Stocznie, Statki

Złożymy do Najwyższej Izby Kontroli wniosek dotyczący zbadania procesu budowy promu dla PŻB – zapowiedział w poniedziałek w Szczecinie poseł PO Arkadiusz Marchewka. Jak wskazał, po trzech latach od położenia stępki prom nadal nie został wybudowany.

Jesteśmy w przeddzień trzeciej rocznicy rzekomego rozpoczęcia budowy wielkiego promu. Osobiście byłem tam w ubiegłym tygodniu. Nie dzieje się tam zupełnie nic. Ta stępka, czyli kawałek blachy dalej tam stoi i blokuje pochylnię – powiedział w poniedziałek podczas konferencji prasowej Marchewka. Dodał, że stępka to symbol niekompetencji i oszustwa tej władzy.

Podkreślił, że według pierwotnych planów prom w br. miał już pływać po Bałtyku.

Minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk już tyle razy powiedział nieprawdę w sprawie kolejnych etapów budowy promu, że ciężko to zliczyć. I trzeba to powiedzieć wprost: miał być wielki prom, a wyszło wielkie oszustwo – ocenił Marchewka.

Zapowiedział, że do Najwyższej Izby Kontroli zostanie złożony wniosek dotyczący zbadania procesu budowy promu. "Położenie tej stępki kosztowało na pewno niemałe pieniądze. Wiemy, że projekt został zlecony i był realizowany. Pytanie, ile milionów złotych zostało już na to wydane i kto te pieniądze wydał?" – pytał poseł.

Dodał, że politycy PO oczekują, iż przeprowadzona zostanie kontrola w Polskiej Żegludze Bałtyckiej, w Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia", a także w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Marchewka zapowiedział także, że zostanie złożony drugi wniosek do NIK o kontrolę dotyczącą przedsiębiorstwa ST3 Offshore, producenta stalowych fundamentów morskich farm wiatrowych, obecnie w upadłości.

Ponad 200 mln zł wpompowanych w firmę ST3 też należy dokładnie zbadać, bo to symbol totalnego dyletanctwa i amatorszczyzny tej władzy. Jak można przejąć firmę, zainwestować w nią 200 mln zł, po czym doprowadzić do upadku i wysłać na bruk kilkuset pracowników? – pytał Marchewka. Zapewnił, że oba wnioski są bardzo obszerne, przygotowane w bardzo rzetelny sposób.

Uroczyste położenie stępki pod prom ro-pax dla PŻB odbyło się w szczecińskiej MSR "Gryfia" 23 czerwca 2017 r. W lipcu 2018 r. poinformowano, że proces projektowania promu uległ wydłużeniu przez wprowadzenie do niego istotnych zmian. W sierpniu ub.r. minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk podał, że zdecydowano się na zakup gotowego projektu promu, zapowiedział też rozpoczęcie budowy promu w tym samym roku.

W odpowiedzi na pytanie o aktualny stan programu budowy promów biuro prasowe MGMiŻŚ przekazało PAP, że "dalej jest realizowany, choć ma opóźnienie, o którym już informowaliśmy". "Dodatkowo sytuacja na rynku stoczniowym oraz frachtowym spowodowana globalną pandemią utrudniła prace w ostatnich miesiącach. Dotyczy to wszystkich operujących na Morzu Bałtyckim operatorów promowych, którzy realizują projekty dot. budowy nowych promów" – podkreślono. Aby usprawnić budowę serii promów dla polskich armatorów, powołano spółkę celową Polskie Promy - czytamy.

Według biura prasowego ostateczny koszt budowy nie jest znany, ponieważ trwają negocjacje dotyczące ostatecznego kształtu projektu jednostki "dostosowanej do wykorzystania nowoczesnych ekologicznych napędów oraz najnowszych rozwiązań w zakresie ro-pax". "Nowy termin oddania do użytku pierwszego promu zostanie określony przez stocznię, która będzie w nowej formule realizować budowę" – poinformowano.

autorka: Elżbieta Bielecka

 
+32 Bez przesady
Zaledwie 3 lata od położenia stępki? Z czego tu robić aferę. Zaczekajmy jeszcze z 10 lat i wtedy do NIK, a nie po trzech latach. Ślązak powstawał 17 lat i komu to przeszkadzało? Można? Można. Przecież nie chodzi o to, żeby szybko zbudować, tylko żeby "budować", ciągle zmieniać projekty, założenia, plany, wykonawców itp., itd.
W 2023 roku, tuż przed kolejnymi wyborami znowu przeczytamy wypowiedź przedstawiciela obecnej władzy: Wicie, rozumicie Towarzysze, nastąpiła zmiana priorytetów! Teraz wicie mamy jeszcze lepszą wizję, nasze Państwo zasługuje na jeszcze lepsze promy, niż te, które dotychczas już 10 razy projektowaliśmy. Nasz Naród Zasługuje na takie NARODOWE PROMY, których nie ma nikt na świecie, których poprzednia władza na pewno by nie zbudowała, bo oni niczego nigdy nie zbudowali...
22 czerwiec 2020 : 13:49 Jan z morza Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+34 sukces socjalizmu
Kolego Janie! Sam bym lepiej tego nie opisał. Ważne jest to, że jest chęć, że jest werwa, że się pracuje! Rozumiem, że modyfikacje projektu umożliwią tej jednostce przejście przez kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej i wejście aż do samego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tam dojadę pociągiem z Łomży, wejdę na prom i do Szwecji! Brzmi idiotycznie, jak troll a to tylko słowa wku-nego obywatela.
22 czerwiec 2020 : 14:23 Kobuz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+19 Zapomniał Kolega dodać
Przyznam, że nie wpadłbym na takie optymalne "połączenie" wspomnianych NARODOWYCH INWESTYCJI.
Ale zapomniał Kolega jeszcze dodać, że ten pociąg z Łomży, to będzie jedno z wielu połączeń w ramach sieci Kolei Dużych Prędkości i odcinek z Łomży do Centralnego Portu Komunikacyjnego (myślę, że ok. 300 km) pokona według rozkładu - w 1 godz. i 19 minut i 34 sekundy:)
22 czerwiec 2020 : 15:24 Jan z morza Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+23 Milion pociągów z Łomży..., a może dwa miliony ?!
Plany, plany, plany ... Politycy PiS maja piękne plany, tylko z realizacją jest już znacznie gorzej. Ten pociąg z Łomży być może będzie się ścigał z elektrycznymi samochodami Morawieckiego, a dokładniej, z milionem samochodów.
22 czerwiec 2020 : 17:41 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+23 Prom
Telenowela pt "Prom dla PŻB" trwa dopiero trzy lata. To rzeczywiście niewiele, liczymy na kolejne odcinki o losach buuuuudowy promu mf GRÒBARCZYK. To może być hit na kolejne lata, oczywiście o ile obecny minister od gospodarki morskiej nadal będzie scenarzystą i reżyserem serialu.
22 czerwiec 2020 : 14:39 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+20 Sukces goni sukces.
Widziałem niedawno w telewizji posła Kanthaka, członka tria KaKaO, który na pytanie opozycyjnego polityka o wskazanie inwestycji, którą PiS w czasie swoich rządów rozpoczął i zakończył, zaczął się wić jak piskorz, by po chwili wymienić oddanie do użytku 170 kilometrowego odcinka drogi szybkiego ruchu we wschodniej Polsce. To jest to czym prezydent Duda tak naprawdę może sie pochwalić, a nie opowiadać bajki z mchu i paproci. O budowie promów dla PŻB i PŻM, poseł Kanthak nawet się nie zająknął.
22 czerwiec 2020 : 14:58 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 Remontowiec
A zlecenia na remont tego promu, co to go jeszcze nie ma, to już wystawione i zaliczki pobrane, na faktach niestety :(
22 czerwiec 2020 : 16:38 safety Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+15 Plany
Plany, plany....Jak to mawial Siara Siarzewski: Taki plan to ja mam zawsze:))
22 czerwiec 2020 : 18:13 Siara Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+20 23 czerwca 2017
Ze zrozumieniem i smutkiem czytałem wypowiedzi Panów. Pamiętnego dnia stałem pod parasolem obok
stoczniowców w nowiutkich kamizelkach, którzy zostali przywiezieni z sąsiedniej stoczni.
Bardziej jednak zaskoczyło mnie asymetryczne ustawienie "stępki".
Na pytanie ,co to znaczy, usłyszałem ,że jest to ustawka. ONI już wówczas to wiedzieli.
Następnie śledziłem jak prom rósł (na papierze), a "stępka" rdzewiała.
Po latach wszystko uległo lub poległo pod presją czasu. Padła stocznia we Flensburgu,
a na pozycję rozdającego karty wyszli Chińczycy.
Dzisiaj nikt chyba nie ma złudzeń, że konkurencyjna jednostka może być zbudowana tylko TAM.
Przy okazji przypomnę, że przed poprzednimi wyborami 2019 w na terenie Stoczni Szczecińskiej
próbowano wodować lodołamacz PUMA, szczeliny na spawach okazały się przeszkodą zaporową.
A miało być tak pięknie.
22 czerwiec 2020 : 18:50 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 PiS i jego radosna twórczość.
Pumę buduje Stocznia Gryfia, po drugiej stronie Odry i to tam oklejano taśmą kadłub lodołamacza. To właśnie ze Stoczni Gryfia przywieziono "cieszących" się z położenia stępki stoczniowców. Pozdrowienia.
22 czerwiec 2020 : 20:32 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 i tak i nie.
zarówno Puma jak i prom, to kontrakty podpisywane przez MSR Gryfia i oba projekty realizowane na terenie Stoczni Szczecińskiej ze względu na infrastrukturę. Cały ten chocholi taniec w wykonaniu rządu PIS w sprawie "odbudowy Stoczni Szczecińskiej" jest co najmniej podejrzany. Opowiada się bajki o odbudowie zdolności produkcyjnych Stoczni Szczecińskiej ale realne ruchy powierza się MSR Gryfia, która kompromituje ideę uruchomienia jakiejkolwiek produkcji (3 lata, a jeszcze nie ma nawet koncepcji promu). Organizuje się jakieś konferencje prasowe w budynku dyrekcji Stoczni Szczecińskiej, a okazuje się, że dotyczą one "zielonej stoczni" zajmującej się złomowaniem statków pod egidą MSR Gryfia. Kto tu z kogo robi idiotę? Zastanawiam się czy min. Gróbarczyk ma jakiekolwiek pojęcie o tym co mówi (a może jest na permanentnej "bani" i plecie w pijanym widzie byle co).
24 czerwiec 2020 : 08:52 gxc Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 Szczery smutek
Zawsze z zainteresowaniem czytam Pana wypowiedzi na tym portalu, bo od razu widać, że ma się do czynienia z Profesjonalistą ( z dużej P) i człowiekiem o dużej wiedzy w branży, któremu zależy na tym, zeby ta gałąź polskiego przemysłu znowu tętniła życie. Tym bardziej powiem szczerze, Pana wypowiedź mnie szczerze zasmuciła...
Ale Panowie przedmówcy - jak bardzo, ale to bardzo daleko mi do obecnej władzy - całe lata świetlne przynajmniej - to jednak z całego serca kibicuję jej, żeby ten - chociaż jeden - prom powstał. Niech kosztuje nawet dwa razy więcej, a budowa trwa dwa razy dłużej!
22 czerwiec 2020 : 22:02 Jan z morza Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Artykuł
Znalazłem w archiwum ciekawy artykuł:

https://www.portalmorski.pl/stocznie-statki/39935-prom-dla-pzb-ma-byc-gotowy-na-przelomie-2020-i-2021-r
22 czerwiec 2020 : 18:57 Dr Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 cd. do p. Mieczysława
Tyle setek milionów wydawanych, żeby nie napisać - wyrzucanych w błoto, jest na koncie tej władzy - że 500 milionów więcej chyba nie gra roli. Może odbudowalibyśmy kompetecji do realizacji takich projektów. Może pójdą po rozum do głowy i skorzystają z doświadczeń jedynej stoczni, która może podołać - absolutnie nie samodzielnie - takiemu zadaniu, czyli Remontowej...
Ale odjechałem po jednym kieliszku czerwonego wina.
Pozdrawiam ludzi z branży i kibiców, takich jak ja.
22 czerwiec 2020 : 22:03 Jan z morza Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-11 Wszyscy się natrząsają, natrzęsę się i ja
Jako Wyborca PIS-u i dalej popierający PIS uważam, że PIS wygrywając wybory , mając poparcie ludzi, powinien był od razu zamknąć do aresztu( nie patrząc na praworządność ) ludzi podejrzanych o : "rozwalenie " Stoczni ( podział na części, sprzedaż za cenę złomu ,etc.), PŻM-u ( katastrofa finansowa w 2015 r ), Gryfii ( zniszczenie MSR, działania MARS, olbrzymie długi remontowej ), podejrzana inwestycja ST3,. Jako wyrok ewentualną szansę na pomoc w naprawieniu wyrządzonych szkód.
Dzisiaj Ci co zostawili w 2015 roku ruiny gospodarki morskiej, dalej mają pracę i przychody z dotacji podatników i jeszcze się natrząsają , że PIS-owi nie wyszło.Jedno jest pewne, jak PO dojdzie do władzy, to dla świętego spokoju "powsadza" PIS-wców do pierdla, aby nie śniło im się wygrywać kolejnych wyborów.
Chciałoby się powiedzieć : " miałeś chamie złoty róg ... "
23 czerwiec 2020 : 05:58 Antoni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+16 Cud gospodarczy wg. PiS
A kto rozwalił Stocznię Gdańską, oddając ją w ręce ukraińskiego oligarchy ? Co z tej stoczni zostało, gdy PiS ją odkupił wiosną ubiegłego roku ? I co ciekawe, PiS jak niepodległości strzeże informacji o tym, ile na tym interesie Polska straciła. Ale też taka stocznia Nauta. Jeszcze w roku 2015 wykazywała zysk, a w ubiegłym roku (strzelam z głowy), miała ok 50 milionów straty. A w tym roku, żeby się ratować, sprzedaje swoje tereny. Kilka dni temu czytałem, że nowy prezes Gryfii, a jest nim polityk PiS Zaremba, zamiast starać się by stocznia zapełniała się remontowanymi statkami, bierze w leasing 3 samochody osobowe. Bo prezes to panisko i nie będzie jeździł starymi rzęchami. A doki są puste i nabrzeża również. Promy i cyrk ze stępką, to nie jedyne przyklady jak PiS zarządza polską gospodarką. Piszesz o złych rządach koalicji PO-PSL, ale przyszła Dobra Zmiana, która wbrew nazwie, zmienia wszystko na gorsze.
23 czerwiec 2020 : 06:55 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Stocznia
Stocznie Gdanską rozwalili Krzaklewski z Buzkiem sprzedając ja Trojmiejskiej Korporacji Stoczniowe czyli stoczni Gdynia.Syndyk" zapomnial" o kilkudziesieciu milionach na kącie a cwankaki wydzielili 80 ha i je sprsedali.Niezależny rzeczoznawca wycenił teren na 350.mln.dol.Potem doprowadzili stocznje do bankructwa.Jak coś piszesz to powinieneś mieć podstawową wiedze.Ide o zaklad że był to numer z udziałem obydwu.
23 czerwiec 2020 : 21:58 Krzysztof muszka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Nie opłaca się
Tylko bardziej się opłaca ten rozpieprz utrzymywać i doić z tego kasę, dopóki ma się stołek i władzę. Na niczym się tak nie robi kasy, jak na niegospodarności, restrukturyzacji, upadłość itp. A potem niech martwią się następcy.
Na każdym kroku widać, jak robią dobrze swoim znajomym, rodzinie itd. Żeby miło potem wylądować po przygodzie w rządzie. I trzeba być zdziecinniałym naiwniakiem, żeby wierzyć, że w tym rządzie są uczciwi fachowcy, którym zależy na przyszłości i rozwoju.
24 czerwiec 2020 : 12:40 Paaaweł Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Niemcom też nie wyszło
Co do działalności rynku stoczniowego, to Niemcom też nie wyszło.Sprywatyzowane stocznie generalnie są na minusie i potrzebują kroplówki z budżetu Unii.
23 czerwiec 2020 : 06:06 Antoni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło:

Newsletter