Pierwsze dwa z czterech nowych statków regularnej żeglugi przybrzeżnej Havila Voyages - Havila Castor i Havila Capella - zostały zwodowane w sobotę w tureckiej stoczni Tersan.
Arild Myrvoll, dyrektor generalny Havila Kystruten powiedział: "Dobrze będzie zacząć zapewniać mieszkańcom wybrzeża i turystom bezpieczny transport i przyjazne dla środowiska pływanie w najpiękniejszej na świecie podróży przybrzeżnej".
W ciągu ostatnich sześciu miesięcy pandemia koronawirusa dotknęła stocznię w Turcji i budowa nowych statków żeglugi przybrzeżnej oznacza, że dwa pierwsze statki nie będą gotowe na Nowy Rok, jak pierwotnie planowano. Ale - jak twierdzi Arild Myrvoll - "na podstawie obecnej wiedzy, wygląda na to, że dostawa może nastąpić w pierwszym kwartale 2021 roku".
Aby jak najbardziej przyspieszyć proces budowy, pomimo wyzwań związanych z pandemią koronaawirusa, statki przebywały na lądzie dłużej niż zwykle, to znaczy zostały przed wodowaniem wyposażone w wyższym stopniu niż pierwotnie planowano. W związku z tym kilka zadań zostało usprawnionych. "Oznacza to, że prace na zwodowanych statkach są zaawansowane w zakresie hydrauliki, maszyn, energii elektrycznej oraz armatury". W Turcji malowanie poszycia kadłuba i nadbudówek odbywa się zazwyczaj na późniejszym etapie, a zatem budowa jest bardziej zaawansowana, niż mogłoby się wydawać z obecnego (przy wodowaniu) wyglądu zewnętrznego statków.
W oczekiwaniu na nowe statki, Havila Voyages otrzymała zgodę na użycie dwóch statków zastępczych, ale zapotrzebowanie na przewozy pasażerskie na trasie przybrzeżnej między Bergen, a Kirkenes jest obecnie bardzo niepewne i popyt na zdolność przewozową na początku nowego kontraktu na obsługę linii, czyli od 1 stycznia 2021 r., jest w trakcie oceny. Pandemia koronawirusa i ograniczenia w podróżowaniu mają wpływ na całą branżę turystyczną i utrudniają Havila Voyages dokładne określenie tego, co wydarzy się w przyszłym roku.
"Z przyjemnością zauważamy, że Havila Voyages cieszy się dużym zainteresowaniem biur podróży i organizatorów wycieczek. Cieszymy się z dużego popytu i nie możemy się doczekać, aby zacząć go obsługiwać" - stwierdził Arild Myrvoll.
Kiedy nowe statki wejdą do eksploatacji, pasażerowie podróżujący między Bergen, a Kirkenes będą mieli do dyspozycji promy wycieczkowe napędzane paliwem gazowym, przechowywanym w postaci skroplonej (LNG), zmniejszające emisję CO2 o 25 proc. w porównaniu z tradycyjnym napędem. Będą miały również - jak stwierdzono w oficjalnym komunikacie Havila - największe na świecie akumulatory. Oznacza to, że będzie możliwe pływanie nawet przez cztery godziny bez emisji i hałasu.
Co więcej, w niedalekiej przyszłości planowana jest przebudowa systemu napędowego jednego z nowych promów, przystosowująca go do zasilania wodorem, w ramach projektu FreeCO2ast. Pracuje nad tym zespół norweskich i szwedzkich firm. Nowy napęd ma się składać z modułów systemu ogniw paliwowych o mocach 200 kW, które zostaną połączone w jedną „elektrownię” 3,2 MW – jak się określa - największą zaprojektowaną dotąd na dużym statku.
Statki o długości 121 i szerokości 22 m mają po 179 przestronnych kabin dla 640 pasażerów z wnętrzami norweskiego standardu.
"Chcemy pokazać to, co najlepsze, co Norwegia ma do zaoferowania. To oznacza dobre rozwiązania techniczne w zakresie eksploatacji statków i dobre, praktyczne rozwiązania dla podróżujących z nami" - podkreśla Arild Myrvoll.
Havila Voyages jest rodzinną norweską firmą żeglugową z siedzibą w Fosnavåg (okręg Sunnmøre). Tradycyjna norweska regularna przybrzeżna linia żeglugowa Hurtigruten (od której zapożyczył nazwę także dotychczasowy wyłączny operator linii), z zawinięciami do 34 portów, ma duże znaczenie komunikacyjne dla Norwegów, dlatego jest dotowana, a jej obsługa odbywa się w oparciu o rządowe przetargi. Havila Voyages zawarła umowę z norweskim Ministerstwem Transportu na obsługę czterech z jedenastu statków, które w latach 2021-2030 będą odbywały klasyczne rejsy przybrzeżne między Bergen, a Kirkenes.
Podwójne wodowanie statków, o masie wodowania 6200 ton - każdy, stanowiło technologiczny kamień milowy dla Stoczni Tersan. Lądowy transport statków do doku pływającego trwał kilka dni. Statki zostały przetransportowane na platformach wielokołowych (1600 kół / 200 osi).
Warto przypomnieć, że spółka Havila Kystruten zamówiła początkowo po dwa statki w stoczni Tersan w Yalova i w hiszpańskiej stoczni Barreras. Jednak w listopadzie 2019 roku Havila zerwała kontrakt z Barreras ze względu na problemy finansowe tej stoczni i poważne opóźnienie w budowie zamówionych przez Norwegów statków.
W grudniu Havila powierzyła dokończenie "hiszpańskich" statków przez Tersan, co znaczy, że turecka stocznia przekaże wszystkie cztery statki potrzebne Havila do obsługi norweskiej linii przybrzeżnej. Postanowiono o przeholowaniu niedokończonych kadłubów z Barreras do Tersan.
PBS, rel
Fot.: Havila Kystruten
Havila Castor i Havila Capella - charakterystyka podstawowa:
operator - Havila Kystruten AS
armator - Havila Shipping ASA
stocznia - Tersan Tersanecilik ve Tasimacilik AS
długość całkowita - 122,70 m
długość między pionami - 115,20 m
szerokość maksymalna - 27,00 m
szerokość konstrukcyjna - 22,00 m
zanurzenie - 4,65 m
wysokość boczna - 5,50 m
tonaż pojemnościowy brutto - 15 800
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 19 146
nośność - 1000 t
miejsc pasażerskich - 640
ładowność samochodów – nieznana
łączna moc napędu głównego - MCR 8100 kW (11 014 KM), CSR 6884 kW (9360 KM)









