Stocznie, Statki

Częściowo wyposażony statek, który ma otrzymać imię Nexans Aurora, został wydokowany i wyholowany z Gdyni w środę, 10 czerwca, po południu. Zespół holowniczy spodziewany jest w norweskim Ulsteinvik, siedzibie stoczni Ulstein Verft, 16 czerwca.

Kablowiec holowany jest przez jednostkę Stadt Kinn (moc napędu głównego 5060 KM, uciąg na palu 71 T). Opiekę agencyjną nad holownikiem Stadt Kinn w Polsce sprawowała firma Balt-T Agency Sp. z o.o.

Częściowo wyposażony kablowiec zbudowała stocznia Crist SA z Gdyni

Statek został zamówiony w norweskiej stoczni Ulstein Verft w lipcu 2018 roku. Wtedy też Portal Morski, jako pierwszy w polskich mediach, poinformował o zleceniu budowy częściowo wyposażonej jednostki gdyńskiej stoczni.

Ulstein pozyskał kontrakt na budowę kablowca dla Nexans, po tym, jak anulowany został kontrakt (podpisany w sierpniu 2017 roku) na taką samą jednostkę w chorwackiej stoczni Uljanik w Puli (Brodogradiliste "Uljanik" dd). Kablowiec z Chorwacji miał być budowany pod numerem 534 i przekazany firmie Nexans Norway AS w sierpniu 2020 roku. Budowa w Chorwacji nie doszła do skutku ze względu na problemy finansowe stoczni.

Stocznia Ulstein, nadzorująca budowę w Gdyni, odpowiedzialna będzie też za wykonywane w Norwegii prace wykończeniowe i większość kluczowego wyposażenia, integrację systemów, przygotowanie wyposażenia oraz jego rozruchy i testy, próby morskie statku i wreszcie przekazanie armatorowi.

Statek oferować będzie dużą ładowność kabli i dwie niezależne linie do ich łączenia. Przystosowany jest również do układania kabli na akwenach o dużych głębokościach, a także w bardzo trudnych warunkach pogodowych, w czym pomaga wysoka manewrowość i wysoce efektywny system pozycjonowania dynamicznego.

Projekt statku został opracowany we współpracy armatora - Nexans, biura projektowo-konsultingowego Skipsteknisk, stoczni Ulstein Verft i producenta wyposażenia okrętowego MAATS Tech.

W projekcie przewidziano możliwość adaptacji do przyszłych potrzeb i indywidualnych wymogów klientów. Statek jest np. przygotowanny do operacji pionowego wydawania kabli (vertical lay operations) i skomplikowanych zadań w zakresie podwodnych prac konstrukcyjnych.

Wysoce efektywne zespoły prądotwórcze elektrowni okrętowej Nexans Aurora przystosowane będą do spalania paliwa niskosiarkowego, a w porcie, podczas ładowania kabli, statek będzie mógł korzystać z energii elektrycznej z przyłącza lądowego.

Statek został zaprojektowany i będzie wyposażony oraz przygotowany do realizacji następujących prac:

  • układanie kalbi energetycznych, w tym - w wiązkach (wysokonapięciowych kabli prądu stałego i zmiennego (HVDC i HVAC)
  • układanie kabli światłowodowych
  • podnoszenie i naprawy oraz łączenie w/w rodzajów kabli
  • ochrona systemów kablowych i przygotowywanie rowów (transzei) do zagłębiania kabli.

Innowacyjna, dzielona, karuzela (bęben na kabel) - koncentryczna ("karuzela w karuzeli") - umożliwi układanie przez Nexans Aurora dwóch kabli równolehgle albo jednego o masie do 10 000 ton. To zminimalizuje potrzebę łączenia kabli na morzu, co jest bardzo korzystne zarówno ze względów technicznych, jak i ekonomicznych.
Według armatora karuzela ta ma być największa w świecie w chwili wprowadzenia statku do eksploatacji.

Jak długie, jak głęboko i ile kabli leży na dnie mórz i oceanów oraz kto je układa - opowiadamy w numerze 11-12 2019 miesięcznika "Polska na Morzu".

O samych kablowcach oraz o rynku, na którym działają traktuje materiał opublikowany w wydaniu 10 2019 miesięcznika "Polska na Morzu".

