektrycznym systemem napędowym z akumulatorami ładowanymi z lądu, zapewni - jak podaje stocznia - płynną obsługę nawet w wymagających warunkach norweskich fiordów, zapewniając komfort pasażerom, efektywność energetyczną i bezpieczeństwo operacyjne. W przypadku, gdy zasilanie z lądu będzie niedostępne, generatory biodiesla zapewnią wystarczającą moc do normalnej pracy. Zbudowany zgodnie z klasą DNV i pływający pod norweską banderą, Hinnøy pomieści do 399 pasażerów i 120 samochodów.
Torghatten Nord AS to jedna z największych firm żeglugowych w Norwegii obsługująca 27 połączeń promowych oraz trzy trasy szybkimi jednostkami pasażerskimi.
Współpracą z tym armatorem może pochwalić się także stocznia Remontowa Shipbuilding SA z Gdańska, która w latach 2010-2013 zbudowała dla tej firmy osiem nowoczesnych promów fiordowych, a w maju ubiegłego roku rozpoczęła budowę kolejnego promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym. Przekazanie statku planowane jest w I kwartale 2026 r.
AL, rel (Cemre Shipyard)