Stocznie, Statki

Dziewiątego kwietnia z Chorwacji wypłynął w drogę do Polski półzanurzalny ciężarowiec Hua Yang Long z pokładowym ładunkiem w postaci nowoczesnej, dużej pogłębiarki frezująco - ssącej Willem van Rubroeck, której budowy nie ukończyła, z powodu ogłoszenia upadłości, chorwacka stocznia Uljanik. Budowę pogłębiarki dokończy i przekaże ją armatorowi Gdańska Stocznia Remontowa SA z grupy Remontowa Holding.

Pogłębiarka zmierza do Gdańska na pokładzie chińskiego ciężarowca wpływnego Hua Yang Long (nośność 52 500 t, długość - 228 m, szerokość - 43 m, wysokość boczna - 13,5 m, zanurzenie - 10 m, zanurzenie pokładu - do 27 m, system DP II, armator Guangzhou Salvage Bureau). Ma tu dotrzeć 25-26 kwietnia.

Po zamknięciu chorwackiej stoczni armator powierzył dokończenie budowy pogłębiarki Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Zleceniodawcą jest jeden z głównych graczy na globalnym rynku pogłębiarskim - Jan De Nul z korzeniami i zarządem operacyjnym w Belgii i siedzibą finansową w Luksemburgu.

Największa w Belgii, najmocniejsza na świecie

Będzie to największa pogłębiarka frezująco-ssąca (ang. cutter suction dredger) we flocie belgijskiego armatora. W chwili wodowania Willem van Rubroeck określana była także jako najmocniejsza pogłębiarka frezująco-ssąca na świecie (z największą mocą zainstalowaną, wynoszącą 40 975 kW).

Pogłębiarka ta jest także druga wśród największych pod względem nośności i trzecia pod względem tonażu pojemnościowego brutto w istniejącej światowej flocie oraz wśród jednostek swojego rodzaju będących obecnie w zamówieniach lub w budowie na świecie.

Do napędu własnego (do poruszania się) pogłębiarka będzie korzystała z mocy 6000 kW przenoszonej przez dwa chowane w kadłubie pędniki azymutalne. Trzy pompy pogłębiarskie zużywać będą łącznie do 25 500 kW mocy, a głowica frezująca - 8500 kW. Wysoce zautomatyzowana pogłębiarka będzie mogła wybierać urobek w postaci piasku, gliny lub skał z głębokości do 45 m.

Chorwaci zaczęli, Polacy dokończą

Jan De Nul zamówił pogłębiarkę w Chorwacji w 2014 roku. Specjalistyczną jednostkę zwodowano w stoczni Uljanik w sierpniu 2017 roku. Informowano wtedy, że miała być przekazana w 2018 roku. Prace przebiegały jednak z trudnościami i przestojami ze względu na problemy finansowe chorwackiej stoczni. Procedury upadłościowe rozpoczęto w maju 2019 roku.

W związku z niedotrzymaniem kontraktowego terminu przekazania jednostki, belgijski armator zerwał kontrakt. Później odkupił niedokończoną pogłębiarkę (o stoczniowym numerze budowy 500) od syndyka stoczni Uljanik.

W walce o to zlecenie Gdańska Stocznia Remontowa SA pokonała kilkunastu konkurentów, nie tylko z Europy. O wygranej polskiej firmy zdecydowało m.in. doświadczenie w realizacji skomplikowanych technicznie projektów, ich jakość, a także możliwość kompleksowego wykonania prac.

Statki inżynierii morskiej

Jedną ze specjalizacji stoczni są m.in. remonty i modernizacje statków inżynierii morskiej. Każdego roku odwiedza ją przynajmniej kilka statków tego typu, należących do czołowych armatorów takiej floty - tak belgijskich (Jan De Nul, DEME) jak i holenderskich (Royal Boskalis Westminster). W ostatnich latach stocznia remontowała i modernizowała zarówno pogłębiarki (Prins der Nederlanden, Shoalway, Crestway, Waterway, Reynaert, James Cook, Medway, Breughel, Charlemagne, Willem van Oranje, Barent Zanen, Shoreway i inn.) jak i podsypkowce (Seahorse, Tideway Rollingstone, Rockpiper).

Warto też przypomnieć, że w latach 2004-2005 Remontowa przeprowadziła niezwykle skomplikowany technicznie projekt odbudowy podsypkowca Nordnes (ex. Rocknes), który do dziś pracuje we flocie holenderskiego armatora Van Oord.

