Stocznie, Statki

W Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta SA odbyło się w piątek, 20 grudnia 2019 r., wodowanie drugiego podobnego częściowo wyposażonego statku rybackiego Tor-ön dla duńskiego kontrahenta - stoczni Karstensens Skibsvaerft A/S. 

Jest to druga z dwóch jednostek budowanych przez stocznię według tego samego projektu i dla tego samego kontrahenta. Pierwszą, Torland (B-447), zwodowano w sierpniu br.

Oba statki mają po 49,95 m długości i 13,2 m szerokości. Finalnym odbiorcą trawlerów jest szwedzki armator - firma Torönland. Statki będą operowały głównie na Bałtyku i Morzu Północnym, łowiąc gatunki takie jak makrele, śledzie i szproty.

Stocznia Nauta współpracuje z Karstensens Skibsvaerft AS od momentu uruchomienia Zakładu Nowych Budów w Gdańsku.

ZwodowanyTor-ön jest ostatnim statkiem zbudowanym w gdańskim Zakładzie Nauty. Po zakończeniu prac na jednostce, Stocznia Remontowa Nauta SA definitywnie zamknie Zakład Nowych Budów w Gdańsku.

Na rynku nowych budów Nauta funkcjonowała siedem lat, otwierając dedykowany wydział na terenach gdańskich pochylni byłej Stoczni Gdańskiej. W tym czasie pozyskała kontrakty na budowę 30 nowych jednostek, w tym na dwa w pełni wyposażone statki naukowo-badawcze dla uniwersytetów z Goeteborga i Gdańska, jedną w pełni wyposażoną jednostkę rybacką oraz jeden okręt rozpoznania elektronicznego. Pozostałe statki to częściowo wyposażone trawlery i jednostki na rynek offshore wind.

Tor-Ön - charakterystyka podstawowa:
projekt - Karstensens Skibsvarft A/S, Dania
stocznia (główny kontraktujący, wykończenie, rozruchy i próby, przekazanie armatorowi) - Karstensens Skibsvarft A/S, Dania
stocznia (częściowo wyposażony statek w podwykonawstwie) - SR Nauta SA
stoczniowy nr budowy - 448 (Karstensens) / B-448 (Nauta)
armator (odbiorca ostateczny) - Torönland Fiskeri AB
długość całkowita - 49,99 m
długość między pionami - 45,00 m
szerokość konstrukcyjna - 13,20 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 5,40 m
wysokość boczna do pokładu ochronnego - 7,90 m
tonaż pojemnościowy brutto - ok. 1250 GT
pojemność zbiorników RSW - 1250 m3
pojemność zbiorników paliwowych - 258 m3
pojemność zbiorników wody pitnej - 25 m3
silnik napędu głównego - Wartsila, 1 × 8L32
moc napędu głównego - 2999 kW
śruba napędowa - Wartsila, o 3800 mm
silniki pomocnicze - Mitsubishi, 2 × 600 kW
prądnica wałowa - Marelli, 1 × 2500 kW
stery strumieniowe - Brunvoll, 2 × 700 kW
wyposażenie pokładowe - Karmoy Winch, hydraulicznesystem zbiorników chłodzonej wody morskiej - FrioNordica, 2 × 625 kWsystem próżniowy (do przeładunku ryb) - C-Flow, 2 × 3200L / 3 × 66 kWprędkość eksploatacyjna - ok. 15 w.miejsca dla załogi - 10klasyfikacja - DNV GLnotacja klasy - +1A Ice-C E0

AL, rel

 

Tor-Ön wkrótce po zwodowaniu

 

 

Tor-Ön wkrótce po zwodowaniu
1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7527 3.8285
EUR 4.2033 4.2883
CHF 4.4912 4.582
GBP 4.9894 5.0902

Newsletter