Stocznie, Statki

Norweskie przedsiębiorstwo żeglugowe Offshore Heavy Transport (OHT) wejdzie na rynek instalacji morskich farm wiatrowych z nowatorskim ciężarowcem i statkiem konstrukcyjnym.   

Jest to kustomizowany project Ulstein Alfa Lift, którego pierwotna koncepcja powstała w 2015 roku, opracowany przez Ulstein Design & Solutions BV (UDSBV) z Holandii w ścisłej współpracy z armatorem. Pierwszy statek (z opcją kontraktową obejmującą do trzech dalszych jednostek) zamówiono w chińskiej stoczni China Merchant Heavy Industry (CMHI). Ma być wprowadzony do eksploatacji w 2021 roku.

Wydaje się, że w technice okrętowej "wszystko już było" i trudno wymyślić coś nowego. A jednak… Można powiedzieć, że propozycja UDSVB, to skrzyżowanie półzanurzalnego ciężarowca (tzw. wpływnego) z dźwigowcem na bazie platformy półzanurzalnej. Dźwigowce takie, jak choćby wielki Saipem 7000 (ex Micoperi 7000) i Thialf czy będący w budowie Sleipnir oraz podobne, pracują żurawiami w trybie zanurzonym, co m.in. pozwala im na "uodpornienie" w znacznym stopniu na wpływ falowania (a co za tym idzie - ograniczenie ich ruchów, co umożliwia prowadzenie precyzyjnych operacji dźwigami). Ich wadą jest nieprzystosowanie (z natury rzeczy platformy półzanurzalnej) do efektywnego (odpowiednio szybkiego) przemieszczania się na większe odległości.

Wady takiej nie mają jednostki półnzanurzalne o postaci statku jednokadłubowego, czyli ciężarowce wpływne, choćby takie, jak te znane z floty Dockwise (obecnie Boskalis). Nowe rozwiązanie Ulstein'a dla OHT łączy zalety dźwigowca półzanurzalnego (dotychczas kojarzonego jednoznacznie z bazą w postaci platformy stabilizowanej kolumnami) z ciężarowcem wpływnym (o postaci statku jednokadłubowego).

Dźwigowiec do instalacji morskich turbin wiatrowych (głównie ich fundamentów różnego rodzaju) opracowany przez UDSVB dla Offshore Heavy Transport, pozycjonowany dynamicznie, o nośności 48 000 ton będzie przeprowadzał prace konstrukcyjne z zanurzonym pokładem głównym (ciężarowce wpływne zanurzają się, by zwodować lub podjąć ładunek; nowy dźwigowiec będzie się zanurzał, by zapewnić większą stabilność - zniwelować wpływ falowania). Dzięki temu zwiększone zostaną okresy (okna pogodowe), w jakich będą mogły być prowadzone prace instalacyjne na morskiej farmie wiatrowej.

Kluczowym elementem wyposażenia funkcjonalnego statku będzie żuraw o unosie 3000 ton dostarczony przez Liebherr (z jego zakładu w Rostocku).

Statek, spełniając rosnące wymogi morskiej energetyki wiatrowej, ma umożliwiać jednorazowy transport na miejsce instalacji nawet do dziesięciu fundamentów o konstrukcji kratownicowo-płaszczowej (jacket) typu "ultra-large" (po 1500 t masy - każdy) lub do 12 zestawów monopali "XXL" o masie po 2000 t z cylindrami łącznikowymi (transition pieces) do wież wiatrowych pod spodziewane największe turbiny wiatrowe.

PBS

Rys.: Ulstein

Ulstein Alfa Lift dla OHT - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 216,30 m
długość między pionami - 204,30 m
szerokość - 56,00 m
wysokość boczna (do pokładu głównego) - 12,60 m
zanurzenie konstrukcyjne - 8,00 m
zanurzenie maks. w trybie roboczym (w zanurzeniu) - 27,60 m
prędkość eksploatacyjna - 13 w.
wytrzymałość pokładu - 30 t/m²
żuraw pokładowy (DOR) - 1 × 3000 t
moc zainstalowana - 4 × 6875 kW
moc pędników napędu głównego - 3 × 5500 kW
pędnik azymutalny chowany w kadłubie (retractable thruster) - 1 × 3000 kW
stery strumieniowe dziobowe - 3 × 3000 kW
system pozycjonowania dynamicznego - klasy DP 2
miejsca dla załogi - 100
klasyfikacja - DNV-GL

Ulstein Alfa Lift dla OHT
Ulstein Alfa Lift dla OHT
Ulstein Alfa Lift dla OHTUlstein Alfa Lift dla OHT
1 1 1

Ostatnie ankiety