Stocznie, Statki

Statek z rekordowym w skali światowej uciągu na palu, Island Victory, został oficjalnie przekazany armatorowi Island Offshore podczas uroczystości w stoczni Vard Langsten w ostatni piątek - 7 lutego 2020 r. 

Częściowo wyposażony statek zbudowano w stoczni rumuńskiej, większość prac wyposażeniowych i wykończeniowych zrealizowała stocznia Vard Brevik, a rozruchy i próby urządzeń i systemów na uwięzi oraz próby morskie i przekazanie odpowiedzialna była stocznia Vard Langsten.

Island Victory, określany jako deep water installation vessel, jest wielozadaniowym statkiem, który może być używany do obsługi kotwic jednostek offshore (ma wszelkie cechy jednostki typu AHTS), instalacji urządzeń podwodnych (subsea installation), lekkich podwodnych prac konstrukcyjnych i obsługi odwiertów (well interverntion / well maintenance); może też służyć jako pływający hotel (accommodation vessel).

Statek pobił wszelkie dotychczasowe rekordy uciągu na palu, inaczej mówiąc siły holowania, gdy na próbach, 12 listopada 2019 roku, pomierzono mu uciąg 477 ton siły. Następna jednostka w rankingu osiąga uciąg na palu (bollard pull) rzędu 423 T.
Uciąg na palu to jeden z najważniejszych parametrów projektowo-eksploatacyjnych nie tylko dla holowników i jednostek typu AHTS, ale także np. dla trawlerów rybackich. Zależy nie tylko od mocy napędu głównego i sprawności układu kadłub-pędniki, ale także np. od siły trzymania ("siły na hamulcu") wyspecjalizowanych wciągarek holowniczych używanych na tego typu statkach.

Według Island Offshore, statek skierowany został prosto do eksploatacji, spędzając kilka tygodni na rynku spot, zanim rozpocznie serię kilkumiesięcznych kontraktów, głównie na Morzu Barentsa i w Zatoce Meksykańskiej.

W poniższym materiale video pokazano m.in. montaż żurawia offshore zbudowanego w Polsce.

Zaprojektowany przez Kongsberg Maritime (dawniej Rolls-Royce) statek typu UT 797 CX ma 25 m szerokości i ok. 123 m długości całkowitej. Island Victory posiada miejsca noclegowe dla 110 osób i pokład o łącznej powierzchni 1100 m². Wyposażony jest w 250-tonowy żuraw offshore, który powstał w Gdyni, dwa podwodne pojazdy zdalnie kierowane (ROV) i dużą studnię roboczą w kadłubie (moonpool).

Większościowy pakiet udziałów Island Offshore Group należy do rodzin Ulstein i Chouest.

PBS

Island Victory - charakterystyka podstawowa:
armator - Island Offshore Management AS
typ statku - deep water installation / anchor handling - DP II
project - Rolls-Royce UT 797 CX
stocznia - grupa Vard
stoczniowy nr budowy - 831
rok przekazania do eksploatacji - 2020
długość całkowita - 123,40 m
szerokość konstrukcyjna - 25,00 m
nośność przy zanurzeniu 9,40 m (otwarty moonpool) - 5866 t
tonaż pojemnościowy brutto - 11 362
powierzchnia pokładu roboczego - 1200 m²
pojemność lokerów na łańcuchy platform (7 lokerów) - 2765 m³
system pozycjonowania dynamicznego - DP II
uciąg na palu - 477 T
moonpool - 8 × 7,2 m (pojemność 526 m³)
zdalnie kierowane pojazdy podwodne - 2 × robocze ROV z systemami LARS zainstalowanymi na stałe na statku, do pracy na głęgokościach do 4000 m (1 burtowy, 1 wodowany przez moonpool)
1 × żuraw offshore z aktywną kompensacją nurzania (AHC) o unosie 250 t / 17 m - 20 t / 40 m - lina o długości 3000 m
1 × żuraw pokładowy 6 t / 20 m - 12 t / 10 m
2 × dwa żurawie na szynach burtowych - PS RR, 2,8 t / 3,2 m - 15,4 m - 15 t / 3 m / SB RR 2,8 t / 3,2 m - 15,4 m - 15t / 3 m
system likwidacji rozlewów olejowych - NOFOAct as NOFO 2009 oil recovery vessel - ORO capacity 2500 m³
typowe funkcje i zadania:
- manipulowanie kotwicami jednsotek trzecich na głębokich akwenach
- kotwiczenie na ciężkie warunki i głębokowodne prace instalacyjne
- lekkie prace konstrukcyjne
- wykonywanie rowów do zagłębiania kabli i rurociągów podmorskich
- prace badawcze / inspekcyjne
- prace dźwigowe
- zaopatrzenie
- pre-laying of chain and synthetic rope at deep water, P&A work, IMR (intervention and maintenance) work
miejsca dla załogi techników - 110
klasyfilacja / notacja klasy: DNV +1A1, Offshore Service Vessel+ AHTS, SPS, NAUTT-OSV (A), ICE 1A*, EO, DYNPOS AUTR, CLEAN DESIGN, DEICE, COMF-V(3), T-MON, BIS, DK(+), HL (p) OILREC, LFL*, COMF-C(3)

Island Victory
Island Victory
Island VictoryIsland Victory

Komentarze   

+4 Far Samson
Zarówno Island Victory jak też Far Samson IMO 9400497, bo to jest jednostka #2, z uciągiem 423 tony,należą do szczególnej,dość wąskiej grupy o szerokich możliwościach,ale też oczekiwaniach do spełnienia.
Gabarytowo są dość podobne, ale mimo możliwości ,to nie są AHTS-y w popularnym rozumieniu.
Far Samson został zbudowany w 2009 do współpracy z PŁUGIEM. Kopie rowy i zakopuje kable i rurociągi do głębokości 1000 m.
Jednostka ma 2 pokłady robocze,PŁUG na górnym,czynności holownicze na dolnym.
Pomocniczy jest też dzwig 250 ton i brama rufowa 315 ton. "Monster of the Sea"
423 tony osiąga przy pełnej mocy holowniczej. Podstawowa moc pozwala na osiągnięcie 377 ton.
Typowe AHTS-y to KL Sandefjordi KL Saltfjord przy mocy 35350 koni osiągnęły 390 ton. Ich długość to "zaledwie" 95 m.
Ich typowa praca to ciężkie holowania i praca z kotwicami. Generalnie jestem pełen uznania dla Norwegów w tej branży.
10 luty 2020 : 18:58 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1