Stocznie, Statki

We wtorek, 11 czerwca 2019 r., przy Stigbergskajen w centrum Geteborga, uroczyście nadano imię drogowemu promowi dwustronnemu Trafikverket Färjerederiets (operatora promowego Szwedzkiej Administracji Transportu), zarazem wprowadzając go oficjalnie eksploatacji.  

Tellus jest pierwszym swobodnie pływającym (nie linowym) promem drogowym z alternatywnym systemem napędowym w Szwecji.* Może być zasilany z baterii albo konwencjonalnie - z zespołów prądotwórczych opartych na silnikach spalinowych. Wcześniej elektryczne promy drogowe wprowadziły Norwegia i Finlandia. Według niektórych źródeł określany jest jako hybrydowy, według innych - jako całkowicie elektryczny.

Tellus jest jednym z trzech, niemal bliźniaczych, największych promów drogowych w Szwecji zbudowanych dla Trafikverket Färjerederiets przez estońską stocznię Baltic Workboats AS, ale pierwszym z napędem elektrycznym (pozostałe z serii, wcześniej wprowadzone do eksploatacji, to Saturnus i Neptunus). Zatrudniony zostanie na Gullmarsleden między Lysekil i Uddevalla.

Nowy "ekologiczny" prom ma 100 m długości i 18 metrów szerokości. Charakteryzuje się ładownością ponad 600 ton i może pomieścić 80 samochodów (lub kombinację samochodów osobowych i ciężarowych) i 297 pasażerów.
Jego maksymalna prędkość eksploatacyjna to 11 węzłów. Szczególną uwagę skierowano przy projektowaniu kształtu kadłuba na utrzymanie zużycia energii na jak najniższym poziomie. 

Tellus wyposażony jest w 12 stelaży (stojaków) z baterią 14 chłodzonych powietrzem akumulatorów w każdym stelażu. Baterie akumulatorów mają łączną pojemność 959 kWh.

Za projektowanie statku odpowiedzialne było szwedzkie biuro projektowo-konsultingowe FKAB Marine, które dostarczyło zarówno dokumentację zakupową i przetargową dla operatora, jak i wykonawczą dla stoczni.

Równolegle z budową promu trwały prace przy budowie stacji ładowania dla połączenia Gullmarsleden. Operator promu stawia wysokie wymagania, ponieważ ładowanie musi się odbywać szybko i z dużą wydajnością, biorąc pod uwagę częstotliwość linii promowej Gullmarsleden.

Operator promowy Szwedzkiej Administracji Transportu jest największym szwedzkim przedsiębiorstwem żeglugowym. Każdego roku przewozi 22 miliony pasażerów i 13 milionów samochodów.

PBS

Fot., rys: Trafikverket Färjerederiets, Baltic Workboats  

Tellus - charakterystyka podstawowa:
sygnał wywoławczy - SBAW
nr MMSI - 265 798 050
rok budowy - 2019
stocznia - Baltic Workboats AS, Nasva, Saaremaa, Estonia
kadłub stalowy, nadbudówka aluminiowa
długość całkowita - 99,7 m (razem z rampami)
długość ramp - 7,35 m
szerokość - 18,20 m
zanurzenie - 2,08 m (bez pędników)
nośność - ok. 850 t
wyporność - 1870 t
ładowność - 636 t
ładowność samochodów osobowych - 80
liczba miejsc dla pasażerów - 297
pojemność zbiorników paliwowych - 91 m³
pojemność zbiorników na ścieki - 20 m³
pojemność zbiorników balastowych - 172 m³
pojemność baterii - 949 kWh
zespoły prądotwórcze - 4 × 460 kW
silniki elektryczne napędu głównego (po jednym pędniku na dziobie i rufie) - 2 × 956 kW
prędkość eksploatacyjna - 11 węzłów
załoga - 2 osoby
klasa lodowa - FS 1B

____________
* Operator promowy opracował wcześniej specjalną technologię napędu elektrycznego promów linowych, która została wprowadzona na sześciu trasach promowych. Siódmy prom linowy z napędem elektrycznym został wprowadzony do użytku tego lata w Lyrleden, Orust.
Największy prom drogowy w gminie Öckerö na północ od Göteborga - Hönöleden - eksploatowany jest od dwóch lat na syntetycznym paliwie ekologicznym HVO, które zmniejszyło emisję CO₂ o 80-90 procent.
Szwecja chce osiągnąć pełna bezemisyjność (neutralność klimatyczną) drogowych połączeń promowych w 2045 roku.

Tellus
Tellus
Tellus - plan ogólny
Tellus - plan ogólny
Tellus
Tellus
Tellus
TellusTellusTellus - plan ogólnyTellus - plan ogólnyTellusTellusTellus
1 1 1

Ostatnie ankiety