Stocznie, Statki

Niemiecka stocznia Flensburger Schiffbau-gesellschaft (FSG) zdobyła swoje pierwsze zamówienie od czasu nowego startu pod kierownictwem Tennor Holding. Przedmiotem zamówienia jest towarowy statek ro-ro. Poprzedni taki z tej stoczni od ponad pół roku nie znalazł zatrudnienia, ani czarterującego.

IVP Ship Invest, spółka należąca do Larsa Windhorsta, założyciela Tennor Holding, który uratował stocznię przed definitywnym bankructwem i zamknięciem, zamówiła - jak to określono - "prom ro-ro" z planowanym terminem przekazania w kwietniu 2022 roku (z opcją kontraktową na drugi).

Według FSG, nowy statek, o wartości kontraktowej 140 mln EUR (około 167 mln USD), wyposażony będzie w zaawansowane technologie energooszczędne. Prom o długości 210 metrów i szerokości 26 metrów będzie miał tonaż pojemnościowy brutto 32 770.

Z dostępnych informacji nie wynika to jednoznacznie (jest mowa nieprecyzyjnie o "promie"), ale najprawdopodobniej chodzi o "prom towarowy", czyli towarowy statek ro-ro, z maks. 12 miejscami pasażerskimi (dla kierowców przewożonych ciężarówek).

Dodatkowo, ujawnione główne paremetry zamówionego statku niemal dokładnie pokrywają się z wymiarami głównymi i tonażem pojemnościowym brutto towarowego ro-ro Liekut - ostatniego gotowego statku przekazanego przez FSG, o którym poniżej.

"Zamówienie to jest ważnym elementem budującym przyszłość stoczni we Flensburgu" - zaznaczył Philipp Maracke, dyrektor generalny FSG.
"Budowa ma się rozpocząć w grudniu. Wdrażając to zamówienie, udowadniamy, że FSG jest zdolna do działania. Wiem, jak bardzo naszych 360 pracowników cieszy się z tego, że będą się mogli wreszcie rozwijać i ponownie budować statki. Lars Windhorst dotrzymał swojej obietnicy wspierania FSG w trudnej sytuacji."

Wszystko na razie wskazuje na to, że jest to budowa spekulacyjna, czyli bez znanego zatrudnienia, ani czarteru. Oznacza to, że IVP Ship Invest musi znaleźć partnera, który będzie wynajmował i eksploatował statek.

Ostatnia gotowa jednostka przekazana przez stocznię FSG - towarowy statek ro-ro Liekut, który został odebrany przez armatora, a zarazem poprzedniego właściciela stoczni (chodzi o firmy z tej samej grupy - Siem) w kwietniu br., stoi od tego czasu bezczynnie (nadal nie znaleziono dla niego zatrudnienia) - odstawiony "na sznurek" w Gdyni.

Niedokończony przez stocznię FSG prom Honfleur (stoczniowy nr budowy 774), o pierwotnej wartości kontraktowej 200 mln EUR, zamówienie na który zostało anulowane przez niedoszłego armatora - Brittany Ferries - w czerwcu, został zabrany ze stoczni przez jej poprzedniego właściciela - norweską grupę Siem - w celu dokończenia budowy w innej stoczni.

Statek wyholowano z Flensburga 25 października, po czym trafił on do norweskiej stoczni Fosen Yard, z którą norweski armator podpisał umowę na wykończenie i doposażenie statku zaprojektowanego z 1680 miejscami dla pasażerów i linią ładunkową ro-ro o długości 2400 m.

Dla przypomnienia, aktywa i pracownicy FSG zostali, formalnie 1 września br., przejęci przez kilka firm należących do spółki inwestycyjnej Tennor Holding. Umowa ta pozwoliła na nowy początek w trudnej systuacji finansowej, w jakiej znalazła się stocznia.

Na początku tego roku stocznia FSG została zmuszona do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości po tym, jak doświadczyło trudności finansowych związanych głównie z rozwiązaniem przez armatorów kontraktów na budowę statków. Kontrolowaną upadłość i reaktywację przeprowadzono dzięki zaangażowaniu Tennor Holding.

PBS, rel, z mediów

-1 Nie tylko Chiny i nie tylko CENA :-) .
Można ? Można. I to liczony po stawce 65 Euro/za godzinę i 32 Euro dla kooperanta. Warunki ekonomiczne do dobrego prowadzenia tego biznesu z sukcesem naprawdę istnieją. Nasze cymbały pewnie nawet nie wiedziały że takie zapytanie krąży. Jedyne co teraz projektują to chyba tylko pomniki Januszy na ich kolejne rocznice :-) . No ale u nas sukces to przesunięcie kadłuba w stronę bramy zewnętrznej stoczni w celu wodowania :-) . Ważne żeby Janusza kieszeń pozafirmowa pęczniała. Prawda jest okrutna. Na naszych Januszy wszyscy leją z góry sikiem falistym (czyli płacą im poniżej kosztów materiału i urządzeń które muszą zakupić w kraju zamawiającego, nie płacą ostatnich rat, nie uznają ich VOR, zrywają kontrakty żeby Janusza przydusić do wykupu statku po cenie chyba z połowy materiału itp. itd. ) , a oni wmówili wszystkim, profesjonalnym FARMAZONEM, że to złoty deszcz konfetti :-) .
30 listopad 2020 : 07:58 Postobserwator | Zgłoś
+1 c.d.
Latają później do podatników żeby im państwowego Misia zlecić żeby dziurę zasypać. NIE WPROWADZILI STOCZNI DO RYNKU EUROPEJSKIEGO TYLKO STWORZYLI PRYWATNE NIEWOLNICZE KONGA ! Zadają się z szumowiną, którą nawet Chińczycy przeganiają :-) . O państwowych i rządzących tam DEBILACH z pierwszego i tylnego siedzenia nie wspomnę bo nie chcę sobie psuć dnia. Naszych Januszy można porównać do naszej ligi piłkarskiej. Mistrz Polski. Fajnie. Ale co to znaczy w Europie, jak ogrywają go kluby wiejskie z Mołdawi czy Dagestanu w przedprzedeliminacjach do Ligi Mistrzów.
30 listopad 2020 : 07:58 Postobserwator | Zgłoś
+1 Cena
"Według FSG, nowy statek, o wartości kontraktowej 140 mln EUR (około 167 mln USD), wyposażony będzie w zaawansowane technologie energooszczędne. " . U nas by zrobili za 40 mln Euro . :-) . No chyba że państwowe zlecenia to wtedy 560 mln Eur :-) .
30 listopad 2020 : 08:03 Postobserwator | Zgłoś
+5 c.d.
Prosty Ro Ro. Żaden specjalistyczny badawczy czy wojskowy :-) .
30 listopad 2020 : 08:05 Postobserwator | Zgłoś
-4 c.d.
Nawet używając tzw. metody kilograma Mercedesa podzielić to na pół na 110 metrów. I tak wychodzi ładne 70 mln Euro. :-) . A tu 180 mln długu, firmy nie popłacone. Brak komentarza :-) . A wszystkie RALE kosztowały 100 mln Euro. :-) . Zbudujcie Januszom pomniki wdzięczności :-) . Dobrze Wam to zrobi :-)
30 listopad 2020 : 08:23 Postobserwator | Zgłoś
+14 Bankrut
Może z zewnątrz to ładnie wygląda, ale prawda jest brutalna, od lat ta stocznia nie przyniosła 1 € zysku! Co kilka lat bankrutuje, ale jakimś dziwnym trafem znajduje się kolejny optymista który wyrzuca kasę, po czym ją traci, stocznia bankrutuje i ... szuka kolejnego jelenia.
Dziwny układ, mało kto to rozumie, ale jakoś się to kręci, za czyjeś pieniądze. Dobrze, że polscy podwykonawcy od czasu do casu mają jakieś zlecenie, głównie na nadbudówki i na szczęście zapłacone.
Ale równia jest pochyła i ostateczny koniec tej stoczni jest kwestią czasu.
30 listopad 2020 : 08:34 SSN | Zgłoś
-4 Ale się kręci za czyjeś a nie podatników
A nasze stocznie jaki przynoszą zysk ? Oni w ogóle znają takie pojęcie jak "zysk" ?
30 listopad 2020 : 08:43 Postobserwator | Zgłoś
+8 Dobry wujek
Przeczytałem ten artykuł i dla mnie to bardzo ciekawe zamówienie. Nie wiem, co to ma wspólnego z rynkiem. Z tego, co obserwuję na świecie, jak armator zostaje właścicielem stoczni i potem buduje sobie w niej statek, dla którego w dodatku nie ma zatrudnienia, to z reguły stocznia nie wychodzi na tym dobrze (w przeciwieństwie do armatora). Powiem tak, deklaracje nowego właściciela brzmią zajebiście, ale poczekajmy i zobaczymy, czy FSG to zbuduje i czy na tym zarobi.
30 listopad 2020 : 08:44 Engo | Zgłoś
-1 A WŁAŚNIE ŻE DOBRY WUJEK
To jest DOBRY WUJEK BO KONTARKTUJE ZE STOCZNIĄ NAWET SWOJA STATEK ZA 140 MLN EURO ZA 1.SZT. NASZE JANUSZE, PSEUDO MENADŻEROWIE, BAMBOBIZNESMENI TO ZŁE, A NAWET BYM POWIEDZIAŁ ŻE CH..E WUJKI BO ZAKONTRAKTOWALI 5 SZT. DLA RALA OBCEGO ARMATORA ZA 100 MILIONÓW EURO. CZY TO TAK TRUDNO ZROZUMIEĆ ? MATEMATYKA PODSTAWÓWKA 2 KLASA :-) . CZAS SKOŃCZYĆ Z TYM KULTEM JEDNOSTKI I TYM BZDURNYM FARMAZONEM MEDIÓW JANUSZOWYCH. TAK SIĘ OZARŁA STOCZNIA Z POWDYKONAWCAMI NA RALACH I INNYCH TEGO TYPU PROJEKTACH ? TERAZ "ZUMWALTA" CHCĄ ŻEBY IM Z BUDŻETU ZLECIĆ BO NAWET 5 GAWRONÓW BY NA DŁUGI NIE STARCZYŁO :-) . ALE TE JANUSZE SOBIE SEKTY WYCHOWALI :-) ? CÓŻ TYLKO BRAK WYPŁATY MOŻE CHYBA ZAŁACZYĆ MYŚLENIE :-) . PODATNICY NIE WYRAŻAJA ZGODY NA ZUMWALTA :-) , ŻEBY SPONSOROWAĆ KUMPLI JANUSZY. ZLECIMY W RUMUNI ALBO W TURCJI :-) . CWANIAKI SOBIE Z PODATNIKÓW IDIOTÓW ZROBILI :-( . BAMBOSTAN. NORMALNY BAMBOSTAN :-) .
02 grudzień 2020 : 08:12 Postobserwator | Zgłoś
-1 c.d.
Janusz jak jeździł do Afryki do kolonii na delegacje to tam się chyba nauczył bambobiznesu i postanowił przenieść na gdański, podatny grunt :-) .
02 grudzień 2020 : 08:29 Postobserwator | Zgłoś
+13 Stocznia Gdynia
Zgadzam sie z Engo. Pamiętam, jak Rami Ungar "ratował" kiedyś Stocznię Gdynia wykupując w niej udziały i budując w niej samochodowce (dla siebie). Ile było nad nim zachwytów, nawet karetkę dla stoczni ufundował. Te samochodowce, to są super statki. Kto zyskał na ich budowie w Stoczni Gdynia, to pan Ungar na pewno wie najlepiej, bo armatorzy kaskę to potrafią liczyć.
30 listopad 2020 : 09:50 stoczniowiec z gdyni | Zgłoś
-4 Interesy
Zawsze w koloniach, w tym w Kongo robiło się najlepsze interesy. :-) I zawsze "w imię Boże" dla oczywiście "cywilizacyjnego dobra " Murzynków. :-) . Sami "wolontariusze" tam jechali z "chrześcijańskim" nastawieniem cywilizacje budować. Też czasami karetki kupowali dla Farmazonu. Ale kto by tam dzisiaj do Afryki jeździł, jak jest między Bugiem a Odrą :-) .
30 listopad 2020 : 10:22 Postobserwator | Zgłoś
-3 c.d.
Z Wodzami Murzynków zawsze się można było dogadać. ;-) .
30 listopad 2020 : 10:24 Postobserwator | Zgłoś
+6 bywało i tak
Stocznię we Flensburgu ratował w latach 70-tych nasz krajowy armator(od masowców)zamawiając tam serię statków.Podobno w imię solidarności z klasą robotniczą Niemiec.
30 listopad 2020 : 11:16 Walenty | Zgłoś
+10 To proste jest
Flensburg to małe miasto. Stocznia i port do najwięksi pracodawcy. Upadek stoczni to kłopot dla miasta i państwa w którym działa ta stocznia, dlatego państwo w umiejętny sposób pomaga stoczniowcom. Ot i tyle. Ile niemieckich stoczni miało upaśc? a ile mieli pozamykać z różnych przyczyn....? A finał jest taki: u nas pozamykali z pomoca pewnej pani komisarz z UE a u nich działają. I o to chodziło.
30 listopad 2020 : 11:43 Pan Jan | Zgłoś
+3 Mity
To są mity. Większość stoczni w Niemczech zamknięto, lub... sprzedano Ruskim (co na jedno wyszlo). W tych co zostało i tak muszą ściągać pracowników z Polski czy Ukrainy, a nawet Chin. Stocznia we Flensburgu od lat ma szkieletową załogę, w której ze świecą szukać mieszkańców tego miasta. Jak nie jesteś Meyerm i nie budujesz wycieczkowców, albo Lurssenem czy Blohm Vossem i nie budujesz super jachtów dla szejkow, albo wojennych, to los stoczni w Niemczech niczym nie różni się od polskich. My chociaż możemy być dumni z Remontowej.
30 listopad 2020 : 13:00 SSN | Zgłoś
+4 Do SSN
"to los stoczni w Niemczech niczym nie różni się od polskich" - co ty za głupoty piszesz. Nie ma takiej stoczni w Niemczech która osiągnęła ogólny poziom szczecińskiej remontówy czy SMW. Ba, jestem pewien, że nigdzie na świecie żadna ze stoczni nawet na 100 km nie zbliżyła się to tego poziomu. Moim zdaniem, zdecydowanie najgorsze stocznie świata. Trudno mi sobie wyobrazić gorszą. Jeżeli chodzi o Remontową to można ją pod względem kadry i organizacji porównać ze Stoczniami zachodnimi, jednak trudno być dumny, z tego, że FSB otrzymuje o 70% większe wynagrodzenia za jeden statek niż Remontowa za 5 szt. RAL. To trochę Bambomenadżerskie przegięcie, które trudno zamętnić ogłupiającym, medialnym farmazonem sukcesu. Później Janusz Zumwalta się domaga do budowy, bo nie ma kasy i ma 180 mln długu. To naciąganie podatników i bardzo szkodliwa działalność. My budujemy, klient bierze, podatnik płaci :-) . To nie tędy droga. A tak przy okazji ?
30 listopad 2020 : 16:25 Postobserwator | Zgłoś
-3 c.d.
Ktoś wie za ile Crist zakontraktował prom dla Islandczyków i Finów ? Tak dla porównania i rozważenia. Pewnie z 40 mln Euro (strzelam, nie znam odpowiedzi). PODATNICY NIE BĘDA SIĘ DAWAĆ W BALONA ROBIĆ ! . Do d..py taka robota ! Wszyscy parcie na puchary mają nie wiadomo za co. Za długi ? :-)
30 listopad 2020 : 16:26 Postobserwator | Zgłoś
+5 RALe
Kontrakty dla Royal Arctic Line byly szyte pod nich. Tzn statki mialy dokumentacje i projekt Remontowej Ship Design. Tyle ze klient, to jest hardcore, wymagal poziomu a na koniec nie odebral 3 statkow bo sie..... Niby rozmyslil. Kontrakty nie byly pisane na kolanie. To nie o to chodzi. Sa w Polsce stocznie ktore sie juz przejechaly bo nastapila eksplozja kosztow a klienci norwescy czy islandzcy wiedza jak wydusic jakosc za psie pieniadze. Musialbys sobie materac wstawic na statek albo miec na jednego wykonawce z 10 ludzi z wlasnego nadzoru. Jedyna droga to zabezpieczenie w postaci bardzo wysokiej ceny kontraktowej. Ale wtedy klient pojdzie sobie do jakiejs Turcji albo Rumunii.
30 listopad 2020 : 18:09 Krasnal | Zgłoś
+1 Do Kongo wypad
To w takim razie niech idzie do Turcji albo Rumunii. Za darmo albo z dopłatą jeszcze nie robimy. Tak jak ten z FSB powiedział Siemowi nie płacisz jak w Europie to wypad do Kongo. No i SIEM poszedł na rozmowy do Gdańska :-) . A Ci w orgazm :-) . I jak można przeczytać jakoś sobie poradzili i wychodzą z dołka.
30 listopad 2020 : 18:33 Postobserwator | Zgłoś
-2 MASAKRA
"Ale wtedy klient pójdzie sobie do jakiejś Turcji albo Rumunii." - Więc MON i Urzędy Morskie też powinny zlecać w Rumuni albo w Turcji żeby 3 czy 5 razy nie przepłacać :-) . Janusze potrzebują teraz dużo kasy z MON i Urzędów Morskich czyli naszych podatków, na wyrównanie strat żeby fajnym waflem branżowym dla swoich kumpli pozostać. Tamci pewnie za głowę się łapią jaka to musi być świetna technologia organizacja i zarządzanie że robią w kilka razy mniejszym budżecie niż na Zachodzie, poniżej kosztów materiału i urządzeń, a prawda jest TAKA ŻE PODATNICY I PODWYKONAWCY DOPŁACAJĄ :-) . I to tyle lat trwa i wszyscy się nabierają na ten farmazon (niektórzy, ale to mała grupka nieźle zarabiają) :-) . Teoretyczne Państwo z dykty :-) .
02 grudzień 2020 : 08:40 Postobserwator | Zgłoś
+1 Remontowa na minusie (ukrytym)..
Lecz ostatnio z "Remontową" nie jest finansowo dobrze!!!
01 grudzień 2020 : 09:52 wacwac | Zgłoś
0 Liekut chyba ma zatrudnienie...
The current position of LIEKUT is at West Africa (coordinates 27.51524 N / 15.24966 W) reported 3 hours ago by AIS. The vessel is en route to the port of Walvis Bay, sailing at a speed of 16.9 knots and expected to arrive there on Mar 5, 20:00.

The vessel LIEKUT (IMO: 9869966, MMSI 215605000) is a Ro-Ro Cargo Ship built in 2020 (1 year old) and currently sailing under the flag of Malta.
24 luty 2021 : 00:53 Marek Marek | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter