Stocznie, Statki

W stoczni Muggiano (La Spezia) włoskiego, kontrolowanego przez państwo koncernu Fincantieri, w sobotę, 13 lutego, odbyło się wodowanie techniczne korwety Damsah (F 102) i położenie stępki korwety Sumaysimah (F 104), czyli drugiej i czwartej jednostki typu "Al Zubarah", zamówionych przez katarskie ministerstwo obrony z oczekiwanymi terminami przekazania przez stocznię w 2022 i 2023 roku.

Seria czterech okrętów (o stoczniowych numerach budowy 6291, 6292, 6293, 6294), określanych także jako typ "Doha", została zakontraktowana na potrzeby katarskiej marynarki (Qatari Emiri Navy) we włoskiej stoczni w 2016 roku w ramach umowy obejmującej także inne okręty, wraz ze wsparciem logistycznym przez 10 lat.

Korwety typu "Doha" ("Al Zubarah"), projektowane i budowane pod nadzorem włoskiego towarzystwa klasyfikacyjnego RINA, zgodnie z jego - dedykowanymi militarnym jednostkom pływającym - przepisami RINAMIL Rules, charakteryzują się długością całkowitą 107,00 m, szerokością 14,70 m, zanurzeniem ok. 4,00 m i wypornością 3250 ton.
Mają być obsadzane 112-osobowymi załogami i mają osiągać maksymalną prędkość 28 węzłów, którą zapewnić mają siłownie oparte na wysokoprężnych silnikach spalinowych (MAN) w konfiguracji CODAD (combined diesel and diesel).

Uzbrojenie i wyposażenie każdej korwety mają stanowić między innymi:

  • 16 pocisków przeciwlotniczych i przeciwrakietowych Aster 30 Block 1NT strefowego systemu obrony powietrznej (woda-powietrze) od MBDA
  • system obrony powietrznej bliskiego zasięgu Raytheon RAM (21 rakiet)
  • 8 kierowanych pocisków uniwersalnych Exocet MM40 Block 3 do zwalczania celów morskich i ewentualnie także nieruchomych lądowych w pasie wybrzeża (woda-woda) produkcji MBDA
  • armata automatyczna 76 mm Oto Melara Super Rapido od Leonardo
  • 2 systemy artyleryjskie Leonardo Oto Melara MARLIN-WS 30 mm
  • 4 wyrzutnie środków zakłócających Sylena Mk 2 produkcji Lacroix
  • stacja radiolokacyjna Leonardo Kronos
  • system kierowania walką ATHENA (Architecture & Technologies Handling Electronic Naval Applications)

Okręt typu "Doha" ma mieć możliwość przyjmowania łodzi abordażowej w rufowym slipie i śmigłowca typu NH90 w hangarze.

PBS, rel (Fincantieri), z mediów

Fot., Rys.: Fincantieri

Wielozadaniowa korweta Fincandieri, na bazie projektu której powstały korwety typu ''Doha'' - wizualizacja
Korweta typu ''Doha'' - wizualizacja
Uroczystość wodowanie korwety Damsah
Uroczystość wodowanie korwety Damsah
Wielozadaniowa korweta Fincandieri, na bazie projektu której powstały korwety typu ''Doha'' - wizualizacjaKorweta typu ''Doha'' - wizualizacjaUroczystość wodowanie korwety DamsahUroczystość wodowanie korwety Damsah
+12 Znowu stocznia panstwowa
Prywatyzacja w zasadzie prowadzi do tego, ze nie robi sie zaawansowanych projektow (vide polski przemysl, ktory zamienil sie w spolki spawalnicze), chyba, ze w tandemie z panstwem (sa takie przyklady) - ale nasze panstwo bierze strategie rozwoju z Brukseli, a tam postanowili, ze u nas statkow nie ma sie budowac, wiec jest jak jest.
15 luty 2021 : 08:06 Dziaders | Zgłoś
+8 Potęga
Polska potęgą w produkcji CO2 :-) :-) :-)
17 luty 2021 : 14:44 Postobserwator | Zgłoś
-5 Taki prawie nasz Kormoran
I jak to jest, że taki Katar kupuje pakiet 4 takich okrętów?
Mają kasę?
Mają załogę?
Nie mają fajrantu o 15?
Nie położyli stępki dla picu?
17 luty 2021 : 20:10 Wójt z Pcimia | Zgłoś
+5 Bo to jest ten mityczny inwestor z Kataru
tylko, ze nie w 2008 roku, a w 2021 i nie w Polsce ale we Wloszech i nie stocznie kupuje, ale statki. Ale Tusk byl naprawde blisko zeby uratowac polskie stocznie.
17 luty 2021 : 20:41 Dziaders | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter