Stocznie, Statki

MPL Techma dostarczył nowy układ napędowy, zintegrowany system automatyki, a także system zarządzania energią na statek naukowo-badawczy Skagerak. Jednostka zbudowana w Gdańskiej Stoczni Remontowej Nauta SA, została dokończona w Szwecji. Pisaliśmy o tym szerzej w marcu ubiegłego roku na łamach Portalu Morskiego.

Zadanie dla polskiej firmy MPL Techma było bardzo ambitne. Skagerak, pomimo niewielkich rozmiarów, jest skomplikowany w budowie. Jego serce stanowi dwuuzwojeniowy silnik elektryczny osiągający moc 1200 kW.

Naszym głównym zadaniem było dostarczenie nowego układu elektrycznego służącego do napędu statku. Dwa falowniki o łącznej mocy prawie 1500 kW współpracują z naszym systemem DRIVE+ zapewniając niezawodność, ale także bardzo dobre osiągi i szybką reakcję wału na zmianę zadanej prędkości – informuje Bartosz Dobosiewicz, Kierownik Projektu MPL Techma. - Nawet przy utracie jednego z falowników, bądź w przypadku uszkodzenia jednego z uzwojeń silnika, napęd nadal może pracować - oczywiście z ograniczeniem mocy.

Pracą wszystkich urządzeń niezbędnych do działania silnika głównego, czyli układów wentylatorów, pomp smarujących, czy wymiennika ciepła, który również został zbudowany przez MPL Techma, steruje DRIVE+ czyli Propulsion Drive Control System. Jest to rozwiązanie dedykowane do sterowania napędami elektrycznymi małych i średnich jednostek, gotowe do pełnej współpracy z systemami DP.

Kolejnym systemem, który znalazł swoje miejsce na tym statku badawczym, jest system POWER+ (Smart Power Management System).

To nasz w pełni autorski system zarządzania mocą na statkach. Oferuje on szereg udogodnień takich jak na przykład bezprzerwowe przełączenie zasilania między statkiem, a źródłem lądowym – tłumaczy MPL Techma.

Na system elektroenergetyczny statku pracują cztery generatory napędzane silnikami diesla. Główna rozdzielnica pracuje na napięciu znamionowym 690V AC i na takim właśnie napięciu pracują główne odbiory, czyli silnik główny oraz ster strumieniowy. Z rozdzielnicą główną poprzez transformatory podłączona jest rozdzielnica pomocnicza pracująca na napięciu 400V AC.

POWER+ na wspomnianej jednostce naukowo-badawczej zabezpiecza ją przed wystąpieniem blackout’u, czyli nagłej awarii systemu elektroenergetycznego powodującej dłuższą przerwę w dostawie energii, ze względu na przeciążenie aktualnej konfiguracji systemu przez silnik główny.

System dba także o środowisko. Zespół inżynierów odpowiedzialnych za POWER+ dostosował odpowiednio ustawienia silników diesla, które napędzają generatory, w taki sposób, aby cały zestaw prądotwórczy startował i był gotowy przyjąć obciążenie w bardzo krótkim czasie.

Dzięki temu możemy bezpiecznie zmniejszyć liczbę uruchomionych generatorów podczas pracy silnika głównego przy mniejszych prędkościach statku, jednakże, gdy tylko system będzie musiał zwiększyć prędkość statku, kolejne generatory wystartują i synchronizują się w czasie krótszym niż 10 sekund. Nasz POWER+ zawsze staramy dostosować się do potrzeb klienta. Rozwijamy ten system w wielu kierunkach i już dzisiaj jesteśmy gotowi dostarczać go jako system zarządzania energią na jednostki o napędzie hybrydowym lub w pełni elektrycznym. Jednym z głównych celów, które stawialiśmy sobie, projektując systemy na R/V Skagerak, było zapewnienie wysokiej efektywności energetycznej – tłumaczy Bartosz Dobosiewicz.

Takie rozwiązanie sprawia, że zużycie paliwa jest zdecydowanie mniejsze, a wyeksploatowanie silników diesla, generatorów i ich urządzeń pomocniczych następuje później. To wszystko przekłada się na duże oszczędności dla operatora statku, a także pozytywnie wpływa na naszą planetę.

Na statku został zainstalowany także nasz zintegrowany system automatyki OVERWATCH+, który spokojnie możemy nazywać „mózgiem” całej maszynowni. Poza klasycznymi funkcjami monitoringu alarmowego OVERWATCH+ oferuje sterowanie niemalże każdym systemem i urządzeniem znajdującym się w przestrzeni maszynowi statku, włączając w to POWER+ (Power Management System).

System automatyki jest w pełni redundantny, dzięki zastosowanym urządzeniom i wykorzystaniu topologii podwójnego ringu. Takie rozwiązanie sprawia, że system jest niezawodny, utrzymuje pełną funkcjonalność przy uszkodzeniu magistrali, czy też utracie jednego ze źródeł zasilania. Wymiana danych pomiędzy PLC, a poszczególnymi wyspami odbywa się z szybkością 1Gbit/s.

Stało przed nami bardzo trudne wyzwanie, jednakże nawet przez moment nie mieliśmy wątpliwości co do sposobu jego realizacji. Nasz zespół stanowi grupa młodych, a zarazem bardzo doświadczonych inżynierów, która z dużą otwartością pozwala dostarczać nam nowoczesne rozwiązania na statki. Rozwiązania, które mają przynosić wygodę obsługi i wymierne oszczędności, ale przede wszystkim zapewnić pełną niezawodność – RELIABLE+ - mówi Paweł Moszczyński, Dyrektor Działu Morskiego MPL Techma.

Dział automatyki morskiej zajmuje się szeroko pojętą współpracą ze stoczniami i armatorami na całym świecie. Projektuje i produkuje nowe układy z zakresu energetyki i automatyki okrętowej oraz serwisuje istniejące już systemy. Dostarcza kompleksowe rozwiązania zarówno na nowe jednostki, jak i na remontowane statki.

Proponuje także rozwiązania dla jednostek z napędami hybrydowymi. Dzięki zdobytemu doświadczeniu i wiedzy prowadzi także wsparcie w zakresie konsultingu w obszarach związanych z zakresem działalności firmy. Systemy, na życzenie klienta, wyposaża w możliwość zdalnego dostępu. Spełnia normy wszystkich klasyfikatorów, również w dziedzinie cyberbezpieczeństwa.

MPL Techma
UL. TELEWIZYJNA 22
80-209 CHWASZCZYNO
www.mpltechma.pl 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter