Stocznie, Statki

W sobotę, 1 maja br. z Gdańska wypłynął Cooper Viking. To drugi z serii dwóch wielozadaniowych statków typu PSV (Platform Supply Vessel), o napędzie hybrydowym, wykorzystującym LNG, przekazanych przez stocznię Remontowa Shipbuilding armatorowi Borealis Maritime.

Statek, którego oficjalne przekazanie miało miejsce 15 kwietnia br., będzie eksploatowany pod zarządem technicznym szwedzkiej firmy Viking Supply Ships AB.

Cooper Viking obsługiwać będzie morski przemysł wydobywczy. Napędzany silnikami zasilanymi LNG lub lekkim olejem okrętowym, spełnia najwyższe normy związane z ochroną środowiska. Dodatkowo zainstalowano na nim układ zasilania bateryjnego, co plasuje go na bardzo wysokiej pozycji w gronie najnowocześniejszych jednostek z elektrycznym napędem hybrydowym.

Wyposażenie w baterie akumulatorów, pozwala znacząco ograniczyć zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji do atmosfery, a postój w porcie dopasować do ograniczeń w zakresie norm hałasu.

System dynamicznego pozycjonowania DP2, o wyśrubowanych parametrach pogodowych, zapewnia utrzymanie pozycji statku przy wietrze o prędkości przekraczającej nawet 35 węzłów i wysokości fali dochodzącej do 4 m.

Na pokładzie zainstalowano również system do zwalczania pożarów obiektów obcych, klasyfikowany jako Fi-Fi -2, jak również do zwalczania rozlewów olejowych, certyfikowany według przepisów NOFO. Statek ma ponadto możliwość bezpiecznego podejmowania z wody ofiar katastrof morskich oraz uczestnictwa w akcjach ratunkowo-poszukiwawczych.

Statek budowano na bazie zmodernizowanego projektu firmy Wärtsilä - VS 4411 DF, pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV. Warto wspomnieć, że trzy miesiące wcześniej firmie Borealis Maritime przekazany został Coey Viking. Oba statki są obecnie zaliczane do najnowocześniejszych i najbardziej przyjaznych środowisku statków typu PSV na świecie.

Jak informował na swoim profilu na Linkedin Andreas Kjøl, Chief Commercial Officer (CCO) spółki Viking Supply Ships, Cooper Viking zmierzał do Stavanger w Norwegii i będzie od 10 maja br. przez pewien czas dostępny do zatrudnienia w ramach kontraktów spot na Morzu Północnym.

Fot.: Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL

1 1 1 1

Newsletter