Stocznie, Statki

Innowacyjny statek dla Ports of Auckland będzie pierwszym w pełni elektrycznym holownikiem portowym. 29 lipca zarząd nowozelandzkiego portu Auckland podpisał umowę z Damen Shipyards Group na dostawę nowego statku. RSD-E Tug 2513 będzie pierwszym w pełni elektrycznym holownikiem na świecie i będzie oferował siłę uciągu na palu rzędu 70 ton. 

Statek dopełnia zielony cykl energetyczny w porcie z niezrównaną - jak zapewnia budowniczy - wydajnością i osiągnięciami w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Holownik projektu RSD Tug 2513 firmy Damen, zaprezentowany w 2018 r., już teraz - w wersji z napędem spalinowym - może pochwalić się ekologicznymi referencjami, jest oszczędny pod względem zużycia paliwa i z systemem napędowym gotowym do adaptacji do spełniania wymogów IMO Tier III. Nowy holownik będzie rozwinięciem tego projektu.
Kiedy port w Auckland chciał pójść o krok dalej pod względem przyjazności dla środowiska, zdecydował się na holownik z napędem całkowicie elektrycznym.

Aby zapewnić absolutne bezpieczeństwo - co jest niezwykle ważne w żegludze - holownik posiada również dwa zespoły prądotwórcze o mocy po 1000 kW. Zapewniają one wystarczającą moc, by holownik mógł pracować z siłą uciągu na palu 40 ton w przypadku awarii systemu elektrycznego lub gdy statek musi pracować dłużej niż pozwala na to pojemność akumulatora.

Nie jest to jednak system hybrydowy. Podczas normalnej eksploatacji generatory nie będą używane, ponieważ statek i jego system akumulatorów został zaprojektowany tak, aby spełniał normalne potrzeby operacyjne portu przy zasilaniu wyłącznie elektrycznym - z baterii.

Podobnie jak Damen - jak czytamy w jego oficjalnej informacji dla mediów, także port Auckland i cały kraj - Nowa Zelandia, są zaangażowane w zrównoważony rozwój. Już około 40 % energii pierwotnej wytwarzanej w kraju pochodzi ze źródeł odnawialnych, w tym 80 % energii elektrycznej, która pochodzi głównie z hydroelektrowni i z energii geotermalnej.

Charakterystyka podstawowa holownika projektu RSD Tug 2513 - bazowego dla RSD-E Tug 2513: długość całkowita - 24,73 m, szerokość całkowita - 13,13 m, wysokość boczna - 4,95 m, zanurzenie na rufie - 5,50 m, wyporność - 525 t, uciąg na palu - do 75,3 T, prędkość eksploatacyjna (przy swobodnym pływaniu) - do 13 węzłów, łączna moc napędu głównego - 4480 kW (6008 KM), średnica śruby napędowej w każdym z dwóch pędników azymutalnych - 2700 mm.

rel (Damen)

Plan ogólny holownika typu RSD Tug 2513
Wizualizacje holownika typu RSD Tug 2513

 

Plan ogólny holownika typu RSD Tug 2513Wizualizacje holownika typu RSD Tug 2513
1 1 1