Stocznie, Statki

Najnowszy statek instalacyjny offshore DEME Group Orion zmierza do Europy na ostatnią fazę budowy i wyposażenia przed realizacją swojego pierwszego projektu. 

Statek minął 12 października Singapur i 26-30 dnia tego miesiąca spodziewane jest jego przejście przez Kanał Sueski.
Wkrótce dotrze do Rostoku w Niemczech, gdzie zostanie wyposażony w główny element wyposażenia funkcjonalnego - wielkiego żurawia o unosie 5000 ton.

Statek zbudowała chińska stocznia COSCO Qidong. Jednostka o długości 216,5 m, wyposażona w system pozycjonowania dynamicznego DP3 mieści 131 osób załogi i techników offshore wind. Statek ma być wyposażony także w pomost dla transferów personelu budującego lub obsługującego morskie turbiny wiatrowe (walk-to-work gangway).

Spółka zależna DEME Group - GeoSea (armator m.in. HLJV Innovation) zatrudniać będzie Oriona przy budowie (instalacji na morzu) dużych turbin wiatrowych. Służyć będzie to transport monopali, fundamentów płaszczowo-kratownicowych (jackets), elementów turbin wiatrowych i innych konstrukcji związanych z budową dużych, wielomegawatoych turbin wiatrowych.

Orion jest jednym z pierwszych przedstawicieli nowej generacji statków instalacyjnych nie polegających na opieraniu się na dnie morskim, jak jednostki typu jack-up (samopodnośne), ale będą utrzymywać pozycję roboczą dzięki systemu pozycjonowania dynamicznego.

O logistyce budowy i obsługi morskich farm wiatrowych, w tym także - o statkach instalacyjnych - dyskutować będą uczestnicy rozpoczynającej się dzisiaj w Gdyni, dwudniowej konferencji konferencji "Offshore Wind Logistics & Supplies 2019”.

PBS

Statek instalacyjny sektora offshore wind Orion
Statek instalacyjny sektora offshore wind Orion
Statek instalacyjny sektora offshore wind OrionStatek instalacyjny sektora offshore wind Orion
+12 Orion (znowu Chiny)
Kolejne osiągnięcie COSCO Qidong. Wodowany 21.11.2018, już płynie.
Konstrukcja rzeczywiście unikatowa. Dzwig Liebherr 5000 ton przy 35 m podniesie ładunek na 170 m.
Mimo DP3, bedzie miał też 8 kotwic i swobodny pokład 8000 m2, to dużo.
Innovation z dzwigiem 1500 ton trochę odstaje. W pracy jego nogi opierają się o dno .
Orion musi się odwołać do dynamicznej stabilizacji dzwigów i kadłuba, a to trudna sztuka.
Zyskuje na czasie nie opuszczając nóg. Niektóre opory (spud can), mają średicę 20 m i wagę 700 ton.
Pracuje też ciekawa jednostka Bokalift 1, z dzwigiem 3000 ton. Towarzystwo wyśmienite.
Jest oczywiście kilka dzwigów sporo mocniejszych, ale te służą do innych celów.
Wprowadzenie statku będzie sporą zmianą na ryku budowy farm wiatrowych.
16 październik 2019 : 13:12 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1