Wysoki komfort zapewnić mają załodze m.in. dobre odseparowanie stref roboczych i pomieszczeń mieszkalnych i rekreacyjnych oraz jednoosobowe kabiny.

Statek będzie pełnił ważną rolę w realizowanych przez Nexans zleceniach na układanie wysokonapięciowych - m.in. eksportowych z morskich farm wiatrowych, instalacji elektryfikacji naftowo-gazowych instalacji offshore, interkonektorów między państwami, etc.

Statek został początkowo zamówiony w Chorwacji, w stoczni Uljanik, natomiast w lipcu 2018 r. podpisano kontrakt ze stocznią Ulstein Verft z Norwegii.

PBS, rel (Nexans, Ulstein)

Fot.: Piotr B. Stareńczak; Ulstein Verft, Crist SA; Rys.: Nexans / Skipsteknisk

Nexans Aurora - charakterystyka podstawowa:

nr IMO - 9862059
państwo bandery - Norwegia (NIS)
armator i operator - Nexans Norway AS, Norwegia (według niektórych źródeł - Nexans Subsea Operations, Norwegia)
stocznia (częściowo wyposażony statek) - Crist SA, Gdynia
stocznia (główny kontraktujący - stocznia wyposażająca) - Ulstein Verft AS, Ulsteinvik, Norwegia
stoczniowy nr budowy - Ulstein 314
projektant - Skipsteknisk AS, Ålesund, Norwegia
projekt - ST-297 CLV
podpisanie kontraktu Nexans / Ulstein Verft - 4 lipca 2018 r.
pierwsze cięcie stali - 8 lutego 2019 r.
położenie stępki - 24 kwietnia 2019 r.
ustawienie wielkiego bloku (grand block ceremony) - początek montażu kadłuba - 15 października 2019 r.
przekazanie częściowo wyposażonej jednostki przez stocznię podwykonawczą stoczni wyposażającej / głównemu kontraktującymi - czerwiec 2020 r.
przewidziany termin wprowadzenia do eksploatacji - 2021 r.
długość całkowita - 149,90 m
długość całkowita z kołami do układania kabli - 155,20 m
długość między pionami - 142,80 m
szerokość konstrukcyjna - 31,00 m
zanurzenie - 8,80 m
wysokość boczna do międzypokładu - 8,30 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 12,80 m
odstęp międzywręgowy - 700 mm
tonaż pojemnościowy brutto - 20 000
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 21 350
nośność - 17 000 t
ładowność kabli:
- na głównej, dzielonej karuzeli kablowej - 10 000 t
- w koszu (zbiorniku) na kabel pod pokładem - 450 t (na kabel światłowodowy)
prędkość eksploatacyjna (tranzytowa) - 14 węzłów (według niektórych źródeł - 15 w.)
moc zainstalowana (elektrownia okrętowa - zespoły prądotwórcze) - 6 × 3450 kW
napęd główny:
- 3 × pędniki azumutalne (na rufie), Brunvoll, średnica śrub 2,90 m, przenoszona moc - 3200 kW każdy
stery strumieniowe i napęd awaryjny:
- 2 × poprzeczne tunelowe stery strumieniowe (na dziobie), Brunvoll (model FU115), średnica śrub 3,00 m, 3000 kW - każdy
- 1 × chowany w kadłubie pędnik azumutalny (na dziobie), Brunvoll (model R115 - największy od tego producenta), średnica śruby 2,90 m, moc 3000 kW (może być też używany jako napęd awaryjny "take me home")
(wszystkie stery strumieniowe mają zarówno śruby nastawne, jak i możliwość płynnej zmienności obrotów)
system pozycjonowania dynamicznego - DP3
główny dostawca wyposażenia funkcjonalnego (do układania kabli) - MAATS Tech, Wielka Brytania (w tym - karuzela)
główny dostawca wyposażenia pokładowego - Palfinger Marine (wyposażenie pokładowe, np.: wciągarki do kabli z kompensacją nurzania (abandon and recovery cable winches), rufowa dźwignica "A-frame" (150 t DOR), żurawie pokładowe z łamanymi wysięgnikami)
liczba miejsc dla załogi - 90 (w kabinach jednoosobowych) + szpital okrętowy
klasyfikacja - DNV-GL
notacja klasy - DNV GL + 1A Cable Laying Vessel, E0, SF, NAUT (AW), Clean (Design), SPS, DYNPOS (AUTRO) COMF (V-3, C-3), Ice (C), BIS, BWM (T), VIBR, Silent (E), Recyclable, Strengthened (DK)
Compliant with IMO Res. MSC.266(84) Code of Safety for Special Purpose Ships 2008
 

Część planu ogólnego kablowca Nexans Aurora
Częściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do Norwegii / Ostroga Pilotów w porcie Gdynia
Częściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do Norwegii
Częściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do Norwegii
Holownik Stadt Kinn
Częściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do Norwegii
Częściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do Norwegii
Częściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do Norwegii
Częściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do Norwegii
Częściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do Norwegii
Częściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do Norwegii
Częściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do Norwegii
Częściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora w doku, w początkowej fazie wodowania / zalewania doku
Częściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora w w suchym doku, przed wodowaniem
Częściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora w suchym doku stoczni Crist, przed wodowaniem
Częściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora zwodowany, przed wydokowaniem i wyholowywaniem do Norwegii
Częściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora zwodowany, przed wydokowaniem i holowaniem do Norwegii
Część planu ogólnego kablowca Nexans AuroraCzęściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do Norwegii / Ostroga Pilotów w porcie GdyniaCzęściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do NorwegiiCzęściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do NorwegiiHolownik Stadt KinnCzęściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do NorwegiiCzęściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do NorwegiiCzęściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do NorwegiiCzęściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do NorwegiiCzęściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do NorwegiiCzęściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do NorwegiiCzęściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora wyholowywany ze stoczni podwykonawczej do NorwegiiCzęściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora w doku, w początkowej fazie wodowania / zalewania dokuCzęściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora w w suchym doku, przed wodowaniemCzęściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora w suchym doku stoczni Crist, przed wodowaniemCzęściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora zwodowany, przed wydokowaniem i wyholowywaniem do NorwegiiCzęściowo wyposażony kablowiec Nexans Aurora zwodowany, przed wydokowaniem i holowaniem do Norwegii
+11 I znów to samo jak było dawniej.
Polskie stocznie głównie budują kadłuby "lekko" tylko wyposażone i to w produkty zachodnich dostawców.
I to wszystko!!!
12 czerwiec 2020 : 08:23 wacwac | Zgłoś
+13 Nie wiem czy śmiać się czy płakać
kiedy się widzi płynące kadłuby a przecież budowaliśmy w dużych ilościach całe statki taka sytuacja jedno znacznie pokazuje się cofnęliśmy na kierunku budowy statków i nie PO może nawet to ,ze co jakiś czas budowany jest mały statek w całości , w sumie taki obraz to wizerunkowa katastrofa .
12 czerwiec 2020 : 10:11 taka prawda | Zgłoś
+7 Do "geniuszy"powyżej...
Portal Morski to źródło informacji o tematyce morskiej. Czytelnik oczekuje, że komentarze tą wiedzę poszerzą.
Zanim cokolwiek napiszecie włączcie mózgi (to taki ludzki narząd odpowiedzialny za myślenie)
Bo w waszych wypowiedziach ani składni, ani rzetelnej informacji, tylko jakieś teorie wyssane z ....i tuski, pisy, po, i nienawiść do nich.
12 czerwiec 2020 : 23:21 Janusz Właściwy | Zgłoś
+5 Doplacanie do biznesu
Produkowalismy masowo tylko na eksport do ZSRR, doplacajac do tego. Zachod od nas nie bral, chyba ze za smieszne pieniadze. Ludzie zarabiali 20-40 dol/mies. Jak ktos by dzis mial takie warunki, to tez by mogl eksportowac. Ale na szczescie to se nevrati.
13 czerwiec 2020 : 19:11 Zenek | Zgłoś
+1 Masz racje
Zachod nie bral i nie bedzie bral. Polacy w oczach zachodu, to narod do wykonywania niezbyt skomplikowanych zadan, typu wymaluj mi dom, czy zbuduj mi lawke. A nie do budowania statkow.
15 czerwiec 2020 : 09:59 Robert2 | Zgłoś
+3 W zasadzie jednak nie masz racji
W zasadzie nie masz racji. Polacy budowali bardzo duzo dla siebie tez. Poza tym skoro ZSRR sie rozpadlo, to mozna bylo zaczac budowac statki na caly swiat, tak jak robi Japonia czy Korea. Ale to musisz miec zaplecze intelektualne a nie taki narod, ktory sie wslucha rozkazy czy to z Moskwy czy z Berlina czy z Brukseli.
15 czerwiec 2020 : 10:04 Robert2 | Zgłoś
0 Dopłacanie
Taa,samochodowce z gdyńskiej do dzisiaj pływają i mogły dalej nowe pływać .I to wcale nie pod radziecką banderą .Zabrakło nadzoru i kontroli nad zarządami stoczni .Likwidować jest łatwo ale zbudować czy przywrócić jest bardzo ciężko.A przemysł morski nakręca całą gospodarkę .Jak widzę postępy jakie robią Norwegowie to mi się serce kraje.Produkują u siebie coraz więcej zaawansowanego sprzętu i eksportują na cały świat .Widuję to w stoczniach europejskich.A zaczynali tak naprawdę dopiero od lat 80.
22 sierpień 2020 : 18:01 Xan | Zgłoś
+1 Smutek
Jaki to częściowo wyposażony statek??? Zobaczcie sobie to, co jest na ilustracji z panu ogólnego i porównajcie z tym, co jest na zdjęciach. To się NAPRAWDĘ BARDZO RÓŻNI. Crist zrobił karoserię. Dobrze, że zrobił - na pewno nie dopłacił do interesu, a poza tym lepiej walczyć, niż siedzieć i płakać, ale nie nazywajcie tego "statkiem" - nawet "częściowo wyposażonym".
18 czerwiec 2020 : 08:09 Masakra | Zgłoś
+2 Kieszeń Januszy i Politruków czyli Program "Stocznia +"
Wątpliwe żeby był zysk. Problem jest w tym, że tym chorym społeczeństwi Janusze Geszeftu mówią o przewadze firmy prywatnej nad państwową, że oni niby nie mogliby działać na niekorzyść firmy, której są właścicielami. Jest to oczywiście bzdura, bo w tym kraju Janusz z pseusoprywatnej i Politruk z państwowej dba przedewszystkim o swoją PRYWATNĄ KIESZEŃ która napełniania jest przychodem z jego firmy, a nie o nią samą ! Jej zyski ma w d..pie , najwyżej firma upadnie i zostaną wywaleni na kasę podwykonawcy oraz Skarb Państwa. Ich problem. Nie moge zrozumieć jak te "orły biznesu stoczniowego" płaca 3 - 4 razy mniej swoim podwykanawcom niż ich konkurencja na Zachodzie i nie są w stanie cokolwiek zarobić lub chociażby zapłacić te miskę ryżu w miarę logicznym terminie :-).
19 czerwiec 2020 : 19:58 Obserwator | Zgłoś
+2 c.d.
Ze stoczniami z Bangladeszu, Hutu, Tutsi czy innego Bantustanu wygrywają te kontrakty ? :--). Zadaniem Janusza Geszeftu i Politruków, nie jest otrzymywać puchary za wybudowany statek, bo to nie oni budowali, tylko profesjonalnie zakontraktować, wyegzekwować kasę i ZAROBIĆ. TO JEST TYLKO ICH ROBOTA KTÓREJ NIE ROBIĄ, co jest odzwierciedlone w niezapłaconych fakturach ! Niestety, Janusze i Politruki raczej są reprezentantami swoich klientów w polskich stoczniach, chłopcami na posyłki, żeby "zrobić w ICH budżecie czyli ile oni by uważali im zapłacić" i dostać bonusa poklepusa. Mają ciągle tą niewolniczą mentalność Polaczka sprzed 89 roku, zarabiającego 20 dolarów na miesiąc, względem Pana z zachodu co ma dzinsy jak w Pewexie. Nic sie w tej głowie ich nie zmieniło do dzisiaj. Przekazują to niestety następnym pokoleniom. Janusze i Poltruki to największy problemem w firmach bo przez to cała robota i zawierucha jest bez sensu jak nikt za to nie zapłaci !