Gdańska Stocznia Remontowa SA dokończy teraz budowę pogłębiarki Willem van Rubroeck, następnie przeprowadzi rozruchy i testy urządzeń i systemów, próby morskie, zdawczo-odbiorcze oraz przekaże armatorowi jednostkę gotową "pod klucz". Prace wykończeniowe mają potrwać około roku. Według innych źródeł pogłębiarka będzie mogła wykonać swoje pierwsze prace jeszcze pod koniec tego lub na początku przyszłego roku.

PB, GL

Pogłębiarka frezująco-ssąca Willem van Rubroeck - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9738014
stocznia rozpoczynająca budowę, wodująca - "Uljanik" Brodogradiliste dd, Pula, Chorwacja
stocznia kończąca budowę i wyposażenie - Gdańska Stocznia Remontowa SA, Gdańsk
sprowadzenie do stoczni kończącej budowę - kwiecień 2020 r.
wodowanie - 26 sierpnia 2017 r.
położenie stępki - 16 grudnia 2015 r.
zamówienie - luty 2014 r.
długość między pionami - 151,30 m
szerokość konstrukcyjna - 36,00 m
zanurzenie - 5,75 m
wysokość boczna - 10,00 m
nośność - 6900 t
tonaż pojemnościowy brutto - 10 000
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 13 892
głębokość prac pogłębiarskich - do 45,00 m
średnica rury ssącej - 1100 mm
średnica rury wyładunkowej - 1100 mm / 1000 mm
średnica rury wyładunkowej (do barek) 1000 mm
moc pogłębiarskiej pompy zanurzonej - 8500 kW
moc pogłębiarskiej pompy pokładowej - 2 × 8500 kW
moc głowicy frezującej - 8500 kW
moc napędu głównego - 2 × 3,000 kW
łączna moc zainstalowana - 40 975 kW
prędkość eksploatacyjna - 12,0 węzła
miejsca dla załogi - 67

Pogłębiarka Willem van Rubroeck - wizualizacja
Pogłębiarka Willem van Rubroeck - wizualizacja, widok boczny
Załadunek pogłębiarki Willem van Rubroeck na ciężarowiec wpływny w Chorwacji
Załadunek pogłębiarki Willem van Rubroeck na ciężarowiec wpływny w Chorwacji
Pogłębiarka Willem van Rubroeck - wodowanie w stoczni Uljanik w 2017 roku
Pogłębiarka Willem van Rubroeck - wizualizacje
Pogłębiarka Willem van Rubroeck - wizualizacjaPogłębiarka Willem van Rubroeck - wizualizacja, widok bocznyZaładunek pogłębiarki Willem van Rubroeck na ciężarowiec wpływny w ChorwacjiZaładunek pogłębiarki Willem van Rubroeck na ciężarowiec wpływny w ChorwacjiPogłębiarka Willem van Rubroeck - wodowanie w stoczni Uljanik w 2017 rokuPogłębiarka Willem van Rubroeck - wizualizacje
+10 Brawo!
Gratuluję kontraktu.
15 kwiecień 2020 : 09:43 Grzegorz z Gdyni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 IHC
Jaki najmocniejszy?
To sa statki jak z IHC.
spartacus

en.m.wikipedia. org/wiki/Spartacus_(ship)
Helios Boscalis też niczego sobie
15 kwiecień 2020 : 11:35 Lukaszz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Widać samo czytanie to za mało
trzeba jeszcze rozumieć, co się czyta
16 kwiecień 2020 : 09:59 zet Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 151 m versus 164 m
Chorwacja ma ostatnio trochę kłopotów ale to jedna sprawa, druga to porównanie ze Spartacusem.
Jednostka ta jest znacznie większa napęd to 44180 kW i co ważne pierwszy statek tej klasy z LNG.
Waga głowicy montowanej przez Aegir w Kinderdijk to 2450 ton.
Następne jed. tego armatora to D'Artagnan i Ambiorix po123.8 m z napędami 28200 kW i pracą do35 m.
Cieszy oczywiście przejęcie kontraktu, ale brak finalnej daty nie jest niczym zachęcającym.
Ważny jest oczywiście zakres prac, bo on limituje czas i cenę usługi,
Ze Spartacusem IMO 9834404 poszło to znacznie sprawniej. Życzę powodzenia. I zachęcam do czytania.
17 kwiecień 2020 : 16:38 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1