Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego SA zajęła pierwsze miejsce w Europie wśród stoczni wyposażających statki w systemy odsiarczania spalin w zestawieniu World Fleet Register firmy analitycznej Clarksons Research.
Brytyjska wywiadownia badająca rynek żeglugowo – stoczniowy zebrała dane dotyczące liczby projektów, polegających na instalowaniu przez stocznie na statkach systemów EGCS (z ang. Exhaust Gas Cleaning System – systemów oczyszczania gazów wylotowych), popularnie zwanych scrubberami lub płuczkami spalin. Na tej podstawie wytypowała i uszeregowała 15 czołowych pod tym względem stoczni na świecie.
- Zestawienie obejmuje liczbę historycznych instalacji systemów EGCS na statkach w ciągu ostatnich pięciu lat, projektów obecnie realizowanych oraz zakontraktowanych – wyjaśnia James Milne z firmy Clarksons Research Services Ltd.
Wśród tych 15 stoczni aż 12, to stocznie chińskie. Spośród stoczni wyposażających statki w EGCS, działających poza Chinami, polska stocznia zajęła pierwsze miejsce, wyprzedzając m.in. stocznie Grand Bahama (USA) i Besiktas (Turcja). Jest to zmiana w stosunku do wcześniejszego zestawienia Clarksons sprzed kilku miesięcy, wg którego Remontowa SA zajmowała drugą pozycję wśród stoczni niechińskich.
Polska stocznia wyposażyła do tej pory 50 statków w systemy EGCS instalując łącznie ponad 100 scrubberów (na niektórych statkach instalowała więcej niż jedną płuczkę spalin). Tylko w roku 2019 w takie systemy wyposażyła 10 statków, głównie kontenerowców kombinowanych Ro-Ro należących do Grupy Grimaldi (seria Grande Lagos).
Rok 2019 okazał się także rekordowy pod względem statków wyposażonych przez stocznię Remontowa SA w systemy zarządzania wodami balastowymi (BWT – Ballast Water Treatment). Stocznia zainstalowała je w tym roku na 19 statkach, a pod koniec roku rozpoczęła realizację takich projektów na kolejnych dwóch jednostkach.
Od 1 stycznia 2020 roku na świecie zacznie obowiązywać tzw. "Sulphur Cap", czyli dyrektywa ograniczająca emisję siarki przez statki z obecnych 3,5 proc. do wartości 0,5 proc. (poza strefami kontroli emisji - ECA - w których już obecnie obowiązuje limit 0,1 oproc.). Według DNV-GL nowe regulacje będą dotyczyć łącznie ponad 70 tysięcy statków.
Nowe przepisy, zgodne z celami IMO i polityką klimatyczną Unii Europejskiej mają się przyczynić do obniżenia przez statki emisji tlenków siarki, odpowiedzialnych za tzw. kwaśne deszcze i wzrost efektu cieplarnianego.
O "Pożegnaniu z siarką" w żegludze czytaj więcej w numerze 5/2018 miesięcznika POLSKA NA MORZU, do nabycia w naszym sklepie:
GL
Ilustr.: Za zgodą Clarksons Research Services Ltd.
Infografika: PORTALMORSKI.PL
Poniżej ranking czołowych stoczni na świecie wyposażających statki w scrubbery opracowany przez Clarksons Research oraz mapa limitów emisji siarki w żegludze morskiej: