Stocznie, Statki

19 lutego 2020 roku w Gdańsku podpisana została umowa o współpracy przy organizacji konferencji GREENMARE przez Związek Pracodawców FORUM OKRĘTOWE, Międzynarodowe Targi Gdańskie S.A. oraz PORTALMORSKI.PL Sp. z o.o.

Honorowy patronat nad tym wydarzeniem objęła Ambasada Królestwa Norwegii, Prezydent Miasta Gdańska, SEA Europe i DNV-GL. Pierwsza konferencja odbędzie się 22 czerwca 2020 roku, będąc jednym z wydarzeń towarzyszących targom Gospodarki Morskiej InterMarE South Baltic.

Poszukiwania proekologicznych rozwiązań we wszystkich dziedzinach naszego życia stało się palącą potrzebą chwili. Przed transportem morskim stoją obecnie poważne wyzwania, polegające na ograniczeniu do roku 2050 emisji gazów cieplarnianych o połowę. Ma się to stać w perspektywie czasowej określonej przez Międzynarodową Organizację Morską i Komisję Europejską. Wiązać się to będzie z koniecznością stworzenia wielu nowych, innowacyjnych rozwiązań technicznych, niedostępnych jeszcze na rynku.

To wielkie wyzwanie, będące jednocześnie dla polskiego przemysłu okrętowego ogromną szansą na szersze włączenie się do wyścigu na innowacje w tym obszarze. Z potrzeby dyskusji na te tematy zrodziła się idea konferencji GREENMARE, mająca być w zamierzeniu forum wymiany myśli i doświadczeń przedstawicieli przemysłu okrętowego, w tym stoczni i biur projektowych, producentów napędów, administracji krajowej i europejskiej, instytucji klasyfikacyjnych oraz finansowych.

Wspólne poszukiwanie nowych rozwiązań

Wydaje się, że do roku 2050 czasu jest dużo, jednak biorąc pod uwagę okres życia statku, wprowadzanie w życie nowych rozwiązań technicznych powinno rozpocząć się niebawem. Czy jesteśmy technicznie do tego przygotowani? Wielu ekspertów w naszej branży ma co do tego wątpliwości. Wyzwanie, które nas czeka jest ogromne i dlatego zrodziła się potrzeba spotkania i rozmowy nad poszukiwaniem nowych rozwiązań. Nasza grupa stoczniowa ma już doświadczenia w proekologicznych projektach, realizowanych dotąd głównie dla armatorów norweskich. Na 17 niskoemisyjnych statków, które zbudowaliśmy w ciągu ostatniego dziesięciolecia, 10 pływa w kraju fiordów. Obecnie budujemy 7 kolejnych takich jednostek, w tym 4 promy elektryczne na rynek norweski. Teraz musimy opanować technologie wodorowe i inne, zapewniające redukcję gazów cieplarnianych. Na co dzień wiele firm w branży okrętowej konkuruje ze sobą, ale to wyzwanie powinno nas połączyć w celu poszukiwania najlepszych rozwiązań dla każdej z firm – mówi Piotr Soyka, prezes Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE.

Gdańsk najbardziej z polskich miast nadaje się na miejsce takiej konferencji. Powodów jest kilka, ale jednym z najważniejszych jest to, że w naszym mieście znajduje się centrum przemysłu okrętowego w Polsce. Tutaj działają największe polskie stocznie, ośrodki edukacyjne i badawcze, biura projektowe. Tu wreszcie kładzie się ogromny nacisk na wrażliwość ekologiczną, więc konferencja GREENMARE idealnie wpisze się w ducha, jaki panuje w naszym mieście – podkreśla Andrzej Bojanowski, prezes zarządu Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A.

Współpraca z Norwegią

Jednym z patronów honorowych naszej konferencji będzie Ambasada Królestwa Norwegii i również część zaproszonych prelegentów będzie pochodziła z tego kraju. Powód dlaczego zdecydowaliśmy się na taka formułę konferencji jest oczywisty – Norwegia jest przodującym krajem we wprowadzeniu ekologicznych innowacji w transporcie morskim i z takim ośrodkiem chcemy nawiązać bliską współpracę, polegającą na wymianie myśli i doświadczeń – dodaje Inacio Golebski, prezes DNV-GL Polska.

Gdańsk i całe Pomorze łączą z Norwegią bardzo bliskie związki gospodarcze: wiele norweskich firm otworzyło tu swoje oddziały, również wiele naszych lokalnych firm współpracuje z firmami w Norwegii. Konferencja poświęcona problemom ekologicznym, którym czoła muszą przecież stawić oba nasze kraje, jeszcze bardziej zbliży obie strony i zacieśni te korzystne dla obu stron związki – zauważa z kolei Paweł Orłowski, wiceprezes zarządu Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A.

Konferencja o wymiarze europejskim

Ambicją naszego zespołu jest zorganizowanie konferencji o wymiarze europejskim z zaproszonymi ekspertami z najwyższej półki. Zaczynamy w tym roku, ale myślimy o jej rozwoju długofalowym. Będzie ona nieco inna od istniejących już w Polsce konferencji morskich. Zamierzamy skoncentrować się na wyzwaniach, jakie niesie ze sobą ograniczenie emisji CO2 w transporcie morskim i dyskutować o wszystkich tego aspektach: projektach nowych napędów bezemisyjnych, przygotowaniu branży stoczniowej, biur projektowych, producentów wyposażenia, armatorów, instytucji klasyfikacyjnych, oraz – co jest decydujące – finansowych i prawnych. Dyskusje na pewno będą bardzo gorące, gdyż – zdaniem wielu ekspertów – decyzje polityczne znacznie wyprzedziły możliwości techniczne i finansowe. Takie dyskusje odbywają już się na innych forach i temperatura ich jest zawsze bardzo wysoka – zapewnia Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor biura FORUM OKRĘTOWEGO.

Pierwsza konferencja GREENMARE będzie jednym z wydarzeń towarzyszących targom Gospodarki Morskiej InterMarE South Baltic. Naszym zdaniem jest to najrozsądniejszy początek cyklu konferencji, która ma na stałe wejść do kalendarza wydarzeń biznesowych w Gdańsku. Po jej zakończeniu podsumujemy ją z naszymi partnerami i zastanowimy nad formułą jak ma być przyjęta na następne lata – mówi Magdalena Magdzińska, zastępca dyrektora ds. organizacji targów Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A.

Integralną częścią wydarzenia będzie wieczorny bankiet, w trakcie którego już w mniej formalnej atmosferze będzie można kontynuować gorące konferencyjne tematy. Nadaliśmy mu roboczą nazwę SALMON EVENING i będzie on miał również cele integracyjne środowiska okrętowego – informuje Paulina Żurawska, specjalista ds. Promocji i Marketingu.

PORTALMORSKI.PL jest współorganizatorem konferencji GREENMARE, zapewniającym kompleksową opiekę medialną.

Program konferencji GREENMARE znajduje się pod poniższym linkiem:

International Summit of Green Maritime Technologies 2020

IK, GL

Na zdjęciu (siedzą od lewej): Ireneusz Karaśkiewicz, Ignacio Golebski, Paweł Orłowski i Andrzej Bojanowski. Stoją (od lewej): Magdalena Magdzińska i Paulina Żurawska.

Komentarze   

+7 Świetny pomysl
Nareszcie! Lepiej późno niż wcale.
27 luty 2020 : 07:56 Matecki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-8 Pitu pitu...z cateringiem i bufetem
Tłuste kaczory uratują naszą cywilizację przed zagładą.
Ile to już stołków z partyjnego rozdania dosiadali, a teraz jeszcze modną ekologią się zajęli..
27 luty 2020 : 08:58 Chińska biedronka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 I bardzo dobrze!
Fajnie, że jest jakaś międzynarodowa inicjatywa.
27 luty 2020 : 09:18 BB Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Właściwy kierunek
W końcu miasto Gdańsk zauważyło, że jest w nim przemysł stoczniowy i że warto to wykorzystać dla promocji miasta, tym bardziej że ma duży i odpowiedni do tego celu obiekt. Szacun dla Forum Okrętowego, że chce zrobić konferencję w Gdańsku, bo do tej pory przytulało się głównie do Gdyni.
27 luty 2020 : 12:05 Mikołaj Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Brawo
Super pomysł z tą Norwegią! No i dobrze ze Gdańsk się wreszcie obudził, że poza bursztynem są tu jeszcze stocznie.
27 luty 2020 : 15:00 Matecki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Zapowiada się ciekawie
Nowe technologie napędowe na statkach to przyszłość. Niech się Norki trochę podziela ta wiedza. Będą musieli gdzieś budować te statki jak już koronawirus załatwi chińskie stocznie.
27 luty 2020 : 17:30 Winio Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Nie ma na co czekać
Najwyższy czas na taką konferencję i bardzo dobrze, że zaproszono do udziału Norwegów, a więc potencjalnych klientów (i dostawców też) tych rozwiązań, którzy są liderami zielonych technologii w żegludze (i nie tylko). Na współpracy z nim możemy wyjść tylko dobrze, jeżeli będziemy wystarczająco mądrzy (no, chyba, że chcemy tylko robić kadłuby do tych statków). A miasto Gdańsk powinno zrobić WSZYSTKO, co tylko możliwe dla promocji takich wydarzeń, bo w tutejszych stoczniach, firmach kooperacyjnych, terminalu dct i firmach zaplecza pracuje co najmniej kilkanaście tysięcy ludzi. Niech Gdańsk uczy się od Gdyni, która potrafi się promować w Europie jako miasto morskie.
28 luty 2020 : 13:30 Eng. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Tylko przyklasnąć pomysłowi
Niedawno PESA głosiła, że z Orlenem pracuje nad lokomotywa na wodór. Media o tym ostatnio pisały. Może się przechwalają ale widać że świat nie stoi w miejscu i nikt nie będzie czekał na maruderów. Oby tylko z tą konferencja nie skończyło się na tym, że się spotkają, pogadają, pojedzą, popija i się rozejdą. Bo tak to szkoda czasu.
28 luty 2020 : 14:20 Wiktor B Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 PESA???
Daj spokój. Pesa to prawie bankrut niedawno przejęty przez państwo. Firma w długach, banki nie chcą jej finansować, to niby jak ma pracować nad wodorem? Takie projekty wymagają ogromnej kasy.
28 luty 2020 : 22:49 Danny Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1