Stocznie, Statki

Damen ma umowę z Fairplay Towage na dostawę Shoalbuster 2711 z certyfikatem IMO Tier III. Holenderska grupa stoczniowa Damen Shipyards Group podpisała kontrakt z Fairplay Towage Polska na dostawę wielozadaniowego statku roboczego i holowanika Shoalbuster 2711 ICE. Firma będzie wykorzystywać wszechstronną jednostkę do wykonywania różnorodnych operacji, w tym w branży morskiej energetyki wiatrowej, na Morzu Bałtyckim i Północnym. Damen buduje jednostkę w Polsce. To pierwsza nowo-budowana jednostka zamówiona specjalnie z myślą o polskim sektorze offshore wind.

Statek zostanie zbudowany, jako całkowicie wyposażony, w gdańskiej stoczni Safe, która od dawna jest znaczącym partnerem grupy Damen, głównie w zakresie dostaw częściowo wyposażonych jednostek / kadłubów. Położenie stępki Shoalbustera dla polskiego oddziału Fairplay Towage odbędzie się prawdopodobnie we wrześniu br. Przekazanie do eksploatacji spodziewane jest w II połowie roku 2022.
Statek będzie pływał pod polską banderą - powiedział Portalowi Morskiemu Arkadiusz Ryż, kierownik projektu offshore wind w Fairplay Towage Polska. 

Shoalbuster 2711 to sprawdzona jednostka z portfolio standardowych statków roboczych Damen. Jego wszechstronność wynika z różnych cech konstrukcji, w tym ekstremalnie płytkiego zanurzenia, jak na jednostkę o takich możliwościach, dużej pojemności ładunkowej i znaczącego, bo 45-tonowego uciągu na palu.

Małe zanurzenie umożliwia takiemu statkowi operowanie z małych potencjalnych portów serwisowych, takich, jak Ustka, Darłowo czy Kołobrzeg.

Pomimo standardowego charakteru projektu, Damen jest w stanie dostosować statek do wymagań swoich klientów. W tym przypadku, Fairplay Towage wymagał szeregu niestandardowych cech, które wyróżniają to zamówienie.
Będzie to pierwszy Shoalbuster 2711 z klasą lodową, która umożliwi mu pracę przez cały rok w portach bałtyckich. Będzie to również pierwszy statek tego typu nie tylko zgodny z przepisami IMO Tier III (ograniczającymi emisje), ale również certyfikowany zgodnie z nimi.

Kierownik projektu offshore wind w Fairplay Towage Polska, Arkadiusz Ryż, powiedział:

Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego zlecenia. Proces wyboru platformy nie był łatwy. Znalezienie wielozadaniowego statku spełniającego nasze wymagania i zbudowanego według najwyższych standardów było wyzwaniem, ale zespół Damen poradził sobie z tym trudnym zadaniem doskonale. Statek ten będzie pierwszym w naszej flocie o tej mocy, który jest w stanie wpływać do portów Morza Bałtyckiego i Północnego o ograniczonych głębokościach. Jestem przekonany, że ten Shoalbuster, spełniający wymagania IMO Tier III w zakresie emisji spalin, otworzy dla nas nowe rynki. Ma on potencjał odegrania ważnej roli w rozwoju naszej obecności w powstającej branży morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Dużą zaletą projektu jest local content - Damen buduje statek w całości w Polsce. Będzie to pierwszy taki statek zbudowany tutaj, choć myślę, że nie ostatni.

Kierownik sprzedaży Damen Joschka Boddeling powiedział:

Grupa Damen Shipyards ma ambicję stać się najbardziej zrównoważoną firmą stoczniową na świecie. Statek ten, posiadający certyfikat IMO Tier III i wnoszący wkład w przyszłe projekty związane z energią odnawialną, jest całkowicie zgodny z tym celem. Jesteśmy bardzo dumni z tego projektu i bardzo zadowoleni, że możemy współpracować z Fairplay Towage.

Mamy najprawdopodobniej w tym przypadku do czynienia z pierszą nowo-budowaną, specjalnie zamówioną, jednostką dedykowaną obsłudze instalcji, rozruchu oraz utrzymaniu i eksploatacji morskich farm wiatrowych na polskim rynku.
Istnieją już statki przeznaczone wyłącznie lub między innymi do obsługi polskiego sektora offshore wind, ale są to statki z rynku statków używanych i/lub adaptowane, modyfikowane - np. przebudowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA z zaopatrzeniowca górnictwa morskiego (PSV) statek wielozadaniowy już pełniący funkcje badawcze na obszarach przyszłych polskich morskich farm wiatrowych - Sylur eksploatowany przez Lotos Petrobaltic.
Nowy wielozadaniowy holownik polskiego oddziału Fairplay Towage z typoszeregu Shoalbuster będzie najprawdopodobniej pierwszym nowo-budowanym statkiem przeznaczonym do obsługi polskiego sektora offshore wind.

Prezentacja video statku roboczego - holownika wielozadaniowego z typoszeregu Shoalbuster:

Nie ujawniono szczegółowej charakterystyki technicznej jednostki właśnie zamówionej przez Fairplay Towage, ale dla ogólnej orientacji przytaczamy poniżej wybrane parametry techniczno-eksploatacyjne standardowego, "wyjściowego" projektu Shoalbuster 2711.

Shoalbuster 2711 - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 27,02 m
szerokość konstrukcyjna - 10,50 m
wysokość boczna - 4,00 m
zanurzenie na rufie - 3:00 m
wyporność - około 420 ton
tonaż pojemnościowy brutto - 327
pojemność zbiorników paliwowych - ok. 125 m³
pojemność zbiorników na wodę słodką - 30,0 m³
uciąg na palu - 40 T
prędkość eksploatacyjna - 11 węzłów
moc napędu głównego - 2500 kW (3400 KM)
śruby napędowe - 2 2250 mm, w dyszach v.d. Giessen Optima
dziobowy ster strumieniowy - 200 KM

Damen posiada 35 stoczni i 20 innych firm w 20 krajach, wspieranych przez ogólnoświatową sieć sprzedaży i usług. Grupa Damen Shipyards bezpośrednio zatrudnienia ponad 12 000 osób.

rel (Damen); PBS 

Tak ma wyglądać Shoalbuster zamówiony przez Fairplay Towage Polska
Wizualizacja standardowego projektu Shoalbuster 2711
Wizualizacja standardowego projektu Shoalbuster 2711
Plan ogólny przykładowego standardowego projektu Shoalbuster 2711
Plan ogólny przykładowego standardowego projektu Shoalbuster 2711
Tak ma wyglądać Shoalbuster zamówiony przez Fairplay Towage PolskaWizualizacja standardowego projektu Shoalbuster 2711Wizualizacja standardowego projektu Shoalbuster 2711Plan ogólny przykładowego standardowego projektu Shoalbuster 2711Plan ogólny przykładowego standardowego projektu Shoalbuster 2711

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter