Stocznie, Statki

Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego SA zajęła pierwsze miejsce w Europie wśród stoczni wyposażających statki w systemy odsiarczania spalin w zestawieniu World Fleet Register firmy analitycznej Clarksons Research.

Brytyjska wywiadownia badająca rynek żeglugowo – stoczniowy zebrała dane dotyczące liczby projektów, polegających na instalowaniu przez stocznie na statkach systemów EGCS (z ang. Exhaust Gas Cleaning System – systemów oczyszczania gazów wylotowych), popularnie zwanych scrubberami lub płuczkami spalin. Na tej podstawie wytypowała i uszeregowała 15 czołowych pod tym względem stoczni na świecie.

- Zestawienie obejmuje liczbę historycznych instalacji systemów EGCS na statkach w ciągu ostatnich pięciu lat, projektów obecnie realizowanych oraz zakontraktowanych – wyjaśnia James Milne z firmy Clarksons Research Services Ltd.

Wśród tych 15 stoczni aż 12, to stocznie chińskie. Spośród stoczni wyposażających statki w EGCS, działających poza Chinami, polska stocznia zajęła pierwsze miejsce, wyprzedzając m.in. stocznie Grand Bahama (USA) i Besiktas (Turcja). Jest to zmiana w stosunku do wcześniejszego zestawienia Clarksons sprzed kilku miesięcy, wg którego Remontowa SA zajmowała drugą pozycję wśród stoczni niechińskich.

Polska stocznia wyposażyła do tej pory 50 statków w systemy EGCS instalując łącznie ponad 100 scrubberów (na niektórych statkach instalowała więcej niż jedną płuczkę spalin). Tylko w roku 2019 w takie systemy wyposażyła 10 statków, głównie kontenerowców kombinowanych Ro-Ro należących do Grupy Grimaldi (seria Grande Lagos).

Rok 2019 okazał się także rekordowy pod względem statków wyposażonych przez stocznię Remontowa SA w systemy zarządzania wodami balastowymi (BWT – Ballast Water Treatment). Stocznia zainstalowała je w tym roku na 19 statkach, a pod koniec roku rozpoczęła realizację takich projektów na kolejnych dwóch jednostkach.

Od 1 stycznia 2020 roku na świecie zacznie obowiązywać tzw. "Sulphur Cap", czyli dyrektywa ograniczająca emisję siarki przez statki z obecnych 3,5 proc. do wartości 0,5 proc. (poza strefami kontroli emisji - ECA - w których już obecnie obowiązuje limit 0,1 oproc.). Według DNV-GL nowe regulacje będą dotyczyć łącznie ponad 70 tysięcy statków.

Nowe przepisy, zgodne z celami IMO i polityką klimatyczną Unii Europejskiej mają się przyczynić do obniżenia przez statki emisji tlenków siarki, odpowiedzialnych za tzw. kwaśne deszcze i wzrost efektu cieplarnianego.  

O "Pożegnaniu z siarką" w żegludze czytaj więcej w numerze 5/2018 miesięcznika POLSKA NA MORZU, do nabycia w naszym sklepie:

POLSKA NA MORZU NR 5/2018

GL
Ilustr.: Za zgodą Clarksons Research Services Ltd.
Infografika: PORTALMORSKI.PL

Poniżej ranking czołowych stoczni na świecie wyposażających statki w scrubbery opracowany przez Clarksons Research oraz mapa limitów emisji siarki w żegludze morskiej:

 

+5 Brawo
Polska rośnie w siłe i wstaje z kolan!
30 grudzień 2019 : 09:49 Spawacz | Zgłoś
-5 LOL
Z której strony? Na remontówce dalej płacą jak w lidlu. 30zł brutto na godzinę mieć to tam jakiś cud hahaha. Nie dziwię się, że są pierwsi jak mają tyle ludzi bo płacą mało to mogą więcej zatrudnić.
30 grudzień 2019 : 11:15 Prawdziwy spawacz | Zgłoś
-7 Scrubber
Ile z tego systemu dziala i co sie dzieje ze szlamem ktory jest zbierany z wydechu??? To wam powiem z powietrza w morze!!!!! Taka super zmiana. I sie chwala tym
30 grudzień 2019 : 11:34 Lukasz85 | Zgłoś
-4 .
Cały pic polega na tym, aby siarka wylądowała od razu w wodzie. Normalnie idzie do atmosfery, skrapla się i w postaci deszczu opada (częściowo) na ląd, przenika przez glebę i finalnie trafia do mórz i oceanów. Teraz ten proces jest skrócony. To nie jest żaden system oczyszczania. To takie "pseudo-ekologiczne" półśrodki napędzane przez lobbystów.
01 styczeń 2020 : 08:28 Darek_38 | Zgłoś
-1 Bzdura
Tyle, że siarka lecąca z atmosfery na ziemię w czasie deszczu to tzw. "kwaśny deszcz" który wiele rzeczy niszczy, siarka bezpośrednio w wodzie, w tej ilości i stężeniu, nie ma znaczenia. I o to w tym wszystkim chodzi. Wystarczyło uważać w szkole.
01 styczeń 2020 : 12:15 Mech | Zgłoś
+19 Gdańska Remontowa
Gdyby wszystkie stocznie polskie postąpiły w latach 90 tak jak gdańska remontówka to dziś nie byłoby kłopotów z budową statków i okrętów. Niestety wcześniej np. w Stoczni Gdynia nie robiono nic by stocznia normalnie funkcjonowała mimo, że rząd polski dofinansowywał działania tej stoczni
i tak krótko przed ogłoszeniem upadłości w 2008 roku przekazano do stoczni Gdynia kwotę 2 miliardy 974 miliony 400 tysięcy złotych nie dało to pozytywnych efektów , później po ustanowieniu zarządcy kompensacji Stoczni Gdynia i Stoczni Szczecińskiej przyznano wynagrodzenie w wysokości 12 krotnego przeciętnego wynagrodzenia i tak w latach styczeń 2009 - marzec 2011 wypłacono kwotę 15 milionów brutto. Wszystkie te dane są dostępne w protokółach NIK z 2009 i 2011 roku.
30 grudzień 2019 : 12:49 amoniusz | Zgłoś
+17 Gdańska Remontówka cd.2
Gdańska Remontówka podobnie jak ok. 10 tys firm polskich miała kłopoty (2008r.) dotyczące tzw. opcji walutowych. Firmy polskie straciły wtedy ok. 200 mld zł, , mimo kłopotów gdańska remontówka poradziła sobie z tym problemem. Od 2010 roku tzw. fundusz MARS zaczął zajmować się stoczniami
i tak np. przez to stocznia remontowa Nauta z Gdyni popadła w poważne kłopoty finansowe i dziś stoi na granicy upadłości, w najbliższym czasie będą podjęte decyzje co dalej z tą stocznią. Praktycznie dziś poza holdingiem gdańskiej remontówki nie ma w Polsce stoczni, która by funkcjonowała normalnie.
30 grudzień 2019 : 12:59 amoniusz | Zgłoś
-3 Pojęcie
Masz pojęcie o czym piszesz? Wiesz czym była Stocznia Szczecińska SA, później Porta Holding? Jaki był symbol udanej restrukturyzacji i sukcesu w całej polskiej gospodarce? Remontowa uczyła się i wzorowała na Szczecinie. Twoją wiedza zaczyna się koło roku 2000-2005, nie masz pojęcia jaką potęga były nasze stocznie w drugiej połowie lat 90. Prywatne stocznie!
31 grudzień 2019 : 10:29 SSN | Zgłoś
+7 SSN
Tak się składa, że mam trochę pojęcia w tym i o Stoczni Szczecińskiej. Ze stoczniami mam kontakt od wielu dziesiątków lat. Poczytaj sobie dokumenty jakie opublikowała Najwyższa Izba Kontroli i będziesz wiedział co w trawie piszczy. Nie mówię kto jest winny temu co dziś stało się ze stoczniami, z przemysłem okrętowym bo to nie moja rola .
31 grudzień 2019 : 11:18 amoniusz | Zgłoś
0 pojęcie ?
Jasne "symbol udanej restrukturyzacji i sukcesu w całej polskiej gospodarce" to Stocznia Szczecińska SA . To nie ulega wątpliwości. Remontowa na szczęście nie zapatrzyła się w "nauczyciela", który...... zdycha. Uczeń przerósł mistrza ?
01 styczeń 2020 : 17:17 maciek2 | Zgłoś
-1 SS SA
Stocznia Szczecińska SA upadła w roku 2002 - 18 lat temu!!!
01 styczeń 2020 : 19:13 Gryf | Zgłoś
0 Pracownik
Za te pieniadze to nie ma sensiu pracowac.moja firma tez stawia scrubbery ale placi 45 na reke w gdansku!
30 grudzień 2019 : 13:40 Pyta | Zgłoś
+3 Scrubbery
Mam pewien problem. Clarksons Research to solidna firma, ale w artykule Bussines Insider 04.10.2019 podaje,
że aktualna liczba scrubberów zainstalowanych i w instalacji to 3756 i z końcem roku może osiągnąć 4000.
Problemem są Cheat Devices (oszusty). Na podaną liczbę tylko 23 spełniają wszystkie wymogi.
Reszta obchodzi prawo. Oszacowano, ze tylko pasażery w 2020 spalą 4 mln ton paliwa zrzucając do wody 180 mln ton popłuczyn.
Koszt instalacji waha się w granicach 1.6-8.1 mln Ł. średnio 3 mln $ .
Przy 4000 daje to sumę 12 mld $. Chiny już zakazały zrzutu popłuczyn w swojej 12 milowej strefie.
W świetle podanych danych jednak podaję w wątpliwość pozycję Polski na tej liście.
Szczęśliwego Nowego Roku !!!!!!!!
31 grudzień 2019 : 18:25 Mieczyslaw | Zgłoś
+1 Clarkson podaje liczbe statkow
W Remo postawili grubo ponad 100 płuczek na 50 statkach. Niektóre statki maja 1 scrubber, ale większość co najmniej pod 2.
02 styczeń 2020 : 15:10 Xawery | Zgłoś
0 Nie tylko scrubbery !!
Związany byłem z morzem od lat -60-tych gdzie używano niewinny mydlik ewentualnie ,,ropo-w-ano'' gretingi
no i wymyślano wszelakie emulga-n--ty od których baranieją wszelakie separatory które separowały ciecze oleiste.Który obecnie odolejacz oczyści wody zęzowe które są zmieszane z chemią i zamieniły się w emulsję.wszystko idzie do oceanu i ,,tonie'' ale życie ginie na dnie i zamienia się w pustynię!
Euro idioci wymyślili używać na wodach UE wpierw MDO o zaw. siarki 1% a póżniej jeszcze ,,ulepszyli na zaw.siarki
01 styczeń 2020 : 21:37 Antoni-Sławomir | Zgłoś
+4 Scrubbery
Piszesz o ilości scrubberow, a tabela podaje statki. Na wycieczkowcach mozesz miec nawet 5 - 6 scrybberow, ro-ro 4 a na dużych kontemerowcach 2. Tak więc może to się zgadzać, niemniej stocznia a firma fizycznie instalująca to kompletnie co innego. Bahamy to tylko stalówke w kadlubie robią. W chińskich stoczniach pewnie to samo (W 3ech podanych na pewno)
02 styczeń 2020 : 06:35 K | Zgłoś
0 Gdzie placa 45
Daj namiary juz tam jade
11 styczeń 2020 : 14:42 kon only | Zgłoś
0 obserwator
A nie dałoby się jakoś tej siarki wykorzystać, skoro już została wyestrahowana? Co za sens wyrzucać siarkę w morze,
a potem wydobywać ją w Tarnobrzegu?
11 styczeń 2020 : 14:50 Urszula | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter