Najnowszy statek instalacyjny offshore DEME Group Orion zmierza do Europy na ostatnią fazę budowy i wyposażenia przed realizacją swojego pierwszego projektu.
Statek minął 12 października Singapur i 26-30 dnia tego miesiąca spodziewane jest jego przejście przez Kanał Sueski.
Wkrótce dotrze do Rostoku w Niemczech, gdzie zostanie wyposażony w główny element wyposażenia funkcjonalnego - wielkiego żurawia o unosie 5000 ton.
Statek zbudowała chińska stocznia COSCO Qidong. Jednostka o długości 216,5 m, wyposażona w system pozycjonowania dynamicznego DP3 mieści 131 osób załogi i techników offshore wind. Statek ma być wyposażony także w pomost dla transferów personelu budującego lub obsługującego morskie turbiny wiatrowe (walk-to-work gangway).
Spółka zależna DEME Group - GeoSea (armator m.in. HLJV Innovation) zatrudniać będzie Oriona przy budowie (instalacji na morzu) dużych turbin wiatrowych. Służyć będzie to transport monopali, fundamentów płaszczowo-kratownicowych (jackets), elementów turbin wiatrowych i innych konstrukcji związanych z budową dużych, wielomegawatoych turbin wiatrowych.
Czytaj także:
Nowej generacji statek do instalacji MFW zwodowany w Chinach dla byłego klienta polskiej stoczni
Z HLJV Voltaire Jan de Nul będzie gotowy na projekty offshore wind nowej generacji
Orion jest jednym z pierwszych przedstawicieli nowej generacji statków instalacyjnych nie polegających na opieraniu się na dnie morskim, jak jednostki typu jack-up (samopodnośne), ale będą utrzymywać pozycję roboczą dzięki systemu pozycjonowania dynamicznego.
O logistyce budowy i obsługi morskich farm wiatrowych, w tym także - o statkach instalacyjnych - dyskutować będą uczestnicy rozpoczynającej się dzisiaj w Gdyni, dwudniowej konferencji konferencji "Offshore Wind Logistics & Supplies 2019”.
PBS

