Stocznie, Statki

Salish Heron – taką nazwę na burcie będzie nosić nowy prom pasażersko-samochodowy klasy Salish, budowany w stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku dla BC Ferries. Ujawniając nazwę promu, kanadyjski armator zaprosił rdzennych artystów, wywodzących się z indiańskich plemion Saliszów, zamieszkujących wybrzeże Kolumbii Brytyjskiej, do tworzenia dzieł sztuki, które ostatecznie przyozdobią jednostkę.

Budowa czwartego promu klasy Salish dla największego przewoźnika promowego w Ameryce Północnej realizowana jest na mocy kontraktu podpisanego 1 listopada 2019 roku. Umowę uprawomocniono 20 grudnia 2019 r., na początku lutego 2020 roku odbyło się palenie pierwszych blach, a w grudniu wodowanie.

W 2022 roku Salish Heron zastąpi prom Mayne Queen i będzie obsługiwać, wspólnie z Queen of Cumberland linię Swartz Bay - Southern Gulf Islands w prowincji Kolumbia Brytyjska w zachodniej Kanadzie. Jego portem macierzystym będzie Victoria.

Nazwa Salish Heron (ang. czapla) pochodzi z krótkiej listy imion dla promów klasy Salish wyłonionych w ramach konkursu publicznego, przeprowadzonego w 2015 roku. Listę promów stworzył wówczas „komitet sędziowski”, składający się z 12 przedstawicieli: lokalnych mediów, członków BC Ferries oraz pracowników. Wybrano 9 z 37 zgłoszeń, zwracając uwagę przede wszystkim m.in. na: styl artystyczny oraz umiejętność powiązania grafiki z nazwą jednostki. To określenia przypisane grupie plemion Indian, zamieszkujących wybrzeże Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie – „Coast Salish People”.

Jak pisze armator, Salish Heron „odzwierciedla zarówno wrażenia z podróży na Zachodnim Wybrzeżu, jak i kulturę Kolumbii Brytyjskiej”.

Wraz z ogłoszeniem nazwy promu, BC Ferries zaprosił rdzennych artystów z Coast Salish (Saliszowie Nadmorscy), czyli społeczeństwo Indian zamieszkujących Kolumbię Brytyjską do nadsyłania swoich prach.

Artystyczna grafika na burtach promu jest pochwałą bogatej i różnorodnej rdzennej kultury Kolumbii Brytyjskiej. Ten projekt jest dumą zarówno dla pracowników, artystów, jak i podróżnych. Zachęcamy wszystkich artystów z plemienia Coast Salish do wysyłania zgłoszeń – czytamy w komunikacie BC Ferries.

Termin nadsyłania prac upływa 10 maja 2021 roku. Armator skontaktuje się z wybranymi artystami i zaprosi ich do złożenia projektów koncepcyjnych do 14 czerwca 2021 roku, a ostateczny wybór artystów nastąpi pod koniec czerwca br. Podobnie, jak w przypadku trzech poprzednich statków klasy Salish zbudowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding SA, główny projekt zostanie wykorzystany na zewnątrz statku, a niektóre elementy zostaną również wykorzystane wewnątrz jednostki.

Remontowa Shipbulding SA przekazała w latach 2016-2017 jednostki: Salish Orca, Salish Eagle i Salish Raven. Były to pierwsze promy we flocie BC Ferries z napędem na LNG i jedne z pierwszych z tego typu paliwem w Ameryce Północnej. Dzięki innowacyjnemu napędowi statki te emitują do 25 proc. dwutlenku węgla, ponad 85 proc. tlenków siarki, 50 proc. tlenków azotu i 99 proc. cząstek stałych mniej w porównaniu do napędu opartego na konwencjonalnym paliwie żeglugowym.

To jedne z najbardziej innowacyjnych promów na świecie w tej klasie, w całości zaprojektowane przez biuro Remontowa Marine Design & Consulting i zbudowane z licznym udziałem firm z grupy Remontowa Holding. Promy te mogą być bunkrowane bezpośrednio z kołowej autocysterny LNG, która w tym celu wjeżdża na zamknięty pokład wewnętrzny statku, co umożliwia wykonywanie tej operacji na przystaniach nieposiadających lądowej infrastruktury do magazynowania i bunkrowania błękitnym paliwem.

AL, rel (BC Ferries)

Fot.: BC Ferries

1 1 1 1

Newsletter