Stocznie, Statki

Przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz Stoczni Gdańsk podpisali list intencyjny. Stocznia jest zainteresowana inwestycją w tereny produkcyjne w Porcie Centralnym.

Port Centralny będzie jedną z największych i najnowocześniejszych inwestycji morskich w Europie. Na ponad 400 zalądowionych hektarach powstaną głębokowodne terminale m.in. kontenerowe, drobnicowe, pasażerskie czy LNG. W maju ZMPG przedstawił gotową koncepcję zagospodarowania nowej infrastruktury. Wśród przestrzeni Portu Centralnego przewidziane są także tereny przeznaczone dla przemysłu stoczniowego. I właśnie z tych możliwości chce skorzystać Stocznia Gdańsk.

- Od wielu miesięcy prowadzimy intensywne rozmowy z potencjalnymi partnerami, którzy chcieliby ulokować swój biznes w Porcie Centralnym. Spotykamy się z największymi przedstawicielami branży morsko-logistycznej na całym świecie. List intencyjny podpisany ze Stocznią Gdańsk pokazuje, że naszą ofertą interesują się poważni przedsiębiorcy również z Polski – tłumaczy Łukasz Greinke, prezes ZMPG.

Port Gdańsk jest obecnie 4. największym portem na Bałtyku. Miejsce w tym rankingu zajął dzięki rekordowym przeładunkom – w 2018 r. przez gdańskie terminale i nabrzeża przeszło ponad 49 mln ton towarów. Budowa Portu Centralnego ma podwoić roczne przeładunki.

- Strategia spółek Stoczni Gdańsk, Baltic Operator oraz GSG Towers, zakłada dywersyfikację produkcji, która zabezpiecza nas przed krótkoterminowymi wahaniami popytu na rynku. Zważywszy na zaangażowanie Grupy Stoczniowej w realizację coraz większej liczby kontraktów z branży okrętowniczej (pisownia oryginalna z oficjalnego komunikatu Stoczni Gdańsk i ZMP Gdańsk), offshore, wind energy czy konstrukcji infrastrukturalnych oraz uwzględniając planowane inwestycje, przewidujemy, że w ciągu następnej dekady tereny produkcyjne na Wyspie Ostrów, którymi dysponujemy, mogą okazać się niewystarczające, dlatego z zainteresowaniem odnotowaliśmy plany ZMPG dotyczące uwzględnienia w projekcie Portu Centralnego przestrzeni przewidzianej dla produkcji stoczniowej – stwierdza Wojciech Peret, prezes zarządu Stoczni Gdańsk, Baltic Operator oraz GSG Towers.

Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie 9 terminali. Wybudowane zostaną 4 obrotnice i trzy tory podejściowe.

Budowa Portu Centralnego w kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.

rel (Port Gdańsk SA)

Komentarze   

0 żarty ?
.....Zważywszy na zaangażowanie Grupy Stoczniowej w realizację coraz większej liczby kontraktów z branży okrętowniczej (pisownia oryginalna z oficjalnego komunikatu Stoczni Gdańsk i ZMP Gdańsk).....
03 lipiec 2019 : 10:44 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Pomysł jest dobry tylko ale są pytanie
jakie statki miały by tam być budowane ? przypomnę ,że już zapadła decyzja odnośnie budowy dwóch stanowisk montażowych do budowy statków na wyspie Ostrów jako początek odbudowy Stoczni Gdańskiej , pytanie czy trwa budowa tych dwóch stanowisk ? . Pytanie następne co z pochylniami które dzierżawiła Nauta po dawnej Stoczni Gdańskiej a które mogą służyć do budowy statków kto je przejmie ? Czy Stocznia Remontowa też jest zainteresowana nowymi terenami ? , Czy Stocznia Remontowa jest zainteresowana pochylniami po Naucie . Jakiej wielkości będą nowe doki w porcie centralnym ?
03 lipiec 2019 : 12:42 racja stanu Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Odp.
Tereny po Naucie od 1 lipca dzierżawi Stocznia Crist.
Na okres 5 lat.
04 lipiec 2019 : 09:18 Optymista Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 O których mówisz terenach ?
Stocznia Crist jest w Gdyni i tam sąsiaduje z Nautą czy masz na myśli te tereny czy te w Gdańsku na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej .
05 lipiec 2019 : 14:12 i co dalej Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 W
Gdańsku
06 lipiec 2019 : 03:24 Optymista Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.
Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku. Już tylko za 10 lat tak naprawde to kosmos jeśli chodzi o czs.
06 lipiec 2019 : 20:46 Tomasz M Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-12 co się dziwisz...
Regułą "dobrej zmiany" są obietnice, że wszystko będzie tylko w odległym czasie. Ale będzie ! Ostatnie nowości to 6 % PKB w 2050 roku na służbę zdrowia. To element kolejnej "piątki" SŁOŃCA ŻOLIBORZA.
08 lipiec 2019 : 19:24 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1