19 czerwiec 2020 : 19:58 Obserwator | Zgłoś
+2 c.d.
Po wyrównanie strat lataja poźniej do MON i Skarbu Państwa np. metodą tzw. koronowirusa lub że ludzi będą musieli zwalniać. Za dok nie zapłacili, za prom do Islandii 8 mln Euro wymiękli, 20 mln Euro od Niemców też nie dostali, "arbitraż " będzie trwał latami aż wszyscy niedługo zapomną ;-). Do d..py takie coś. Największym problemem firm w tym kraju jest to, że mało który z orłów geszeftu czy politruków potrafi wyegzekwować kase za prace swojej firmy od klientów. Robią w pory na ich widok, że im powie że już więcej nie przyjdzie :-). Polska to taki kraj że i własność prywatna i państwowa się nie sprawdzają. Degeneracja myśląca tylko jak swoich wywalić na kase, żeby obcy był zadowolony. A puchary i artykuły mają tylko ich mit wśród niezaznajomionej gawiedzi budować, żeby to oni tylko mogli innych oceniać,
19 czerwiec 2020 : 19:59 Obserwator | Zgłoś
+2 c.d.
Dostali od PO stocznie za darmo i zrobili tylko czworaki gdzie, nie płaci się za prace ! Lepiej niech podadzą, że wszyscy podwykonacy swoją miske ryżu mają zapłacona w terminie, a nie że za darmo wykonany kadłub z zakupionej zagranicznej blachy wypływa. To firma państwowa. Bez kasy podatników dawno by juz nie istniała i wielu mogłoby garować, bo Państwo kredyt za dok poręczyło. Marnuję się tylko potencjał fajnego doku i infrastruktura. Stocznie na Zachodzie eksportują urządzenia i importują kasę. W Polsce odwrotnie. Materiały i urządzenia są importowane, a kasa na robociznę eksportowana z budżetu za granicę. Chory kraj.
19 czerwiec 2020 : 20:00 Obserwator | Zgłoś
+2 c.d.
Skończymy się to jak w z autostradami i finalnie czeka nas Wenezuela z takimi geszefciarzami i politrukami stoczniowymi. Przyszłe pokolenia nas przeklną jak będziemy dalej dopłacać ak w PRLu, do prywatnych przedsięwzięć cwaniaków. Na jakich zasadach to się przez tyle lat odbywało przy wszystkich rządach różnych opcji ? Jakie są wyniki finasowe ? Ile jest nie zapłaconych zobowiązań (Straty czyli bzdury liczone kreatywną księgowościa nikogo nie interesują) ?
19 czerwiec 2020 : 20:01 Obserwator | Zgłoś
+1 c.d.
Z makroekonomicznego punktu patrząc to gorsze jak 500 + które Janusze krytykują, bo pińcet zostaje i krąży w kraju od sklepiku do sklepiku, od budki z piwem do budki z piwem. Wesoło jest i ludzie dobre humory mają. Mała gastronomia się kręci. Dotacje do Januszy geszeftu i politruko-"menażerów" to ludzie się narobią, nawk..iają, naganiają, zdrowia przy robocie więcej stracą jak przy 3-4 piwach, a skutek taki że pieniądz wypływa nie tylko z Polski ale i z UE. Podwójnie czy potrójnie szkodliwa działalność. Ręce opadają ! Tu nie ma kto rządzić. Elyty meanżerskie :-). Śmiech na sali. Stado osłów za 25 - 30 koła / mc z państwowego siana.
21 czerwiec 2020 : 11:58 Obserwator | Zgłoś
+1 Spawacz
Czy ktos zna firmy ktore wysylaja ludzi do ulstein-a ? Chcialbym tam sie dostac lecz nie mam kontaktow w norwegii.
Dzieki i pozdrawiam
20 czerwiec 2020 : 21:54 Dawid Spawacz | Zgłoś
+1 Praca w Ulstein
Z tego co wiem to firma Rem-pol z Gdyni Chyloni siedzą od kilku lat w Ulstein.Zarobki na normalnym poziomie ale pracę mają na okrągło .Także próbuj tam ,zawsze to lepiej zarobisz niż w polskiej stoczni .
Pozdrawiam
21 czerwiec 2020 : 11:17 Maren | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter