Stocznie, Statki

Pod koniec lutego w stoczni China Merchants Heavy Industry (CMHI) w Jiangsu zwodowano Alfa Lift - dźwigowiec i zarazem ciężarowiec wpływny do instalacji morskich turbin wiatrowych. Statek, opracowany przez UDSVB dla Offshore Heavy Transport, zostanie zatrudniony na największej na świecie morskiej farmie wiatrowej Dogger Bank na Morzu Północnym.

Ten półzanurzalny statek do instalacji fundamentów morskich farm wiatrowych został zaprojektowany i opracowany przez Ulstein Design & Solutions BV dla Offshore Heavy Transport (OHT) w ścisłej współpracy z przyszłym armatorem.

To największy i najwydajniejszy na świecie, budowany pod indywidualne zamówienie, statek do instalacji fundamentów wiatrowych, wyposażony w najnowocześniejszy żuraw o unosie 3000 ton dostarczony przez Liebherr (z jego zakładu w Rostocku) i dysponujący przestrzenią pokładu ponad 12 300 metrów.

Zgodnie z informacją podaną przez OHT, na statku będą teraz kontynuowane prace wyposażeniowe. Przekazanie armatorowi oczekiwane jest na początku przyszłego roku.

Dotychczas w większości przypadków za instalację zarówno fundamentów elektrowni wiatrowych, jak i turbin (wraz z wieżami) odpowiadały dedykowane, samopodnośne statki instalacyjne (HLJV - heavy lift jack-up vessels / WTIV - wind turbine installation vessels). Obecnie zaczyna się zarysowywać trend do rozdzielania operacji instalacji fundamentów i turbin ze względu na rosnące rozmiary i masy komponentów morskich elektrowni wiatrowych.

Między innymi szerzej o powyższym, a przede wszsytkim o tym - jakie rodzaje statków wykorzystywane są przy budowie i eksploatacji morskich farm wiatrowych, o ich cechach i funkcjach - w naszym dwuczęściowym zestawieniu typów statków sektora offshore wind publikowanym w najnowszym (aktualnym) wydaniu miesięcznika "Polska na Morzu" - nr 1/2021 oraz w następnym.

AL, rel (Ulstein), PBS

Fot.: OHT, Ulstein

1 1 1 1

Newsletter