Stocznie, Statki

Japoński, jeden z największych w świecie, armator Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) odebrał 28 października ze stoczni Shin Kurushima Toyohashi Shipbuilding i wprowadził do eksploatacji nowy samochodowiec (PCTC). Sakura Leader jest pierwszym dużym samochodowcem z napędem LNG japońskiej budowy. Statek ochrzczono 1 września (sakura to po japońsku kwiat wiśni).

Sakura Leader jest też jednym z największych na świecie PCTC (pure car / truck carrier), zdolnym do przewozu około 7000 jednostek pojazdów (standard vehicle equivalent).

Pracę zacznie od przewozu pojazdów produkowanych przez Toyota Motor Corporation.
IMO (Międzynarodowa Organizacja Morska) uzgodniła ambitny plan zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w żegludze o co najmniej 50 procent do 2050 roku, a NYK włącza się aktywnie w wysiłki na rzecz uczynienia transportu morskiego bardziej przyjaznym dla środowiska.

Pierwszy japoński statek napędzany LNG, holownik Sakigake, przekazano do eksploatacji w
2015 roku. Natomiast w roku 2017 r. rozpoczęto eksploatację pierwszego na świecie statkiu Engie Zeebrugge (operującego w Europie) - specjalnie zaprojektowanego i zbudowanego od stępki jako zbiornikowiec bunkrowy LNG (LNG bunkering vessel - LBV), który umożliwił NYK (wspólnie z partnerami Engie, Fluxys i Mitsubishi Corporation) rozszerzenie zakresu działalności o dostawy i sprzedaż paliwa LNG.

Jeśli chodzi o duże statki towarowe, NYK pozycjonuje paliwo LNG jako jedno z rozwiązań pomostowych, stosowanych do czasu, kiedy będzie już możliwa eksploatacja statków bezemisyjnych.
Dzięki przestawieniu na zasilenie LNG statki mogą emitować o ok. 40 % mniej CO2. Oczekuje się również, że nowe statki zasilane LNG zmniejszą emisję tlenku siarki (SOx) o około 99%, a tlenków azotu (NOx) o około 86 % w porównaniu ze statkami korzystającymi z konwencjonalnych silników na palowo ciężkie.

Statki zasilane LNG mają spełniać nowe wymagania środowiskowe, w tym te, które wejdą w życie w przyszłości (regulacje SOx Global Cap regulations zaostrzone od stycznia br. oraz EEDI fazy 3 obowizujące statki zamówione po 1 stycznia 2025 r.).

Sakura Leader został wybrany jako modelowy projekt przez japońskie Ministerstwo Środowiska oraz Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury, Transportu i Turystyki i otrzyma od nich wsparcie w zakresie technicznej weryfikacji redukcji emisji CO2 podczas normalnej eksploatacji.

NYK planuje przestawić wszystkie swoje przyszłe nowo wybudowane samochodowce PCTC na przyjazne dla środowiska nowej generacji jednostki, takie jak statki zasilane LNG. Japoński armator otrzyma w 2022 r. drugą jednostkę PCTC z napędem na LNG, a w 2023 r. odbierze ze stoczni duży węglowiec z napędem zasilanym gazem ziemnym.

Poza tym, że jest pierwszym dużym samochodowcem ze stoczni japońskiej, Sakura Leader otrzymał także - jako pierwszy w świecie - otrzymał nową notację klasy towarzystwa klasyfikacyjnego Nippon Kaiji Kyokai - Digital Smart Ship (DSS), potwierdzającą, że statek jest wyposażony w zaawansowaną technologię cyfrową.

Odpowiedni zestaw przepisów klasyfikacyjnych i odpowiadająca im notacja DSS Nippon Kaiji Kyokai, wprowadzono w celu wspierania ochrony środowiska, poprawy bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju na morzu poprzez rozwój nowych technologii. Ta szczególna certyfikacja dotyczy analizy efektywności zużycia energii, monitorowania siłowni, przetwarzania danych na pokładzie i przekazywania danych na ląd. Funkcje związane z notacją DSS będą wykorzystywane między innymi do pomiaru redukcji emisji.

PBS

Fot.: Armator

Sakura Leader - charakterystyka podstawowa:
nm IMO - 9861861
stocznia - Shin Kurushima Toyohashi Shipbuilding, Japonia
długość całkowita - 199,96 m
długość między pionami - 196,00 m
szerokość konstrukcyjna - 38,00 m
zanurzenie - 9,575 m
wysokość boczna - 38,23 m
nośność - 17 330 t
tonaż pojemnościowy brutto - 72 285
tonaż pojemnościowy netto - 21 685
prędkość eksploatacyjna - 20,00 węzłów
moc napędu głównego - MCR 16 660 kW (22 651 KM); CSR 14 161 kW (19 253 KM)
silnik napędu głównego - 1 × MAN-B&W 7S60ME-C8-GI (MCR 16 660 kW przy 105 obr./min.)
ster strumieniowy dziobowy - 1 × 1500 kW (2039 KM)
klasyfikacja - Nippon Kaiji Kyokai

 

Samochodowiec z napędem LNG Sakura Leader
Samochodowiec z napędem LNG Sakura Leader
Samochodowiec z napędem LNG Sakura LeaderSamochodowiec z napędem LNG Sakura Leader

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9057 3.9847
EUR 4.2527 4.3387
CHF 4.4228 4.5122
GBP 4.9771 5.0777

Newsletter