Stocznie, Statki

Dobiega końca projekt budowy jednek z największych suwnic stoczniowych w Europie, w króry zaangażowanych był szereg firm z Trójmiasta. W sobotę, 16 października br. z portu Gdańsk wyholowany został na barko-pontonie heavy-lift dźwigar (główna belka nośna), przeznaczonej dla największej francuskiej stoczni suwnicy bramowej, wraz z częścią pozostałych jej elementów.

Łączna masa ładunku na dużym holowanym do Francji pontonie przekracza nieznacznie 2200 ton.

Wjazd dźwigara na barko-ponton, na platformach wielokołowych do ładunków ciężkich, trwał około czterech godzin, a precyzyjne ustawianie w pozycji nad podporami zajęło kolejne trzy godziny.

Ponieważ mamy już jesień i sezon sztormowy, ze względu na restrykcje pogodowe, w razie potrzeby, zestaw holowniczy będzie się zatrztmywał w portach schronienia, by przeczekać złą pogodę.

Barko-ponton z dźwigarem i wózkami suwnicy holuje jednostka Waterman (nr IMO 8714267; państwo bandery - Holandia; zbud. w 1988 r.; długość całkowita - 33,33 m, szerokość konstrukcyjna 10,00 m, zanurzenie - 5,02 m; wyporność - 701 t; pojemność brutto - 429; uciąg na palu - 60 T; moc napędu głównego - MCR 3200 kW / 4350 KM).

W 2019 roku francuska, państwowa stocznia Chantiers de l’Atlantique, znana jako największa we Francji oraz jedna z największych w Europie, a także będąca jednym z nielicznych w świecie budowniczych wielkich, luksusowych wycieczkowców, łącznie z największymi obecnie statkami pasażerskimi świata, zdecydowała wyposażyć się w nową suwnicę bramową o unosie 1050 ton.

Budowę i dostawę nowej suwnicy klasy "Goliath" powierzono liderowi produkcji tego rodzaju konstrukcji - fińskiemu przedsiębiorstwu Konecranes, o czym informowaliśmy we wcześniejszym materiale.

Budowa powierzona została następnie podwykonawcom w Polsce. Produkcją zasadniczych części konstrukcji zajęła się głównie Grupa Przemysłowa Baltic (Energomontaż Północ Gdynia (EPG) i Baltic Operator w Gdańsku):

  • Dźwigar (główna belka nośna) suwnicy powstał w Stoczni Gdańskiej (Baltic Operator). Masa tego elementu (według różnych dostępnych publicznie źródeł), to 1600 do 1700 ton, jest on długi na ponad 137 m i wysoki na 12 m.
  • Podpory ("nogi") suwnicy zbudowano w zakładzie Energomontaż Północ Gdynia na terenie byłej Stoczni Gdynia.
  • Montażu wózków suwnicy (z wciągarkami podnoszenia) poruszających się wzdłuż dźwigara, dokonał Portowy Zakład Techniczny z Gdyni.

Podpory ("nogi") suwnicy - hinged leg i fixed leg, o masach odpowiednio 328 t i 436 t przetransportowano z Gdyni do Gdańska w czerwcu 2021 roku. W ślad za wyekspediowaną już główną belką (dźwigarem) suwnicy, zostaną one wyekspediowane do Francji najprawdopodobniej już w tym tygodniu.

Ponadto w kluczowe prace przy budowie oraz transporcie elementów suwnicy miedzy zakładami produkcyjnymi w trójmiejskich portach i do Francji, zaangażowanych zostało kilkanaście innych przedsiębiorstw, w tym między innymi:

  • Trend Projekt Sp. z o.o. (transport obiektów ciężkich, główny wykonawca wszystkich przeładunków i transportów z dźwigarem suwnicy na czele, z lądu na barko-pontony i pomiędzy barko-pontonami, a także na barko-pontonach pomiędzy portami Trójmiasta jak i finalnym transportem do Francji);
  • Elpo F.U. (m.in. ważenie i wyznaczanie środka ciężkości dźwigara suwnicy);
  • Portowy Zakład Techniczny Sp. z o.o. oraz Sarens Polska Sp. z o.o. (dostawa i obsługa platform wielokołowych heavy-lift SPMT Kamag i Scheuerle używanych przy transporcie ciężkich elementów, jak dźwigar suwnicy, na terenie zakładów produkcyjnych oraz z nabrzeża na barko-pontony morskie);
  • Wagenborg Towage (usługi holownicze, holowanie pontonu z Polski do Francji na zlecenie Trend Projekt);
  • Balta SA (obsługa logistyczna i opieka agencyjna nad zagranicznymi jednostkami pływającymi uczestniczącymi w transporcie elementów suwnicy do Francji).

Nowa suwnica z Trójmiasta zastąpi w Chantiers de l’Atlantique 750-tonową niebieską suwnicę bramową, która od 1968 roku służyła w suchym doku i jest już przestarzała.

Bardzo wysoka suwnica (very high gantry crane - VHG), o wysokości około dziesięciu metrów większej niż obecna suwnica o nośności 1400 t, umożliwi montaż wszystkich elementów nadbudów dużych statków wycieczkowych, łącznie z kominami, na etapie montażu w doku, podczas gdy obecnie operacje te są wykonywane z basenu wyposażeniowego (Basen C) przy użyciu dzierżawionych żurawi.

Zobacz galerię zdjęć przedstawiających wyholowanie i budowę suwnicy w Trójmieście.

Nowa suwnica będzie zarazem stanowiła uzupełnienie dla wielkiej suwnicy o unosie 1400 ton (very large gantry  - VLG; na zdjęciach stoczni z ostatnich lat widocznej jako biało-czerwona), której wykorzystanie zostanie zmaksymalizowane przy montażu mega-bloków, co pozwoli w wyższym stopniu wykorzystać niedawno powiększonego obszaru montażu wstępnego.

Oczekuje się, że po demontażu starej suwnicy, który pierwotnie (przed pandemią) planowano na okres między sierpniem a październikiem 2021 r., VHG, dla której łączna wartość inwestycji wyniesie około 35 milionów euro, zostanie oddana do użytku (według zapowiedzi z 2019 r.) w pierwszym kwartale 2022 r.

PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Trend Projekt, Grupa Przemysłowa Baltic 

Więcej zdjęć - tutaj.

Suwnica bramowa Konecranes dla stoczni Chantiers de l’Atlantique zbudowana w Trójmieście
Suwnica bramowa Konecranes dla stoczni Chantiers de l’Atlantique zbudowana w Trójmieście
Suwnica bramowa Konecranes dla stoczni Chantiers de l’Atlantique zbudowana w Trójmieście
Suwnica bramowa Konecranes dla stoczni Chantiers de l’Atlantique zbudowana w TrójmieścieSuwnica bramowa Konecranes dla stoczni Chantiers de l’Atlantique zbudowana w TrójmieścieSuwnica bramowa Konecranes dla stoczni Chantiers de l’Atlantique zbudowana w Trójmieście

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter