Stocznie, Statki

Duży dok, który ma powstać dla Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie, to jedyne racjonalne rozwiązanie dające przyszłość dla przemysłu stoczniowego – podkreślił w piątek wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

MSR Gryfia ma obecnie dwa zakłady produkcyjne w Szczecinie i Świnoujściu. Jak informował we wrześniu br. zarząd stoczni, planuje on zbycie części majątku Gryfii w Świnoujściu. Władze stoczni chcą zgromadzić majątek obu zakładów w Szczecinie, posadowić tam nowy dok i kontynuować podstawową działalność przedsiębiorstwa, czyli remonty statków z ich modernizacją.

Decyzja, którą podjął zarząd stoczni bezwzględnie ma na celu uratowanie przemysłu remontowego i stoczniowego w Szczecinie – powiedział w piątek na konferencji prasowej Gróbarczyk. - Duży dok będzie podstawą produkcyjną i przekwalifikowaniem się Gryfii na zupełnie inne jednostki; zdecydowanie bardziej opłacalne i w zdecydowanie większej liczbie, jeśli chodzi o jej profil działalności – kontynuował Gróbarczyk. Jego zdaniem, decyzja zarządu daje możliwości rozwojowe dla przedsiębiorstwa, które do tej pory nie miało żadnych znaczących inwestycji.

Decyzja o zbyciu stoczni w Świnoujściu przede wszystkim jest elementem dopełnienia tego procesu, ponieważ nikt nie jest w stanie dziś w tym układzie prawnym przekazać stoczni pieniędzy, bo natychmiast zostaniemy zakwalifikowani do niedozwolonej pomocy publicznej – mówił Gróbarczyk.

Jak dodał, "stocznia musiała przejść test prywatnego inwestora i w ten sposób zabezpieczyć finansowanie przede wszystkim na roboty hydrotechniczne, modernizacyjne i wynikające z tytułu posadowienia doku już w nowej konfiguracji". Wiceminister zapewniał, że "wszyscy pracownicy ze Świnoujścia dostali propozycje pracy w Szczecinie; nikt nie został wyrzucony. Tylko i wyłącznie z tego powodu została wydana pozytywna decyzja na tego typu przekwalifikowanie przedsiębiorstwa".

Gróbarczyk poinformował także, że "prezes portu Szczecin - Świnoujście jednoznacznie wskazał, że już jest gotowy program, jeśli chodzi o zagospodarowanie terenów stoczni remontowej w Świnoujściu, a więc program przystosowania i przebudowy na terminal tzw. offshorowy oraz terminal zapasowy dla (planowanego - PAP) terminala kontenerowego".

Dziennikarze pytali m.in. na jakim etapie jest budowa nowego doku.

Jesteśmy w przededniu uruchomienia jego faktycznej realizacji – powiedziała wiceprezes Funduszu Rozwoju Spółek Joanna Walichnowska. - Wykonawca, czyli stocznia szczecińska, będzie zlecała prace w zakresie projektu technicznego, który z kolei posłuży do rozpoczęcia zakupów materiałów i gromadzenia wszystkich niezbędnych narzędzi i infrastruktury do tego, żeby realizować prace budowlane. Stocznia dostanie również wsparcie finansowe ze strony Funduszu Rozwoju Spółek na realizację inwestycji związanych z budową doku.

Jak dodała, "kontrakt przewiduje, że realizacja tego przedsięwzięcia będzie trwała 17 miesięcy, a jego początek zaplanowano na grudzień br. i od tego czasu zaczynamy odliczać realizację prac budowalnych. W tym też okresie Gryfia będzie chciała zrealizować swoje inwestycje tzw. okołodokowe, na co posłużą pieniądze pochodzące ze sprzedaży obszaru w Świnoujściu" – dodała Walichnowska.

Przedstawiciele części związków działających w świnoujskiej Gryfii informowali wcześniej, że praca w szczecińskim zakładzie stoczni jest dla nich nieopłacalna. Według nich koszty codziennej podróży ze Świnoujścia do Szczecina i z powrotem są zbyt duże.

Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA powstała w wyniku połączenia dwóch zakładów, które od września 2013 r. prowadzą działalność operacyjną jako jedna spółka. Stocznia posiada dwa zakłady produkcyjne - w Szczecinie i Świnoujściu - umożliwiające kompleksowe remonty i przebudowy dużych statków handlowych, promów pasażerskich oraz specjalistycznych

Kacper Reszczyński (PAP)

 
-50 Stocznia
Ja mu nie wierze!!
11 grudzień 2020 : 15:38 Miroslaw | Zgłoś
-57 Nowomowa
Wiceminister zapewniał, że "wszyscy pracownicy ze Świnoujścia dostali propozycje pracy w Szczecinie; nikt nie został wyrzucony. Tylko i wyłącznie z tego powodu została wydana pozytywna decyzja na tego typu przekwalifikowanie przedsiębiorstwa". :-)
"wiceprezes Funduszu Rozwoju Spółek Joanna Walichnowska. - Wykonawca, czyli stocznia szczecińska, będzie zlecała prace w zakresie projektu technicznego, który z kolei posłuży do rozpoczęcia zakupów materiałów i gromadzenia wszystkich niezbędnych narzędzi i infrastruktury do tego, żeby realizować prace budowlane". :-)
Czy oni chodzili do szkoły i się uczyli Ala ma kota, kot ma Ale ? Co to za jakaś kretyńska nowomowa ? Przetłumaczy to ktoś ? Gdzie tu jest jakiś logiczny sens zdania. Czy oni ukończyli Szkołę Podstawową ? W tamtych czasach nie było jeszcze przecież zdalnego nauczania.
11 grudzień 2020 : 15:55 Postobserwator | Zgłoś
-59 c.d.
Poza tym co odpi..lil ze Ściem to są w 100 % niewiarygodni ludzie.
11 grudzień 2020 : 15:56 Postobserwator | Zgłoś
-57 safety
Zajęcia na studiach zaliczane na kolanach i na argument "tata w szpitalu i umrze jak nie zaliczę", ot edukacja ministerialna i stąd takie pomysły ;)
11 grudzień 2020 : 18:33 janek safety | Zgłoś
-57 W tłumaczeniu z "Nowomowy" na język polski
Tytuł powinien być taki : Gróbarczyk: duży dok dla Gryfii to szansa na ROZBÓJ ( i to w wielkich rozmiarów) :-) .
11 grudzień 2020 : 19:06 Postobserwator | Zgłoś
+5 Pis łżę jak pies
tak haniebnie i bezczelnie potraktować ludzi którzy oddali serce i zdrowie i lata a niekiedy dziesiątki lat życia to potrafi chyba tylko jeszcze platforma, pis staje się platformą bis, WSTYDZULIBY sie, cociaz oni chyba nie znaja takiego słowa jak wstyd, napluj im w twarz to powiedza ze deszcz pada, ich "propozycja", łaskawych panów brzmi mniej więcej tak (a przypomne ze jest skierowana do fachowcow z wieloletnim stazem i z unikatowymi umiejetnosciami)
PRACUJCIE O POŁOWĘ DŁUŻEJ ZARABIAĄC POŁOWĘ TEGO CO TERAZ!!!! i tym sie śmią te łajzy szczycic publicznie, wstyd, hańba

dla niewtajemniczonych napiszę ze teraz dojazd i powrot ze swinoujscia i bliskich okolic skad była gros pracowników dodatkowo dziennie o 3,5 godziny więcej zajmie czasu a za dojazd który w zaden sposob nie jest organizowany/refundowany przez pracodawcę, miesięczny koszt na głowę to ok 1500zł, ilość kilometrów w sumie dziennie do pokonania ok 250 km....
15 grudzień 2020 : 06:30 Leon76 | Zgłoś
-47 Propaganda ważniejsza.
Dlaczego PiS rękami Obajtka z Orlenu kupił regionalne media, a nie kupił Stoczni Remontowej w Świnoujściu ? W ten sposób można było obejść zarzuty o niedozwolonej pomocy publicznej. Jeśli Orlen może zajmować się propisowską propagandą, to równie dobrze może się też zajmować remontami statków. A póżniej na przykład hodowlą krów. Czy propaganda jest ważniejsza od gospodarki ? Oczywiście ostatnie pytanie było czysto retoryczne.
11 grudzień 2020 : 17:39 Jato | Zgłoś
-52 przecież ta władza
na propagandzie stoi. 2 mld w "Kurvizję", teraz w prasę i portale internetowe, a "ciemny lud" będzie szczęśliwy jak ci górale co planują wiosenny wyjazd na truskawki do Szwecji.
11 grudzień 2020 : 20:16 gxc | Zgłoś
-54 oczywiście
promem dopiero co zbudowanym w reaktywowanej Stoczni Szczecińskiej.
11 grudzień 2020 : 20:17 gxc | Zgłoś
-58 a ten znowu promem
Prom to dowod na to, ze nie ma w Polsce prszemyslu okretowego i nalezy jak najszybciej zamknac wszystkie stocznie i otwierac kolejne lidle w ktorych Polacy beda mogli pracowac sprzedajac niemieckie jogurty. Pozdrawiam nieudacznikow ze Szczecina.
11 grudzień 2020 : 23:41 Robert2 | Zgłoś
+3 ty jak zawsze wyciągasz idiotyczne wnioski.
Przemysł jest, ale w marnej kondycji. To co robi rząd to działanie mające na celu nie uzdrowienie "pacjenta" (czytaj : przemysłu okrętowego), ale raczej akt eutanazji (ponoć, ten rząd zawsze walczy o każde życie od poczęcia ..., a tu planuje eutanazję). Na przykładzie działań Gróbarczyka, już wkrótce będzie można uczyć studentów kierunku "Zarządzanie", jak nie należy działać, żeby uchronić firmę przed kłopotami.
12 grudzień 2020 : 18:17 gxc | Zgłoś
+5 Trzeci rodzaj prawdy
>Prom to dowod na to, ze nie ma w Polsce prszemyslu okretowego....
W tym wywodzie nawet rządowi trole się pogubili , zaminusowali swojego!
Takie są efekty tej waszej pokrętnej narracji.
-*-
Zgodnie z klasyfikacją naszego wspólnego autorytetu Ks. prof. Tishnera to klasyczny trzeci rodzaj prawdy...
Takimi argumentami raczej przemysłu się nie odbuduje...
15 grudzień 2020 : 20:16 Polak Mały | Zgłoś
0 Brawo rzad
Slowaccy hotelarze murem za Pis
14 grudzień 2020 : 08:24 Edison | Zgłoś
-56 Jasne
"Decyzja, którą podjął zarząd stoczni bezwzględnie ma na celu uratowanie przemysłu remontowego i stoczniowego w Szczecinie – powiedział w piątek na konferencji prasowej Gróbarczyk" - i wszystko jasne. Uratowanie w Szczecinie i zniszczenie w Świnoujściu. Taką linię ma nasza władza.
11 grudzień 2020 : 17:50 SSN | Zgłoś
-64 Świnoujście
Jaki to zarzad kupa kłamcow oni zaproponowali 200 pracownikom pracę łgarze a ten gróbarczyk to w kólko powtarza te brednie czy oni się nie słyszą te gbury złodzieje naszego majatku nic tym szczecińskim syfie nie mają wszystko przeźerali widać po prezesinie i jeszcze po niektórych babach tam pracujących w drzwiach się nie mieszcza te pachoły szczecińskie
11 grudzień 2020 : 22:18 Stoczniowcy | Zgłoś
-56 Szczecin
We prawie wszystkim Macie rację, ale po co obrażacie wszystkich Szczecinian? To nie pracownicy ze Szczecina wpadli na ten po***** pomysł. To są konkretne osoby i należy je wymieniać i obrażać, a nie cały Szczecin który nie ma z tym nic wspólnego. Pozdrawiam
12 grudzień 2020 : 06:24 Adi | Zgłoś
-4 powiem więcej
To pomysł ludków (zwykle krewnych i znajomych królika), upchniętych w zarządzie TF MARS przez ministrów Skarbu Państwa. To typowa "warszafka", która musiała szybko zarobić, rozpieprzyć co się da i natychmiast budować swoje CV, zasiadając w kolejnych zarządach, radach nadzorczych i innych ciepłych posadkach z politycznego nadania.
12 grudzień 2020 : 18:23 gxc | Zgłoś
-59 Jeszcze wolska nie zginęłaa .....
PAP urobiony po łokcie.
J-23 znowu nadaje.
11 grudzień 2020 : 18:52 Polak mały | Zgłoś
-58 Poproszę o rachunek ekonomiczny
Czy ktoś zadał sobie trud policzenia, za ile tysięcy lat ten dok się zwróci ?
11 grudzień 2020 : 20:47 Ric | Zgłoś
+1 re rachunek
Przecież ten dok nigdy nie powstanie, kolejne pis-owska ściema tak jak z promem i zardzewiałą stępką.

p.s. Widzę że stado pisiorowskich troli rzuciło się aby minusować posty, ciekawe ile im płacą ?
16 grudzień 2020 : 16:22 biss | Zgłoś
-60 ŚWINOUJŚCIE
Pani Walichnowska już dała popis swojej niekompetencji w gryfi w 2019 zrzucili ja z warszawki za super pensyjke nie wiadomo do czego a właściwie wiadomo doczego fo dojenia Świnoujścia i taka niekompetentna osoba bez znajomości tematu stoczniowego trafila do FRS kto ją tam wstawił by tych bandytów gryfiowskich sięgnęła reka boska i tych gryfioskich SS80 zeby ten nasz majątek w gardłach stanął nędzni prezesini wstrętne bestie bez krzty sumienia
11 grudzień 2020 : 22:07 Stoczniowcy | Zgłoś
-13 kłamca
pis zniszczył na spolke z platforma swietna kieszonkowa stocznie w winoujsciu gdzie juz tylko mozna niemcom frytki sprzedawac, przed polaczeniem zatrudniala msr s-cie ok 450 osob i od lat na koniec roku generowala kilkumilionowy zysk netto! szczecin przez 20 lat tylko raz mial zysk, swinujscie mialo wsztstko zeby byc liderem remontowo-offshorowym w tej czesci euroy, ale politycy w kilka lat ja zniszczyli, od polaczenia w 2013 nie miala juz autonomii idecyzje podejmowal szczecin, gdansk zabral ofshore do sibie i tajemnice handowe i lepszych armatorow, szczecin dobral sobie tez co mu bardziej pasowalo a resztki łaskawie słał do swinoujscia wiec od 20014 roku mowienie finansach swinoujscia jest juz oderwane od rzeczywistosci i nie obiektywne bo robione bylo wszystko zeby je zniszczyc i pokazac ze jest nierentowne, złodzieje i kłamcy polityczni, szczecin to układy i mafia, teraz tak samo jak za po
12 grudzień 2020 : 11:03 Marek77 | Zgłoś
-15 kłamca 2
, mowia cos o wejsciu do 1 ligi a poza ta dotacja na budowe doku dla gryfii ktory i tak zbuduje ktos inny bo oni nie sa w stanie to nie maja nic! nawet meble ze swinoujscia zabieraj bo ich pamietaja jeszcze gierka, wozki akumulatorowe, sztaplarki, dzwigi samojezdne,doki, stany magazynowe, dwie w pełni wyposażone w sprzet narzedziownie, wypalrki numeryczne, piły, gietarki, az żal dalej pisać i tojest ich wejscie do 1 ligi, kosztem tego co pokolenia wyrzeczenami wypracowały bez pomocy panstwa w swinoujsciu, wstyd i hanba dla wszystkichopcji politycznych imiasta swinoujscie ktore na to pozwoliło mamione zyskami i dotacjami od panstwa na inne inwestycje typu tunel czy gazoport, a wygranym jest jak zawsze trójmiasto....szczecin to patologia i niedlugo znowu bedzie bankrutem i w koncu pojdzie na sprzedaz, ale niestety swinoujscia juz nie bedzie i to tylko i wylacznie polityczna decyzja, takich mamy rzadzacych, kraj z dykty
12 grudzień 2020 : 11:03 Marek77 | Zgłoś
-3 to jak to jest ?
Patrząc po komentarzach (- 50-siąt parę) można odnieść wrażenie, że w Szczecinie wszystko jest cacy, Stocznia Szczecińska hula na 102 %, buduje promy i doki, min. Gróbarczyk jest geniuszem i tylko jacyś frustraci ze Świnoujścia robią szum.
12 grudzień 2020 : 17:44 maciek2 | Zgłoś
+4 sorry
ty chyba jakieś inne komentarze czytasz. Ja tego w komentarzach pod tym artykułem nie widzę. Takie "optymistyczne wieści" piszą tylko robert2 , insajder (na 1005 trolle od Mateckiego) czy czasami Kaszub
12 grudzień 2020 : 18:28 gxc | Zgłoś
+4 gxc nie rozumie slowa pisanego
Ja przede wszystkim uwazam, ze przemysl okretowy jest juz dawno temu zaorany (w 2008 roku przez p. Tuska) a sami polscy okretowcy nie maja ani ambicji ani zdolnosci intelektualnych, zeby budowac statki. W Szczecinie nie ma zadnej stoczni budujacej nowe statki i nie bedzie, bo zeby byla, to musza byc ludzie. Ludzie a nie premier czy minister. A tam nie ma juz ludzi. Pan Rafal Z, "ekspert" zachodniopomorski pierwszy wysmieje budowe statku i zacznie udowadniac, ze szczecinscy okretowcy to idioci, ktorzy zamiast spawac kleja kadluby tasma papierowa. Takich tam macie "ekspertow", to taki macie przemysl okretowy jak ci wasi "eksperci". Tak wiec panie gxc, ja nie uwazam, ze dobrze jest z przemyslem okretowym, ty czegos nie rozumiesz. Uwazam, ze jest dno. Upadek. roznica jest taka, ze ja nie obwiniam za to ministra czy premiera, ale polskich okretowcow.
13 grudzień 2020 : 19:56 Robert2 | Zgłoś
-1 ten tytuł yo chyba o sobie piszesz ....
Pod każdym twoim idiotycznym wpisem o winie polskich okrętowców, piszę to samo, a do ciebie nie dociera. Wszystkie karty w rozgrywce o polski przemysł okrętowy ma rząd. To rząd przez TF Mars jest właścicielem terenów i infrastruktury dawnej Stoczni Szczecińskiej, Gryfii (w tym i części w Świnoujściu) i wielu innych podmiotów w Trójmieście. To rząd poprzez nominacje zarządzajacych tymi terenami , tworzy warunki do realizacji, bądź nie pewnych zadanych zadań. My zaś, możemy tylko oferować swoją wiedzę, umiejętności i chęć wykonania pracy. Niestety, Gróbarczyk woli potakujących ignorantów, którzy z nieznanych mi powodów nie realizują zadań o których gaworzy na swoich propagandowych konferencjach prasowych niedorobiony minister. PS. Przykro mi, że opozycja (poprzez np. Zahorskiego) robi idiotów z okrętowców, zamiast wskazać winnego jakim jest rząd za pośrednictwem tego na szczęście już byłego, ministra. Szkoda, że jeszcze nie ma zarzutów prokuratorskich
14 grudzień 2020 : 20:12 gxc | Zgłoś
0 My sie kompletnie rozmijamy
Rzad jest tez wlascicielem mnostwa innych terenow, to nie znaczy, ze okretowcy beda tam budowac. Polski przemysl okretowy zostal ZNISZCZONY w 2008 roku przez Tuska. Koniec, kropka. Poszukaj sobie danych GUS na temat produkcji okretowej przed i po. A jeszcze lepiej przed wejsciem do UE i po. To, ze rzad ma tereny PO STOCZNI nie znaczy, ze ma biuro, spawaczy, projektantow, monterow, narzedziowcow, dostawcow itd - to jest wszystko ZAORANE. Ta smieszna za przeproszeniem Gryfia to pozostalosc po przemysle okretowym w Polsce. Zeby w Polsce byla produkcja musisz miec KADRY okretowe - a tych nie ma, rozjechaly sie po swiecie. Idz do byle jakiej norweskiej stoczni, wszedzie mowia po polsku. Koniec. ZAORANE.
15 grudzień 2020 : 07:48 Robert2 | Zgłoś
+1 Wpisz sobie prosze w gugla
Wpisz sobie prosze w gugla: "Gospodarka morska w Polsce w latach 2017-2018" Pierwszy z gory link prowadzi do danych GUS. Po wjesciu na te strone na dole jest pdf "Gospodarka morska w Polsce w latach 2017 i 2018. Publikacja w formacie PDF". Wejdz prosze, wejdz na strone 100 tego pdf i tam jest wykres produkcji okretowej od 2005 roku. Koniec przemyslu okretowego w Polsce to rok 2009, od tego momentu produkcja ta oscyluje blisko zera. ZAORANE. Rzad moze sobie miec i rakiety kosmiczne, ale jak nie ma komu tych rakiet obslugiwac, to one nigdzie nie poleca.
15 grudzień 2020 : 07:58 Robert2 | Zgłoś
-2 Czy Grobarcyka PiS rozlicza z ilości newsów?
Robercie
1.czy rolą polityków jest tylko przecinać wstęgi i rozwijać ministerstwo propagandy?
2. Wymień sukcesy tego Grobarczyka bo jakoś ich dużo nie ma mimo 2mld na propagandę.

Po 5 latach wojny PRL już na dobre statki budował a PiS i ty to tylko potraficie zwalać na Tuska i gorszy sort Polaków, ładnie to tak ?
14 grudzień 2020 : 22:55 Stena spirit | Zgłoś
-2 ocena zdolności intelektualnych ...
>polscy okretowcy nie maja ani ambicji ani zdolnosci intelektualnych, zeby budowac statki.
Hm, kim jesteś i co Ciebie uprawniło do tak generalnej oceny zdolności intelektualnych polskich okrętowców ???

Co gorsza, czy zdajesz sobie sprawę, że mogleś narazić na szwank autorytet kilku ważnych przedstawicieli resortu firmujących dobrą zmianę ?

Czy bowiem do grupy 'okrętowców' zaliczasz min. Gróbarczyka i panią poseł Mielewczyk ?
Jeśli tak (są okrętowcami ) to wychodzi, że nie mają wystarczające zdolności intelektualnych i determinacji..
Jeśli nie ( nie są okrętowcami) wtedy właściwie branże uzdrawiają ludzie którzy nie mają z nią nic wspólnego..

-*-
Oczywiście wiem, w PIS jest wyższa logika , nazywa się to dwójmyslenie : jak trzeba to są okrętowcami a jak nie, to powiemy że mialeś na mysli czasy Tuska u władzy.
15 grudzień 2020 : 21:42 Polak Mały | Zgłoś
+1 Ja nie oceniam rzadzacych
Pan kolega nie rozumie. Ja nie oceniam rzadzacych, caly czas o tym mowie. Ja oceniam okretowcow. To okretowcy maja budowac statki a nie minister czy premier. A co do zdolnosci intelektualnych, to chyba fakt, ze w Polsce nie projektuje sie juz statkow, tylko spawa sie kadluby pod obce projekty, to chyba samo za siebie mowi?
15 grudzień 2020 : 21:52 Robert2 | Zgłoś
+1 kolega to musi być znany ekspert...
Jak to nie ocenia. A kto oceniał Tuska i rządy PO , przecież to politycy,
kto ocenia polowe Polaków że niby homo sovieticus...
Tylko u kolegi PIS to święte krowy ,ktore nie podlegają krytyce, czysty konformizm.

A na koniec jeszcze teza, sorry ale zasluzyles najglupsza ,że w Polsce się nie projektuje statków.
Remontowa Design, Ned Projekt to tylko dwa z kilkunastu biur, kolega nie zna Chorenia i jego projektow? To co z Ciebie ekspert ...

To pokazująca że nie masz pojecia o polskim przemyśle stoczniowym a wiedzę czerpiesz z rocznika statystycznego i TvPis
15 grudzień 2020 : 23:40 Polak maly | Zgłoś
-3 Nie no
Ja wiem, że jest i Remontowa i Ned i Choren (choć to tak naprawdę jeden człowiek). Ale to nic nie zmienia. Polski przemysł padł w 2008 przez liberałów i koniec. Te resztki, które mamy to resztki. Prom był projektowany przez Ned ale nie wyszedł. Remontowa ma z reguły projekty norweskie a własne to jakieś kapcie. Jest Crist też, czasami zrobi kapcia. Tego się nie da porównać z tym co robiono przed 2008. Pisiory sobie mogą chcieć, ale żeby móc to trzeba mieć materiał, potencjał. A tego już nie ma.. koniec. Nie ma. Było, minęło.
16 grudzień 2020 : 00:49 Robert2 | Zgłoś
0 Ten prom
Ten prom miał mieć wyporność całej polskiej produkcji okrętowej w skali roku. Jeden prom. A kiedyś budowaliśmy wielkie ropaxy. Chemikaliowce. Roro. Że tak wspomnę duże ciekawe statki. A nie jakieś promili i holowniki wodowane dźwigiem.
16 grudzień 2020 : 00:53 Robert2 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter