Stocznie, Statki

Komisja Europejska poinformowała we wtorek, że wszczęła szczegółowe postępowanie ws. oceny planowanego przejęcia wytwórcy statków Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) przez inną grupę stoczniową, Hyundai Heavy Industries Holdings (HHIH).  

Komisja jest zaniepokojona, że fuzja może zmniejszyć konkurencję na różnych rynkach stoczni towarowych na świecie. Daewoo i Hyundai tworzą wraz Samsung Heavy Industries grupę trzech wielkich stoczni Korei Południowej, których statki pływają na całym świecie.

Po wstępnym badaniu rynku Komisja ma obawy, że proponowana transakcja może sprawić, że DSME zniknie jako ważna siła konkurencyjna na rynkach dużych kontenerowców, tankowców oraz statków do transportu skroplonego gazu ziemnego (LNG) i skroplonych gazów ropopochodnych (LPG).

Bruksela jest zaniepokojona, że pozostali producenci statków nie będą w stanie wywierać odpowiedniej presji konkurencyjnej na rynkach, których dotyczy transakcja. Boi się też, że klienci nie mieliby wystarczającej siły przetargowej wobec giganta, który powstałby z połączenia dwóch koreańskich stoczni.

"Transport morski to znaczna część wewnętrznego i zewnętrznego handlu towarowego UE. Europejskie przedsiębiorstwa żeglugowe regularnie kupują statki od DSME i HHIH, dwóch wiodących producentów statków towarowych na świecie. Dlatego dokładnie ocenimy, czy proponowana transakcja wpłynie negatywnie na konkurencję w budowie statków towarowych" - oświadczyła we wtorkowym komunikacie wiceszefowa KE odpowiedzialna za sprawy konkurencji Margrethe Vestager.

Z danych, jakie udostępniła KE, wynika, że przy wykorzystaniu transportu morskiego przemieszczane jest około 30 proc. towarów w wewnętrznym handlu w UE i 90 proc. w skali globu. Główne firmy spedycyjne w Europie, które są klientami DSME i HHiH, odpowiadają za około 30 proc. światowego popytu na statki towarowe.

Komisja zidentyfikowała wysokie bariery wejścia na rynki kontenerowców, tankowców i gazowców dotyczące know-how, doświadczenia, a w niektórych przypadkach opanowania odpowiedniej technologii. Urzędnicy w Brukseli doszli na tym etapie do wniosku, że jest mało prawdopodobne, aby możliwe było wejście innych stoczni na rynki, by przeciwdziałać negatywnym skutkom transakcji.

Przejęcie zostało zgłoszone 12 listopada. Komisja ma teraz 90 dni roboczych, do 7 maja 2020 r., na podjęcie w decyzji tej sprawie.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka 

+1 Skoro są obawy
Jeśli są obawy, że coś nie zostało załatwione jak na należy, to dobrze, że jest jakaś interwencja. Przy takich przejęciach czasem dochodzi do machlojek, różnych takich wiecie, sytuacji, że coś jest nie tak, więc pewnie, niech sprawdzają. Może akurat nic nie wyjdzie, a może jednak coś.
18 grudzień 2019 : 08:42 olka | Zgłoś
+2 Jakie jest największe marzenie KE?
Aby Korea Południowa weszła do UE a premierem został tam Tusk...
19 grudzień 2019 : 15:52 Jacek Placek | Zgłoś
0 Pogielo ich?
Co ma Komisja Europejska do Koreii? Kraju w Azji.
21 grudzień 2019 : 06:11 Spawacz Sam | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter