Stocznie, Statki

Firma Cadeler, zajmująca się instalacją morskich elektrowni wiatrowych, zamówiła w chińskiej stoczni COSCO Shipping Heavy Industry dwa nowe samopodnośne statki do instalacji turbin wiatrowych klasy "X".

Łączna wartość zamówienia wynosi 651 mln USD, co daje 325,5 mln USD za jeden statek. Według Cadeler nowe jednostki będą po ukończeniu budowy największymi w branży. Zostaną one zbudowane w stoczni COSCO w Qidong w Chinach.

O rozbudowie floty o dwa statki projektu X-class Cadeler poinformował już pod koniec kwietnia, teraz przyszedł czas na podpisanie kontraktu.

Obecny Cadeler powstał w 2008 roku jako Blue Ocean Ships A/S. W roku 2010 spółka została przejęta przez Swire Group z Hongkongu, a bezpośrednim jej właścicielem przez dekadę byłą Swire Pacific Offshore Operations (Pte) Ltd.
Statki składające się na flotę Cadelera wprowadzone zostały do eksploatacji w 2012 i w 2013 roku jako Pacific Orca (obecnie Wind Orca) oraz Pacific Osprey (teraz Wind Osprey) i są do dzisiaj są jednymi z największych statków instalacyjnych świata, w dodatku Cadeler zainwestował ostatnio w wymianę ich żurawi na większe.

W roku 2020 zamnkięto rozdział historii firmy jako spółki zależnej Swire Pacific Offshore. Spółka Cadeler (dawniej Swire Blue Ocean) uniezależniła się poprzez ofertę publiczną (IPO), na giełdzie w Oslo, a w konsekwencji jej nowym głównym udziałowcem stała się grupa BW Group kontrolowana przez Andreasa Sohmen-Pao, poprzez spółkę BW Wind Services.
BW to grupa powstała przez połączenie (a raczej przejęcie) najpierw armatora Woldwide z Hongkongu, a następnie norweskiego armatora (znanego także w przeszłości jako klient polskich stoczni) Bergesen.

Cadeler ma przyjemność poinformować, że negocjacje z COSCO Shipping Heavy Industry Co. Ltd. zostały sfinalizowane i po przeprowadzeniu szczegółowego postępowania przetargowego podpisana została umowa na budowę dwóch nowych, najnowocześniejszych statków do montażu turbin wiatrowych - poinformowała spółka.

Nowe statki klasy "X" przeznaczone do instalacji morskich turbin wiatrowych będą w stanie przewieźć i zainstalować jednorazowo siedem kompletnych zestawów turbin 15 MW lub pięć zestawów turbin o mocy ponad 20 MW, zmniejszając liczbę powrotów do portu bazowego (instalacyjnego) po kolejne zestawy czyli liczbę rejsów potrzebnych do realizacji każdego projektu.

Klasa "X", to zmodyfikowany, dostosowany do potrzeb Cadeler projekt NG-20000X-G firmy GustoMSC.

Mikkel Gleerup, dyrektor generalny Cadeler A/S, powiedział:

Rozbudowa naszej floty jest ważnym priorytetem strategicznym, zapewniającym sprostanie zapotrzebowaniu, które obserwujemy ze strony klientów na możliwości instalacji większych turbin. Dostarczając energooszczędne statki o bardzo zaawansowanej specyfikacji technicznej i cechach przyjaznych dla klimatu, jesteśmy dumni, że podejmujemy ten krok w kierunku sprostania obecnemu i przyszłemu zapotrzebowaniu branży. Morska energetyka wiatrowa odgrywa coraz ważniejszą rolę w transformacji zielonej energii, a w najbliższych latach spodziewany jest znaczny wzrost zainstalowanych mocy w morskiej energetyce wiatrowej w kilku regionach. Jesteśmy dobrze przygotowani do odegrania roli w konkurencyjnej kosztowo produkcji morskiej energii wiatrowej poprzez zapewnienie wzrostu wydajności dla producentów turbin i właścicieli farm wiatrowych.

Pierwszy statek klasy "X" zostanie przekazany przez stocznię do III kwartału 2024 r. i został już zakontraktowany przez Siemens Gamesa do transportu i instalacji stu turbin wiatrowych o mocy 14 MW w morskiej farmie wiatrowej Sofia na Morzu Północnym.
Kontrakt ten został ogłoszony w marcu 2021 roku - wówczas bez ujawnienia nazwy projektu.

Planuje się, że drugi statek klasy X będzie w pełni gotowy i operacyjny w I kwartale 2025 roku.

Po zakończeniu budowy dwóch nowych statków klasy X, Cadeler będzie operował największą flotą w branży pod względem ładowności i zdolności do transportu, serwisowania i instalacji morskich turbin wiatrowych nowej generacji. Nowe statki reprezentują najnowocześniejszą technologię we wszystkich aspektach, łącznie z optymalizacją wydajności energetycznej oraz minimalizacją emisji i wpływu na środowisko - twierdzi Cadeler w oficjalnym komunikacie.

Statki będą oferowały powierzchnię pokładu 5600 m², ładowność ponad 17 600 ton i udźwig głównego żurawia ponad 2000 ton na 53 metrach wysięgu.

W celu zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko Cadeler w ramach kryteriów przetargowych zażądał minimalizacji emisji, minimalizacji wpływu na środowisko, rozliczenia CO₂ emitowanego w procesie budowy, minimalizacji użycia substancji niebezpiecznych, wymogu stosowania biodegradowalnych smarów i olejów w przypadkach, w których istnieje ryzyko zrzutu do środowiska oraz wymogu, aby statki nadawały się do recyklingu.

PBS, rel (Cadeler)

Rys.: Cadeler 


Statki instalacyjne X-Class Cadeler'a - charakterystyka podstawowa:

unos głównego żurawia - co najmniej 2000 t przy 53 m wysięgu
wysokość haka ponad pokładem - ponad 200 m
ładowność - ponad 17 000 t
powierzchnia pokładu - 5600 m²
miejsca dla załogi i techników - 130 

Statek instalacyjny HLJV klasy ''X'' - wizualizacja
Statek instalacyjny HLJV klasy ''X'' - wizualizacja
Statek instalacyjny HLJV klasy ''X'' - wizualizacja
Statek instalacyjny HLJV klasy ''X'' - wizualizacja
Statek instalacyjny HLJV klasy ''X'' - wizualizacja
Statek instalacyjny HLJV klasy ''X'' - wizualizacja
Statek instalacyjny HLJV klasy ''X'' - wizualizacjaStatek instalacyjny HLJV klasy ''X'' - wizualizacjaStatek instalacyjny HLJV klasy ''X'' - wizualizacjaStatek instalacyjny HLJV klasy ''X'' - wizualizacjaStatek instalacyjny HLJV klasy ''X'' - wizualizacjaStatek instalacyjny HLJV klasy ''X'' - wizualizacja

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter