Stocznie, Statki

Nexans Marine Operations AS i Ulstein Verft zawarły 19 września 2023 r. umowę na budowę dużego statku do układania kabli energetycznych z systemem pozycjonowania dynamicznego klasy DP3. W ślad za tym zlecenie na budowę częściowo wyposażonego statku dla głównego kontraktującego - stoczni Ulstein, otrzymała gdyńska stocznia Crist SA.

Statek, projektu ST-297 CLV autorstwa Skipsteknisk, jest zaktualizowaną wersją Nexans Aurora - statku przekazanego przez stocznię Ulstein w 2021 roku, który jako częściowo wyposażony, w podwykonawstwie, powstał również w stoczni Crist.

Nexans Aurora, jest obecnie - pod względem tonażu pojemnościowego brutto - drugim największym w świecie kablowcem w eksploatacji, a gdy się uwzględni także statki zamówione / będące w budowie, to plasuje się na miejscu piątym. 

Dość szeroki zakres informacji o Nexans Aurora dostępny jest w naszych wcześniejszych materiałach.

"Przyznaliśmy kontrakt na nowy statek firmie Ulstein po szeroko zakrojonym procesie przetargowym, w którym osiągnięcia Ulstein, w tym dostawa Nexans Aurora, były ważnymi czynnikami decydującymi o ponownym wyborze stoczni Ulstein Verft. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z Ulstein przy tym nowym ekscytującym projekcie" - powiedział Pascal Radue, wiceprezes Nexans ds. wytwarzania i przesyłu energii, przy okazji podpisania kontraktu z norweską stocznią.

"Ulstein jest podekscytowany powrotem Nexans do Ulstein Verft w celu budowy nowego statku do układania kabli. W 2021 r. dostarczyliśmy Nexans Aurora na czas, pomimo wyzwań związanych z pandemią Covid. Wpisuje się to w naszą długą historię dostarczania statków w uzgodnionej jakości i terminie. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację naszej bliskiej współpracy z Nexans i jesteśmy bardzo zadowoleni, że Nexans ponownie zaufał Ulstein Verft w kwestii nowego dodatku do swojej floty" - stwierdziła dyrektor generalna Ulstein Group, Cathrine Kristiseter Marti.

Nowa jednostka jest oparta na projekcie Nexans Aurora, opracowanym przez Skipsteknisk. Statek ten odgrywa obecnie ważną rolę w dostarczaniu przez Nexans zaawansowanych podmorskich systemów wysokiego napięcia pod klucz w celu wspierania elektryfikacji świata, w tym zapewniania istotnych połączeń między krajami i regionami, morskich rozwiązań odnawialnych, a także rozwiązań elektryfikacyjnych dla innych instalacji morskich.

Statek został specjalnie zaprojektowany do transportu i układania różnego rodzaju kabli podmorskich, w tym wiązek kablowych, a także do ich podejmowania z dna morskiego i naprawy. Może skutecznie działać nawet w trudnych warunkach pogodowych i pochwalić się wyjątkową manewrowością oraz zdolnością utrzymania pozycji. Ulstein Verft jest odpowiedzialny za budowę statku i przygotowanie jego wyposażenia funkcjonalnego.

Ten najnowocześniejszy statek do układania kabli wyposażony jest w dzieloną szpulę obrotową na pokładzie ("karuzelę"), która może pomieścić do 10 000 ton kabla, szpulę na kabel o pojemności 3500 ton pod pokładem oraz kosz na kabel światłowodowy o pojemności 450 ton. Statek będzie miał 31 metrów szerokości, 149,9 metrów długości i pomieści 90-osobową załogę.

Od ponad 120 lat Nexans odgrywa kluczową rolę w elektryfikacji. Grupa jest liderem w projektowaniu i produkcji zaawansowanych systemów kablowych i usług.

Norweska Ulstein Group, to rodzinna firma założona w 1917 roku, specjalizująca się w projektowaniu i budowie statków oraz w systemach i usługach dla rynku morskiego.

Firma Skipsteknisk, zajmująca się projektowaniem statków, została założona w 1976 r. i projektuje specjalistyczne statki z naciskiem na jednostki dla sektora offshore, naukowo-badawze i rybackie.

rel (Ulstein); PBS

Rys.: Skipsteknisk

 

Nowy kablowiec Nexansa, zamówiony w stoczni Ulstein, powstanie w znacznej części w Polsce
Nowy kablowiec Nexansa, zamówiony w stoczni Ulstein, powstanie w znacznej części w Polsce
Nowy kablowiec Nexansa, zamówiony w stoczni Ulstein, powstanie w znacznej części w Polsce
Nowy kablowiec Nexansa, zamówiony w stoczni Ulstein, powstanie w znacznej części w Polsce
Nowy kablowiec Nexansa, zamówiony w stoczni Ulstein, powstanie w znacznej części w PolsceNowy kablowiec Nexansa, zamówiony w stoczni Ulstein, powstanie w znacznej części w PolsceNowy kablowiec Nexansa, zamówiony w stoczni Ulstein, powstanie w znacznej części w PolsceNowy kablowiec Nexansa, zamówiony w stoczni Ulstein, powstanie w znacznej części w Polsce

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter