Szczecińska stocznia Finomar Sp. z o.o. zwodowała częściowo wyposażony, nieduży (50-metrowy) dwustronny prom pasażersko-samochodowy powstały na zamówienie stoczni w Danii.
Dzisiaj rano rozpoczęło się holowanie kadłuba promu do duńskiego Hvide Sande. Holuje jednostka Dolphin, asystuje holownik Serwal. Zespół holowniczy spodziewany jest w stoczni Hvide Sande 12 stycznia.
Wodowanie odbyło się z wykorzystaniem zbudowanego na własne potrzeby przez Finomar zanurzalnego pontonu heavy-lift zwanego też "wielofunkcyjną pływającą pochylnią pontonową" (Finomar 1; nr PRS 540907; długość 46,00 m, szerokość 18 m, wysokość boczna 4,3 m; nośność 2940, GT 970), oddanego do eksploatacji formalnie 29 września, a "ochrzczonego" 16 października minionego roku.
Prom, któremu nadane zostanie imię Grotte, posiadać będzie napęd elektryczny.
Statek, zamówiony jako częściowo wyposażony w szczecińskiej stoczni, mający mieścić do 400 pasażerów, 24 samochody osobowe i 4 ciężarowe, eksploatowany będzie od lata 2021 r. przez operatora promowego Fanølinjen - część grupy Molslinjen AS, która zamówiła prom w marcu 2020 r. w duńskiej stoczni Hvide Sande Shipyard, Steel & Service.
Wartość kontraktowa promu w stoczni Duńskiej (gotowego), to ok. 80 mln koron. Dalsze 20 mln duńskich koron miało kosztować zbudowanie ifrastruktury lądowej do ładowania baterii akumulatorów promu.
PBS
Fot.: Molslinjen, Hvide Sande Shipyard, Steel & Service, Elżbieta Kubowska
Prom pasażersko-samochodowy Grotte - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9909429
państwo bandery - Dania
armator - Molslinjen AS, Dania
operator - Fanølinjen
linia zatrudnienia - Esbjerg-Fanø
stocznia - podwykonawca częściowo wyposażonego kadłuba - Finomar Sp. z o.o., Szczecin
stocznia - główny kontraktujący / stocznia wyposażająca - Hvide Sande Shipyard, Steel & Service, Hvide Sande, Dania
stoczniowy nr budowy - 754
wodowanie - styczeń 2020
położenie stępki - 27 maja 2020
rozpoczęcie budowy - 24 kwietnia 2020 r.
zamówienie - marzec 2020
długość całkowita - 49,90 m
długość między pionami - 48,00 m
szerokość konstrukcyjna - 13,80 m
zanurzenie - 2,40 m
wysokość boczna - 3,60 m
tonaż pojemnościowy brutto - 750
tonaż pojemnościowy netto - 274
nośność - 205 t
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 2199