Stocznie, Statki

Złożymy do Najwyższej Izby Kontroli wniosek dotyczący zbadania procesu budowy promu dla PŻB – zapowiedział w poniedziałek w Szczecinie poseł PO Arkadiusz Marchewka. Jak wskazał, po trzech latach od położenia stępki prom nadal nie został wybudowany.

Jesteśmy w przeddzień trzeciej rocznicy rzekomego rozpoczęcia budowy wielkiego promu. Osobiście byłem tam w ubiegłym tygodniu. Nie dzieje się tam zupełnie nic. Ta stępka, czyli kawałek blachy dalej tam stoi i blokuje pochylnię – powiedział w poniedziałek podczas konferencji prasowej Marchewka. Dodał, że stępka to symbol niekompetencji i oszustwa tej władzy.

Podkreślił, że według pierwotnych planów prom w br. miał już pływać po Bałtyku.

Minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk już tyle razy powiedział nieprawdę w sprawie kolejnych etapów budowy promu, że ciężko to zliczyć. I trzeba to powiedzieć wprost: miał być wielki prom, a wyszło wielkie oszustwo – ocenił Marchewka.

Zapowiedział, że do Najwyższej Izby Kontroli zostanie złożony wniosek dotyczący zbadania procesu budowy promu. "Położenie tej stępki kosztowało na pewno niemałe pieniądze. Wiemy, że projekt został zlecony i był realizowany. Pytanie, ile milionów złotych zostało już na to wydane i kto te pieniądze wydał?" – pytał poseł.

Dodał, że politycy PO oczekują, iż przeprowadzona zostanie kontrola w Polskiej Żegludze Bałtyckiej, w Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia", a także w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Marchewka zapowiedział także, że zostanie złożony drugi wniosek do NIK o kontrolę dotyczącą przedsiębiorstwa ST3 Offshore, producenta stalowych fundamentów morskich farm wiatrowych, obecnie w upadłości.

Ponad 200 mln zł wpompowanych w firmę ST3 też należy dokładnie zbadać, bo to symbol totalnego dyletanctwa i amatorszczyzny tej władzy. Jak można przejąć firmę, zainwestować w nią 200 mln zł, po czym doprowadzić do upadku i wysłać na bruk kilkuset pracowników? – pytał Marchewka. Zapewnił, że oba wnioski są bardzo obszerne, przygotowane w bardzo rzetelny sposób.

Uroczyste położenie stępki pod prom ro-pax dla PŻB odbyło się w szczecińskiej MSR "Gryfia" 23 czerwca 2017 r. W lipcu 2018 r. poinformowano, że proces projektowania promu uległ wydłużeniu przez wprowadzenie do niego istotnych zmian. W sierpniu ub.r. minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk podał, że zdecydowano się na zakup gotowego projektu promu, zapowiedział też rozpoczęcie budowy promu w tym samym roku.

W odpowiedzi na pytanie o aktualny stan programu budowy promów biuro prasowe MGMiŻŚ przekazało PAP, że "dalej jest realizowany, choć ma opóźnienie, o którym już informowaliśmy". "Dodatkowo sytuacja na rynku stoczniowym oraz frachtowym spowodowana globalną pandemią utrudniła prace w ostatnich miesiącach. Dotyczy to wszystkich operujących na Morzu Bałtyckim operatorów promowych, którzy realizują projekty dot. budowy nowych promów" – podkreślono. Aby usprawnić budowę serii promów dla polskich armatorów, powołano spółkę celową Polskie Promy - czytamy.

Według biura prasowego ostateczny koszt budowy nie jest znany, ponieważ trwają negocjacje dotyczące ostatecznego kształtu projektu jednostki "dostosowanej do wykorzystania nowoczesnych ekologicznych napędów oraz najnowszych rozwiązań w zakresie ro-pax". "Nowy termin oddania do użytku pierwszego promu zostanie określony przez stocznię, która będzie w nowej formule realizować budowę" – poinformowano.

autorka: Elżbieta Bielecka

Komentarze   

+30 Bez przesady
Zaledwie 3 lata od położenia stępki? Z czego tu robić aferę. Zaczekajmy jeszcze z 10 lat i wtedy do NIK, a nie po trzech latach. Ślązak powstawał 17 lat i komu to przeszkadzało? Można? Można. Przecież nie chodzi o to, żeby szybko zbudować, tylko żeby "budować", ciągle zmieniać projekty, założenia, plany, wykonawców itp., itd.
W 2023 roku, tuż przed kolejnymi wyborami znowu przeczytamy wypowiedź przedstawiciela obecnej władzy: Wicie, rozumicie Towarzysze, nastąpiła zmiana priorytetów! Teraz wicie mamy jeszcze lepszą wizję, nasze Państwo zasługuje na jeszcze lepsze promy, niż te, które dotychczas już 10 razy projektowaliśmy. Nasz Naród Zasługuje na takie NARODOWE PROMY, których nie ma nikt na świecie, których poprzednia władza na pewno by nie zbudowała, bo oni niczego nigdy nie zbudowali...
22 czerwiec 2020 : 13:49 Jan z morza Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+31 sukces socjalizmu
Kolego Janie! Sam bym lepiej tego nie opisał. Ważne jest to, że jest chęć, że jest werwa, że się pracuje! Rozumiem, że modyfikacje projektu umożliwią tej jednostce przejście przez kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej i wejście aż do samego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tam dojadę pociągiem z Łomży, wejdę na prom i do Szwecji! Brzmi idiotycznie, jak troll a to tylko słowa wku-nego obywatela.
22 czerwiec 2020 : 14:23 Kobuz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+19 Zapomniał Kolega dodać
Przyznam, że nie wpadłbym na takie optymalne "połączenie" wspomnianych NARODOWYCH INWESTYCJI.
Ale zapomniał Kolega jeszcze dodać, że ten pociąg z Łomży, to będzie jedno z wielu połączeń w ramach sieci Kolei Dużych Prędkości i odcinek z Łomży do Centralnego Portu Komunikacyjnego (myślę, że ok. 300 km) pokona według rozkładu - w 1 godz. i 19 minut i 34 sekundy:)
22 czerwiec 2020 : 15:24 Jan z morza Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+23 Milion pociągów z Łomży..., a może dwa miliony ?!
Plany, plany, plany ... Politycy PiS maja piękne plany, tylko z realizacją jest już znacznie gorzej. Ten pociąg z Łomży być może będzie się ścigał z elektrycznymi samochodami Morawieckiego, a dokładniej, z milionem samochodów.
22 czerwiec 2020 : 17:41 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+21 Prom
Telenowela pt "Prom dla PŻB" trwa dopiero trzy lata. To rzeczywiście niewiele, liczymy na kolejne odcinki o losach buuuuudowy promu mf GRÒBARCZYK. To może być hit na kolejne lata, oczywiście o ile obecny minister od gospodarki morskiej nadal będzie scenarzystą i reżyserem serialu.
22 czerwiec 2020 : 14:39 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+20 Sukces goni sukces.
Widziałem niedawno w telewizji posła Kanthaka, członka tria KaKaO, który na pytanie opozycyjnego polityka o wskazanie inwestycji, którą PiS w czasie swoich rządów rozpoczął i zakończył, zaczął się wić jak piskorz, by po chwili wymienić oddanie do użytku 170 kilometrowego odcinka drogi szybkiego ruchu we wschodniej Polsce. To jest to czym prezydent Duda tak naprawdę może sie pochwalić, a nie opowiadać bajki z mchu i paproci. O budowie promów dla PŻB i PŻM, poseł Kanthak nawet się nie zająknął.
22 czerwiec 2020 : 14:58 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Remontowiec
A zlecenia na remont tego promu, co to go jeszcze nie ma, to już wystawione i zaliczki pobrane, na faktach niestety :(
22 czerwiec 2020 : 16:38 safety Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+15 Plany
Plany, plany....Jak to mawial Siara Siarzewski: Taki plan to ja mam zawsze:))
22 czerwiec 2020 : 18:13 Siara Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+20 23 czerwca 2017
Ze zrozumieniem i smutkiem czytałem wypowiedzi Panów. Pamiętnego dnia stałem pod parasolem obok
stoczniowców w nowiutkich kamizelkach, którzy zostali przywiezieni z sąsiedniej stoczni.
Bardziej jednak zaskoczyło mnie asymetryczne ustawienie "stępki".
Na pytanie ,co to znaczy, usłyszałem ,że jest to ustawka. ONI już wówczas to wiedzieli.
Następnie śledziłem jak prom rósł (na papierze), a "stępka" rdzewiała.
Po latach wszystko uległo lub poległo pod presją czasu. Padła stocznia we Flensburgu,
a na pozycję rozdającego karty wyszli Chińczycy.
Dzisiaj nikt chyba nie ma złudzeń, że konkurencyjna jednostka może być zbudowana tylko TAM.
Przy okazji przypomnę, że przed poprzednimi wyborami 2019 w na terenie Stoczni Szczecińskiej
próbowano wodować lodołamacz PUMA, szczeliny na spawach okazały się przeszkodą zaporową.
A miało być tak pięknie.
22 czerwiec 2020 : 18:50 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 PiS i jego radosna twórczość.
Pumę buduje Stocznia Gryfia, po drugiej stronie Odry i to tam oklejano taśmą kadłub lodołamacza. To właśnie ze Stoczni Gryfia przywieziono "cieszących" się z położenia stępki stoczniowców. Pozdrowienia.
22 czerwiec 2020 : 20:32 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 i tak i nie.
zarówno Puma jak i prom, to kontrakty podpisywane przez MSR Gryfia i oba projekty realizowane na terenie Stoczni Szczecińskiej ze względu na infrastrukturę. Cały ten chocholi taniec w wykonaniu rządu PIS w sprawie "odbudowy Stoczni Szczecińskiej" jest co najmniej podejrzany. Opowiada się bajki o odbudowie zdolności produkcyjnych Stoczni Szczecińskiej ale realne ruchy powierza się MSR Gryfia, która kompromituje ideę uruchomienia jakiejkolwiek produkcji (3 lata, a jeszcze nie ma nawet koncepcji promu). Organizuje się jakieś konferencje prasowe w budynku dyrekcji Stoczni Szczecińskiej, a okazuje się, że dotyczą one "zielonej stoczni" zajmującej się złomowaniem statków pod egidą MSR Gryfia. Kto tu z kogo robi idiotę? Zastanawiam się czy min. Gróbarczyk ma jakiekolwiek pojęcie o tym co mówi (a może jest na permanentnej "bani" i plecie w pijanym widzie byle co).
24 czerwiec 2020 : 08:52 gxc Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 Szczery smutek
Zawsze z zainteresowaniem czytam Pana wypowiedzi na tym portalu, bo od razu widać, że ma się do czynienia z Profesjonalistą ( z dużej P) i człowiekiem o dużej wiedzy w branży, któremu zależy na tym, zeby ta gałąź polskiego przemysłu znowu tętniła życie. Tym bardziej powiem szczerze, Pana wypowiedź mnie szczerze zasmuciła...
Ale Panowie przedmówcy - jak bardzo, ale to bardzo daleko mi do obecnej władzy - całe lata świetlne przynajmniej - to jednak z całego serca kibicuję jej, żeby ten - chociaż jeden - prom powstał. Niech kosztuje nawet dwa razy więcej, a budowa trwa dwa razy dłużej!
22 czerwiec 2020 : 22:02 Jan z morza Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Artykuł
Znalazłem w archiwum ciekawy artykuł:

https://www.portalmorski.pl/stocznie-statki/39935-prom-dla-pzb-ma-byc-gotowy-na-przelomie-2020-i-2021-r
22 czerwiec 2020 : 18:57 Dr Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 cd. do p. Mieczysława
Tyle setek milionów wydawanych, żeby nie napisać - wyrzucanych w błoto, jest na koncie tej władzy - że 500 milionów więcej chyba nie gra roli. Może odbudowalibyśmy kompetecji do realizacji takich projektów. Może pójdą po rozum do głowy i skorzystają z doświadczeń jedynej stoczni, która może podołać - absolutnie nie samodzielnie - takiemu zadaniu, czyli Remontowej...
Ale odjechałem po jednym kieliszku czerwonego wina.
Pozdrawiam ludzi z branży i kibiców, takich jak ja.
22 czerwiec 2020 : 22:03 Jan z morza Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-10 Wszyscy się natrząsają, natrzęsę się i ja
Jako Wyborca PIS-u i dalej popierający PIS uważam, że PIS wygrywając wybory , mając poparcie ludzi, powinien był od razu zamknąć do aresztu( nie patrząc na praworządność ) ludzi podejrzanych o : "rozwalenie " Stoczni ( podział na części, sprzedaż za cenę złomu ,etc.), PŻM-u ( katastrofa finansowa w 2015 r ), Gryfii ( zniszczenie MSR, działania MARS, olbrzymie długi remontowej ), podejrzana inwestycja ST3,. Jako wyrok ewentualną szansę na pomoc w naprawieniu wyrządzonych szkód.
Dzisiaj Ci co zostawili w 2015 roku ruiny gospodarki morskiej, dalej mają pracę i przychody z dotacji podatników i jeszcze się natrząsają , że PIS-owi nie wyszło.Jedno jest pewne, jak PO dojdzie do władzy, to dla świętego spokoju "powsadza" PIS-wców do pierdla, aby nie śniło im się wygrywać kolejnych wyborów.
Chciałoby się powiedzieć : " miałeś chamie złoty róg ... "
23 czerwiec 2020 : 05:58 Antoni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+16 Cud gospodarczy wg. PiS
A kto rozwalił Stocznię Gdańską, oddając ją w ręce ukraińskiego oligarchy ? Co z tej stoczni zostało, gdy PiS ją odkupił wiosną ubiegłego roku ? I co ciekawe, PiS jak niepodległości strzeże informacji o tym, ile na tym interesie Polska straciła. Ale też taka stocznia Nauta. Jeszcze w roku 2015 wykazywała zysk, a w ubiegłym roku (strzelam z głowy), miała ok 50 milionów straty. A w tym roku, żeby się ratować, sprzedaje swoje tereny. Kilka dni temu czytałem, że nowy prezes Gryfii, a jest nim polityk PiS Zaremba, zamiast starać się by stocznia zapełniała się remontowanymi statkami, bierze w leasing 3 samochody osobowe. Bo prezes to panisko i nie będzie jeździł starymi rzęchami. A doki są puste i nabrzeża również. Promy i cyrk ze stępką, to nie jedyne przyklady jak PiS zarządza polską gospodarką. Piszesz o złych rządach koalicji PO-PSL, ale przyszła Dobra Zmiana, która wbrew nazwie, zmienia wszystko na gorsze.
23 czerwiec 2020 : 06:55 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Stocznia
Stocznie Gdanską rozwalili Krzaklewski z Buzkiem sprzedając ja Trojmiejskiej Korporacji Stoczniowe czyli stoczni Gdynia.Syndyk" zapomnial" o kilkudziesieciu milionach na kącie a cwankaki wydzielili 80 ha i je sprsedali.Niezależny rzeczoznawca wycenił teren na 350.mln.dol.Potem doprowadzili stocznje do bankructwa.Jak coś piszesz to powinieneś mieć podstawową wiedze.Ide o zaklad że był to numer z udziałem obydwu.
23 czerwiec 2020 : 21:58 Krzysztof muszka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Nie opłaca się
Tylko bardziej się opłaca ten rozpieprz utrzymywać i doić z tego kasę, dopóki ma się stołek i władzę. Na niczym się tak nie robi kasy, jak na niegospodarności, restrukturyzacji, upadłość itp. A potem niech martwią się następcy.
Na każdym kroku widać, jak robią dobrze swoim znajomym, rodzinie itd. Żeby miło potem wylądować po przygodzie w rządzie. I trzeba być zdziecinniałym naiwniakiem, żeby wierzyć, że w tym rządzie są uczciwi fachowcy, którym zależy na przyszłości i rozwoju.
24 czerwiec 2020 : 12:40 Paaaweł Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Niemcom też nie wyszło
Co do działalności rynku stoczniowego, to Niemcom też nie wyszło.Sprywatyzowane stocznie generalnie są na minusie i potrzebują kroplówki z budżetu Unii.
23 czerwiec 2020 : 06:06 Antoni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Promy
Drogi Antoni . To że jesteś sympatykiem i wyborcą PiS to wyłącznie Twój problem. Współczuję.
Dlaczego PiS nikogo nie rozliczył za sprawy zza rządów PO mimo, ż e rządzi juź totalnie 5 lat jest wielką zagadką. Jedynym wytłumaczeniem jest to, że może umoczeni są wszyscy po równo. W Szczecinie na 100%.
Jednak rozważanym problemem jest nie to czy i jak działa prokuratura, ale to, że obecnemu ministrowi od gospodarki morskiej nic poza propagandą nie wyszło. Jedynie Departament Propagandy MGMiŻŚ zasługuje na nagrody i uznanie za 5 lat skutecznego urabiania elektoratu PiS.
23 czerwiec 2020 : 06:38 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 Lidle
Widze bardzo duzo krytycznych glosow. A to ja sie pytam, czy ktos ludzi w Szczecinie blokuje przed budowa statkow? A jakie statki tam wybudowano od 2008 roku? To rzad ma budowac statki? Od kiedy? PiS moze i chce budowac statki ale nie ma z kim. Z ludzmi, ktorzy od rana do wieczora szydza i wola pracowac pod dyktando? A co takiego buduje sie w Polsce od 2008 roku? Praktycznie nie ma gotowych statkow a jak sa to tylko w Remontowej i na projektach przyslanych z zewnatrz. Z siebie szydzicie i kpicie a nie z pisiorw. To nie pisiory maja budowac statki a okretowcy. Poza tym przed czym niby ta stepka blokuje pochylnie? Przed budowa statkow w szczecinie? To niech przesuna te stepke na bok i buduja jak im przeszkadza. Nie, nic nie wybuduja, poza kolejnymi Lidlami.
23 czerwiec 2020 : 10:29 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 yyyy...??
żal mi Ciebie
23 czerwiec 2020 : 10:48 FuckPiS Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 a zastanowiłeś się kto decyduje?
Wątpię, O majątku Stoczni, zarządzie nad tym majątkiem itp. decyduje rząd PISu. Nie da się tego ukryć, te wszystkie Marsy, Silesie i inne tego rodzaju instytucje, to przeciez agendy przez które rząd sprawuje nadzór na przedsiębiorstwami i nic w nich nie dzieje się bez zgody stosownych ministrów. Chętnych do pracy jest dużo, ale co z tego skoro oprócz chęci, wiedzy i umiejętności nie mają nic co pozwoliło by budować statki. A rządf oprócz deklaracji słownych głoszonych na różnych konferencjach prasowych nić nie daje, wręcz przeciwnie, poprzez sytuowanie na stanowiskach decyzyjnych w przedsiębiorstwach, takich a nie innych ludzi, pokazuje, że gadka o reaktywacji przemysłu okrętowego, to kit, któru "ciemny lud ma kupić". Powiedz mi jakie sukcesy osiągnęła w kierowaniu odbudową Stoczni Przewodnicząca Rady Nadzorczej niejaka Małgorzata Jacyna Witt? Widuję ją tylko w lokalnej telewizorni jako dyżurną "opluwaczkę" Marszałka Senatu - czy za to bierze niemałe pieniądze?
24 czerwiec 2020 : 09:06 gxc Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Pietruszka
Jeśli jak mowi Pan Marchewka :Ta stępka, czyli kawałek blachy dalej tam stoi i blokuje pochylnię - to prosze Panie posle ja przesunąć tak aby nie blokowała już dłużej pracy przy statkach i aby statki powstałe dzieki PO mogły być wodowane w takich ogrmonych ilościach jak do tej pory.
Nie ma projektu promu - dlaczego? Tak, dlatego że posłowie PIS nie potrafią go zaprojektować. Posłowie PO także nie potrafią ale co gorsze polskie biura konstrukcyjne niestety także nie potrfia dlatego trzeba kupic projekt za granicą.
Poprzednia włądza z Panem Marchewką doprowadziła do tego że w Polsce nie ma obecnie już firm które to potrafią, a to co zostało z przemysłu stoczniowego to tylko zakłady spawalnicze. Niestety panowie z PIS wpadli na głupkowaty pomysł by odbudowac polski przemysł.
No ale to wszystko wina PISiorow, tak samo słaba pogoda i nie wspomne już o suszy, koronie czy innych problemach jak zimna woda w Bałtyku.
23 czerwiec 2020 : 11:18 SSSS Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Moze pan MArchewka
Moze Pan Marchewka chce tam Lidla postawic?
23 czerwiec 2020 : 11:23 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Jak Trzaskowski wygra
Jak pan Trzaskowski wygra wybory to bedzie taka produkcja statkow jak nigdy dotad. Czesc bedzie budowana z palet, ale to tam niewazne. Polskich okretowcow rzad pisiorow blokuje, bez pisiorow to bedzie tak szlo, ze caly swiat sie zadziwi. Jakby nie pisiory, co polozyly steopke na pochylni to tam budopwano by statki kosmiczne.
23 czerwiec 2020 : 11:46 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Myśl człowieku
Myślę, że Jan z morza, Kobuz, Jato czy Mieczysław chcą przede wszystkim pokazać obłudę i cynizm obecnej władzy, która takim jak ty czy Antonii robi wodę z mózgu, oszukuje, kręci, bez mrugnięcia oka kłamie i wciska kit, że coś robi. Otóż nie robi nic, poza rozdawnictwem pieniędzy - żeby była jasność - chociaż od dawna nie mam już dzieci, które by "łapały" się na 500 plus, to popieram pomoc najbardziej potrzebującym. Ale nie w tej formie, bo to co jest to patologia. Nawet taką prostą rzecz potrafili spieprzyć. Powinni zagwarantować DARMOWE MIEJSCA i WYŻYWIENIE w żłobkach i przedszkolach, dodawać bony wakacyjne dla biednych rodzin, itd.
Więc zadam po raz kolejny pytanie - co Twój PIS przez 5 LAT zbudował od początku do końca poza - PRZEMYSŁEM POGARDY i NIENAWIŚCI oraz murem dzielącym Polaków na MY i ONI.
Proszę podać chociaż trzy przykłady
23 czerwiec 2020 : 12:57 Kooperant Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 mysle
Jesli mowimy o przemysle okretowym, to zamowili sporo statkow dla urzedow morskich, czy wojska. I to na gotowo. A nie zadne kadluby dla Norwegow. To bardzo duzo. Duzo wiecej niz ktokolwiek wczesniej. Poza tym robia wiele innych rzeczy, przekop mierzei, rura z Norwegii, itd. Tego sie nie da nijak porownac do tego zwijania panstwa wczesniej.
23 czerwiec 2020 : 13:23 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Do Roberta2 - 1
Czytam to co pisze Robert2 i zastanawiam sie na jakiej on planecie żyje. Na pytanie o wskazanie inwestycji, którą PiS zaczał w ciągu ostatnich 5 lat i tę inwestycję zakończył, pisze zwykłe androny. Pisze on, że "zamówili" sporo statkow dla urzędów morskich. Sporo, to dokładnie dwa, a to naprawdę nie jest sporo. Budowa tych statków trwa i nie jest jeszcze zakończona. Sporo okrętów dla wojska ? Jakich okrętów ? Kormorana zawdzięczamy jeszcze poprzedniej koalicji PO-PSL. PiS zamówił po wielu perturbacjach 6 holowników, częśći z nich już podniosła banderę MW, a część jest w trakcie wyposażania. Ale holowniki trudno nazwać okrętami wojennymi. O Ślązaku lepiej tu nie wspominać. Czy wiesz Robercie, ze najstarsze w świecie okręty podwodne, które pozostają jeszcze w służbie, pływaja w Polskiej Marynarce Wojennej ? Są to blisko 60. letnie Kobbeny. Budowa przez PiS holownikow to nie jest bardzo dużo, to jest tak naprawdę zwykłe NIC, a PMW zwyczajnie tonie.
24 czerwiec 2020 : 07:13 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-8 jakie dwa statki?
Zaczynajac od Kormorana, poprzez rozne male holowniki w Remontowej docierajac do Szczecina z lodolamaczami rzecznymi itd. Slazak to nie PiS przeciez. Ale i tak skonczyli oni. Poza tym o czym my mowimy? jak ja studiowalem to Polska produkowala samochodowce, kontenerowce, masowce itd itd -a dzis co? Tylko to co zamowi rzad. Stocznie zostaly sprtywatyzowane, mogly prxzeciez produkowac nawet statki kosmiczne. ale okretowcy zamiast wziac sie do pracy od rana do wieczora szydza i kpia. i sie jeszcze maja za wielkich euriopejczykow, jak im jakas stocznia niemiecka do do zrobienia dokumentacje robocza.
24 czerwiec 2020 : 09:57 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Do Roberta2 - 2
Pytanie było o wskazanie inwestycji, które PiS zaczął i skończył w czasie 5 lat swoich rządów. Piszesz, że "poza tym robią wiele innych rzeczy, przekop mierzei, rura z Norwegii". To jest tych wiele inwestycji rozpoczętych i zakończonych ?! Koszta przekopu Mierzei Wiślanej w ciągu niewielu miesięcy wzrosły o 100% , a sama inwestycja została rozpoczęta nie tylko w ogromnym propagandowym sosie, ale i z naruszeniem prawa. No i czy ta inwestycja została już zakończona ?! Tymczasem daleko na zachodzie Polski, w Świnoujściu rozpoczęto budowę tunelu pod Świną. Koszta tych dwóch inwestycji w chwili ich rozpoczęcia były porównywalne. Więc co się takiego stało, że koszta budowy przekopu tak astronomicznie wzrosły, a koszta budowy tunelu się nie zmieniły ? A każdy, kto ma o tym choć nikłe pojęcie wie, że budowa tunelu wymaga znacznie wiecej nakładów, jak budowa kanału.
24 czerwiec 2020 : 08:16 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Do Roberta2 - 3
Śmiesznie brzmią wypowiedzi polityków PiS, którzy mówią, że przekop Mierzei jest inwestycją strategiczną. Słyszałem jak Radosław Fogiel mówił w jednym z programaow TV, że dzięki przekopowi polskie okręty będą mogły wpływać na Zalew Wiślany. Chyba tylko po to, żeby się zagrzebać w mule, no i które okręty ? A wystarczy tylko jedna rosyjska rakieta wycelowana w kanał i wszystko co wplynęło na Zalew, już z tego Zalewu nie wypłynie. Żeby nie było wątpliwości, ja jestem zwolennikiem wykonania przekopu, choć sposób w jaki się PiS do tego zabiera, wzrost kosztów i propaganda, która tę inwestycje otacza, zmusza do zastanowienia.
24 czerwiec 2020 : 08:33 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Do Roberta2 - 4
Piszesz o Baltic Pipe, a ja posłużę się cytatem - "Duńczycy wykorzystali naszą nieprzepartą chęć budowy Baltic Pipe, by korzystnie dla siebie rozwiązać zadawniony spór między naszymi państwami o fragment terenów morskich. To 3,6 tysiąca kilometrów kwadratowych (obszar 7-krotnie większy niż zajmuje Warszawa), między polskim brzegiem a duńskim Bornholmem, z których oddaliśmy Duńczykom 80 procent obszaru na ich wyłączną strefę ekonomiczną. I to wód, do których rościliśmy sobie prawa już od ustaw z 1977 r." O tym Andrzej Duda, chwalący się Baltic Pipe, nie powie. Nie powiedzą też tego inni politycy PiS. Nie powiedzą oni też o tym, że wydobycie gazu z norweskich złóż osiągnęło już swą kulminację i teraz tylko będzie spadało. A to nie wróży Baltic Pipe długiego żywota. No i co tu w naszej dyskusji jest najważniejsze, ta inwestycja nie jest zakończona, ona nawet nie została rozpoczęta.
24 czerwiec 2020 : 08:44 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Totalna niekompetencja
W Szczecinie zniszczono wiele firm , po prostu w tym mieście nic się nie udaje . Dlatego ogłosili kilkanaście lat temu budowę floating gardensów w mieście stettin . Jak zbudować wielkie promy , gdy nie ma stoczni ? Ale coś takiego może wymyśleć tylko specjalista od stadniny koni , albo góral z kieleckiego . Kto zniszczył dwie stocznie w szczecinie ? Kto za to odpowie ?? Prom może już po cichu wypłynął , bo pokazywali próby modelowe w basenie CTO. Skoro wydano tyle pieniędzy , to gdzieś ten prom na pewno jest . Poszukajmy !!
23 czerwiec 2020 : 12:17 zmartwiony Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Prom
Prom byl projektowany przez polskie biura, ale im projekt nie wyszedl.
23 czerwiec 2020 : 13:24 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 ad. Prom
To nie wina projektu, w każdym razie nie tylko. Inni szatani byli tam czynni.
23 czerwiec 2020 : 17:10 Aa Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 co za farmazony ...
Jak "projekt nie wyszedł"? ?? Z tego co się orientuję, to żadne biuro nie otrzymało zlecenia na wykonanie projektu, były natomiast lużne rozmowy na temat wykorzystania starego projektu i "drobnej" jego modyfikacji , najkorzystniej za "free" ...
24 czerwiec 2020 : 13:23 gxc Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Stocznie
Robercie2 Masz rację, że to nie politycy mają budować statki, ale wsłuchaj się w narrację premiera Morawieckiego, ministra Gróbarczyka i innych. To politycy tacy jak oni mówią TO MY ZBUDOWALIŚMY, TO MY ZBUDUJEMY, ONI TO ZDEWASTOWALI A MY ODBUDUJEMY itd. Jeśli aktualnie rządzącym poltykom zabrano by te zabawki jakimi są spółki skarbu państwa np. stocznie, to jest całkiem prawdopodobne, że w takim Szczecinie znów budowano by statki. Wspomnę, że z 17 lat temu byli chętni z branży offshorowej (Norwegia), by kupić świnoujską MSR a nawet szczecińską Gryfię i co ? Politycy i związkowcy tak zaprotestowali że potencjalni kupcy i ineestorzy zrezygnowali. Teraz PiS jest za nacjonalizacją a więc za powrotem do gospodarki centralnie zarządzanej (PRL) z wymianą zarządów co kilka miesiecy. Czy coś może się udać? Wątpię.
23 czerwiec 2020 : 13:07 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Platformiany premier, platformiane złodziejstwo, platformiani katarscy inwestorzy
Z komentarzy aż bije katastrofalna skleroza stoczniowa więc przypominam uprzejmie, katarscy inwestorzy byli fikcją


radioszczecin.pl/1,55842,region&dtx=&szukaj=&go=morelist&s=2
23 czerwiec 2020 : 13:28 OFEnbach Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Co jest fikcją ?!
Ukraiński oligarcha, któremu PiS sprzedał Stocznię Gdańską, nie był fikcją. Co z tej stoczni zostało po tym jak PiS odkupił ją w ubiegłym roku ? I ile na tym interesie straciła Polska ? Pytanie, lepiej było stocznie sprzedać i patrzeć jak zamieniaja się w ruinę, czy ich nie sprzedawać i pozwolić na ich terenie działać takim stoczniom jak Stocznia Crist w Gdyni ?
24 czerwiec 2020 : 08:59 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 A socjalizm dalej bohatersko walczy z problemami...
nie występującymi w innych systemach gospodarczych. Robią Was co 4 lata w bambuko obiecując gruszki na wierzbie. Co za różnica kto? Mechanizm jest ten sam. Ważne żeby dobrać się do intratnych stanowisk, nie mając przy tym wymaganych kompetencji. A Wy się spinacie w internetach ...
23 czerwiec 2020 : 14:51 Libero UPR Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 historia
siegajac pamięcią wstecz przypomnę wpisujacym tu bzdety dot okrętownictwa w Polsce.
Aby zaorać stocznię wystarczy JEDEN ROK. Aby odtworzyć stocznię z tym samym potencjałem - rzecz nie do osiągniecia. Można jedynie spróbować zbliżyć sie do warunków brzegowych. Kadry są generalnie nie do odzyskania po zesłaniu w niebyt gospodarczy. Ci młodsi przebranżowani przez PO na psich fryzjerów , czy stylistów paznokci. Sieć firm kooperujacych zerwana a w większości upadła. Na rynku pozostały wyłącznie firmy wspomagające PO , lub będące pod ochroną działaczy PO. Do dnia dzisiejszego nic w tej materii się nie zmieniło co potwierdzają Wasze panowie malkontenci wybrzydzania. Jezeli chodzi o Stocznię Nauta to już w 2015 r groziła jej upadek. To polityk PO bardzo kręcił się przy tej sprawie.
23 czerwiec 2020 : 16:28 kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 historia cd
Chciał zlikwidować Stocznię Marynarki Wojennej a na jej terenie usadowić "Naute" pod przykrywka fuzji. Politycy zamierzali sprzedać tereny ( prawie centrum miasta ) " Nauty" deweloperom , a za kasę kupić kawałek ziemi po Stoczni Gdynia którą oczywiście PO najpierw " zaorało " W związku z faktem ze właściciel gruntów m.Gdynia ani myslała oddać ten teren , wyciągnięto kasę Z Agencji Rozwoju Przemysłu. Kredyt nie splacony.
Kto zyskał na likwidacji Gdyńskiej ? - Niemcy. Czy "Nauta " była konkurencją dla firm niemieckich ? Nie. Zbyt mała i nieduży potencjał. Kto na tym zyskał ? Może odbiorca n/w odznaczeń. ?
Międzynarodowa Nagroda Karola Wielkiego jest najbardziej znaną polityczną nagrodą w Niemczech. I dodatkowo Nagroda im. Walthera Rathenaua przyznawana za wyjątkowe zasługi . To nie były jedyne odznaczenia tego człowieka.
23 czerwiec 2020 : 16:29 kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 historia cd 1
Mało kto spodziewał się, że prawda o Donaldzie Tusku okaże się aż tak przerażająca. Z perspektywy zwykłego Polaka, tak daleko idąca zdrada stanu jest wręcz niewyobrażalna.
Były premier Polski, były przewodniczący Rady Europejskiej z polecenia Angeli Merkel, od początku swojej politycznej kariery należy do ulubionych polskich polityków niemieckiej kanclerz.Jak określiła to p.Merkel ? Kanclerz Niemiec dodała, że polityczne działania polskiego premiera wyrastają "z woli zwalczania bezprawia, utorowania drogi postępowi społecznemu oraz woli wdrażania reform".
Wielu zastanawiało się, skąd taki stan rzeczy. Teorie spiskowe mnożyły się m.in. w obliczu dziesiątek proniemieckich decyzji rządu PO-PSL, które uderzały wprost w nasz interes narodowy. Teraz jednak się okazuje, że wcale nie były to spiskowe teorie.
23 czerwiec 2020 : 16:30 kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 historia cd 2
Platforma Obywatelska praktycznie nigdy, odkąd znajduje się w pierwszym szeregu na polskiej scenie politycznej, nie została skrytykowana przez polityków rządzących Niemcami czy pełniących kluczowe role w Brukseli. Byli i są bowiem bardzo posłuszni wobec zachodnich dygnitarzy. Polskie prawo było właściwie ustanawiane za granicą. Proszę sprawdzić jak wzrosło bezrobocie i ile potencjału gospodarczego zlikwidowani wówczas w kraju. Proszę sprawdzić kto to był Walther Rathenau. Gość który na słowo Polska dostawał drgawek. Mało ? W 2012 roku, gdy był premierem RP otrzymał nagrodę od spółki joint-venture Axela Springera. .
23 czerwiec 2020 : 16:31 kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 historia cd3
..Przemysł stoczniowy to nie jedyny który został zniszczony przez ludzi tej formacji. Jest wysoce niefortunne narzekanie ze odbudowa gospodarki idzie z takim trudem . Nie liczcie że ludzie zapomną tym POlitykom ich szkodnictwo.Dokładnie odwrotna jest postawa obecnego rządu, stworzonego przez Prawo i Sprawiedliwość. Stąd zapewne liczne ataki zagranicy i – co oczywiste – tzw. totalnej opozycji.
23 czerwiec 2020 : 16:32 kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 LUDZIE Co się dziwicie.... ??????
Nasza przewodnia partia:
1. wywróciła do góry nogami szkolnictwo,
2. Zrobił z narodu debili narracją o pancernej brzozie i sztucznej mgle...
3. Poróżniła wszystkich ze wszystkimi więc KTO ....

KTO MA WIĘC TE STATKI BUDOWAĆ ??????

to nie wypas kur .....

Wymaga wykwalifikowanej kadry i technologii, zaplecza, ciągłych inwestycji ....
Nie da się tego zadekretować bełkotem propagandy nadawanej z Warszawskich salonów.

Gdyby Remontowa gospodarowała tak jak Morawiecki i Kaczynski z drukowaniem pustegopapieru i rozdawnictwem majątku
dawno by Remontową zaorali.
24 czerwiec 2020 : 22:47 Polak mały Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Kaszub
Słuchaj kaszub. Z ciebie jest taki kaszeba jak z koziej d...y trąba. Jeśli jest tak jak napisałeś to czemu PiS będąc totalną, autorytarną władzą, nic przez 5 lat nie zrobiła by winnym postawić zarzuty. PiS ma władzę taką jak PZPR w PRLu . PiS ściga za noszenie koszulki z napisem Konstytucja a nie potrafi ścignąć PO za takie straszne jak piszesz przestępstwa. Przez chwilę pomyśl, o ile nie jest to zbyt wielkim wysiłkiem, dlaczego?
23 czerwiec 2020 : 18:47 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Mysle, ze wiekszy
A co ty masz do Kaszuba. U Tuska w domu mowilo sie po niemiecku, do wygulowania (wywiady bodajze w newsweeku) A u kaszubow nigdy w domu sie nie mowilo po niemiecku, tylko u Niemcow mowilo sie po niemiecku. PiS nie ma takiej wladzy jak PZPRza PRLu, chcesz powiedziec ze za uniewinnienie Najsztuba czy Durczoka odpowiada PiS? Bzdura. PiS sciga za noszenie koszulki? Idiotyzm.
23 czerwiec 2020 : 18:56 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 doAndy
andy ..nie rozśmieszaj mnie. Nie wiesz człowieku co znaczy władza totalna ,autorytarna. Z wielkim wysiłkiem próbuję przypomnieć gdzie i komu PIS zdarł koszulki OTUA z grzbietu. Zmęczyłem się strasznie ale pokonałeś mnie. Nie wiem komu i gdzie. Teraz Ty wykaż się wysiłkiem i wyjaśnij czemu w 2015 r PO-PSL zmienił przepisy w KK , które spowodowały iż ich machlojki zostały przeterminowane.
Wszystko za sprawą nowelizacji kodeksu karnego z 20 lutego 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 396),
. Ustawę wprowadzono w trybie natychmiastowym. ...więc nie opowiadaj tutaj głodnych kawałków. Nie o wszystkim GW i TVN opowiada. Spuentowałbym Ciebie jak kaszub ( rdzenny , z dziada pradziada ! ) ale cenzura tego nie przepuści.... nawet po kaszubsku ....richtyg jo ha ha ha
25 czerwiec 2020 : 15:28 kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Władza
Robercie2 Praca w SB polegająca na podsłuchiwaniu po jakiemu mówiło sìe u Tuska w domu całkowicie zamuliła twój umysł.
W swoim domu mam prawo mówić w każdym języku i nic tobie do tego. Myślenie człowieka wolnego jest ci obce. Czym zatem różnisz się od funkcjonarusza SB? Pytanie retoryczne.
23 czerwiec 2020 : 19:06 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Tusk
"Przez lata całe zastanawiał się, co tak naprawdę znaczy „bowke”, „lorbas” czy „pomuchelkop”. Jeszcze zanim pochodzenie rodzinne stało się sprawą wagi państwowej, Tusk przyznawał w wywiadach, że w domu kolędy śpiewało się po niemiecku." Zrodlo TVN - prosze sobie wyguglowac powyzszy tekst - nie moge wkleic linka.

Kaszubi nie spiewali w domach po niemiecku. Spiewali po kaszubsku. A jak po niemiecku, to dlatego ze sie zmieszali z Niemcami.
23 czerwiec 2020 : 19:51 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 PŻB promy
W 2012 roku przewożnika promowy PZB platworma chciała sprzedać za 37 mln.zl,mimo iż wcale nie tak dawno kupili prom za 130mln zl i w remont władowali dalsze 30 mln.A przecież fima nie miała jednego promu i nigdy nie zanotowali straty.Teraz firma jest w doskonałej sytyacji finansowej i pod konkec ub roku kupili prom wyprudukowany w 2012 roku.Mało tego teraz wiekszość tranzytu Skandynawia - południe Europy przejmują Niemcy bo mają infrastrukture drogową.Jak tylko dokonczymy autostrade A 1 to firma bedzie kurą znoszącą zlote jaka.
23 czerwiec 2020 : 21:47 Krzysztof muszka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Teraz ostrzej
Kiedy kretyni zrozumiecie że waszych państwowych stoczni nikt nie "zaorywuje". Te uzwiązkowione twory rodem z PRLu są niewydolne gospodarczo. Robią wszystko 4 x dłużej i 4 x drożej. Dlatego bankrutują. Czy to naprawdę tak trudno zrozumieć ?
23 czerwiec 2020 : 21:53 Libero UPR Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Nie ma panstwowych stoczni
Nie ma panstwowych stoczni - bo zostaly sprywatyzowane. Po prywatyzacji upadly. jakby byly panstwowe, toby do dzis istnialy.
24 czerwiec 2020 : 09:53 Robert2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Do Libero
Co ty za bzdury piszesz ? I prywatne i państwowe maja podobne wyniki księgowe czyli bezpowrotna utrata płynności, jak państwo nie doda. Wiele razy pisałem dlaczego ! Inne przyczyny są w prywatnych inne w państwowych ale skutek zawsze ten sam. W przypadku prywatnej przyczyną jest że Janusz dba o swoją kieszeń a nie swoją firmę i świadomie jedzie na tzw. zakładkę. W państwowej przyczyną jest po prostu ich całokształt. Taki kraj i takie społeczeństwo. Tak było, jest i będzie. Żadna forma własności się nie sprawdza, niezależnie od tego jaka opcja rządząca i system gospodarczy. Smutne. Doprowadziło do tej degeneracji standardowe dokładanie kasy państwowej na tzw. "szklane oczy zbitego spaniela" robionych w ministerstwach przez Januszy i pseudo ZZ z państwowych stoczni !
24 czerwiec 2020 : 22:40 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 c.d.
Jedyna umiejętność która tak naprawdę dobrze opanowali ! Trenują to godzinami przed lustrem, żeby zawsze być w formie i na zawołanie minę wykonać. Każdy minister, w szczególności przed wyborami ulega. Nie ma mocnych ! Lepiej zapłacić bezpośrednio podwykonawcom, żeby ich ratować niż dodawać nie wypłacalnym i nieudolnym organizacjom.
24 czerwiec 2020 : 22:41 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: