Stocznie, Statki

W Greenwich, w pobliżu tamtejszych słynnych muzeów królewskich (narodowego morskiego, obserwatorium astronomicznego i statku-muzeum Cutty Sark), księżniczka Anna (Her Royal Highness The Princess Royal), jako matka chrzestna, nadała kilkanaście dni temu imię Kirkella najnowszemu i zarazem jednemu z największych brytyjskich statków uczestniczących w połowach dalekomorskich.   

Bazujący w Hull trawler-przetwórnia z zamrażalnią, Kirkella, zarejestrowany został w czerwcu 2018 r., zatem ma już za sobą miesiące pracy. 

W dniu chrztu Kirkella, w gali banderowej, zrobiła "rundę honorową". Zanim stanęła przy nabrzeżu nieopodal statku-muzeum, klipra Cutty Sark i Cutty Sark Gardens, popłynęła dalej, w górę Tamizy, przeszła paradnie pod mostem Tower Bridge i zawróciła do Greenwich.

Rano, przed ceremonią chrztu statku rybackiego, jej wysokość księżniczka Anna odwiedziła słynny statek-muzeum Cutty Sark koło Greenwich Pier, a także zwiedziła sam trawler, spotykając się z częścią jego załogi.

W uroczystości wzięło udział około 350 zaproszonych gości, a potem, ponad 1000 osób publiczności mogło się delektować lunchem, oczywiście z fish & chips z ryb złowionych przez Kirkellę, na który zaprosił armator trawlera - UK Fisheries.

Ceremonia chrztu i przyjęcie dla zaproszonych gości:

Kirkella ma 81 m długości. Jest nowoczesnym statkiem rybackim łowiącym ok. 12 ton ryb w jednym zaciągu. Przy 30-osobowej załodze i zautomatyzowanej przetwórni, pierwsze ryby docierają do pokładowej zamrażalni w ciągu 40 minut od połowu. Każde trałowanie trwa od pół godziny do sześciu godzin. Włoki (sieci) wyciągane są przez rufę przy pomocy mocnych wciągarek mieszczących na swych bębnach po ok. 2000 m lin.

Ryby z połowu trafiają do pokładowej przetwórni, gdzie są odgławiane, oskórowywane, filetowane, mrożone i pakowane na linii produkcyjnej, w ciągłym, wysoce zmechanizowanym procesie. Wnętrzności, skóry i głowy składowane są oddzielnie, z przeznaczeniem do przerobu na mączkę rybną używaną w karmie dla zwierząt i nawozach.
Kirkella mieści w swoich chłodzonych do temperatury -28 °C ładowniach do 780 ton filetów rybnych.

Przetwórnia ryb na pokładzie trawlera Kirkella:

Jeden rejs Kirkelli trwa cztery do sześć tygodni. Statek pływa ok. 1500 mil morskich na północ od portu macierzystego, Hull (podróż taka zajmuje mu ok. 5 dni) na łowiska, z których dostarcza około osiem procent wszystkich dorszy i łupaczy (znanych także jako plamiaki lub wątłusze srebrzyste) zjadanych ze smakiem przez Brytyjczyków w ich popularnym daniu fish and chips.

Prezentacja statku:

Nowoczesny trawler jest dziełem stoczni Myklebust Verft AS (grupa Kleven) z Norwegii (tam zamówiony przez armatora, wykończony, doposażony, tam wykonano na nim rozruchy i testy urządzeń i systemów oraz próby morskie i tam go przekazano armatorowi), natomiast jako częściowo wyposażony, w podwykonawstwie dla stoczni norweskiej, powstał, obok trzech jednostek bliźniaczych, w gdyńskiej stoczni Crist SA.

Warto przypomnieć, że królewski patronat otrzymały wcześniej statki zbudowane w Polsce jako w pełni wyposażone, pod polską marką, zakontraktowane bezpośrednio w polskiej stoczni przez brytyjskie instytucje zajmujące się utrzymaniem oznakowania dróg wodnych i latarni morskich.

Księżniczka Anna, córka królowej Anglii Elżbiety II i księcia Filipa, przybyła w 2006 roku do Gdańska, by - przy okazji wodowania - 3 lutego, zostać matką chrzestną zaawansowanej technicznie jednostki Pharos. Z kolei uroczystość chrztu jednostki bliźniaczej, Galatea, odbyła się już po przekazaniu przez stocznię, w Londynie 17 października 2007 r., na statku zacumowanym na Tamizie. Jego matką chrzestną jest królowa Anglii Elżbieta II.

W ramach tego kontraktu Stocznia Północna (obecnie Remontowa Shipbuilding) z grupy Remontowa (obecnie Remontowa Holding) zbudowała trzy statki - dwa większe, tzw. MFT (Multifunction Buoy Tender - wielofunkcyjny stawiacz boi) oraz jeden mniejszy, RIV (Rapid Intervention Vessel). Jeden MFT i jeden RIVdla armatora Trinity House Lighthouse Service, drugi stawiacz boi - dla Northern Lighthouse Board (odpowiadającego za tory wodne wokół Szkocji i Wyspy Man).

PBS

Fot.: UK Fisheries Ltd, Piotr B. Stareńczak

Rys. UK Fisheries Ltd; Video: UK Fisheries Ltd

Kirkella - charakterystyka podstawowa:

typ statku - trawler-zamrażalnia
nr IMO - 9808405
państwo bandery - Wielka Brytania
port macierzysty - Hull
rok budowy - 2018
projekt - NVC-374 (Nordvestconsult / Rolls Royce)
stocznia (częściowo wyposażony statek / podwykonawstwo) - Crist SA
stocznia (wykończenie, wyposażenie / główny kontraktujący) - Myklebust Verft AS, Gursken, Norwegia
przekazanie przez stocznię - 26.06.2018
wodowanie - 10.08.2017
położenie stępki - 19.10.2016
zamówienie - kwiecień 2016
jednostki bliźniacze: Berlin (nr IMO 9782780), Cuxhaven (nr IMO 9782778), Emeraude (nr IMO 9799898)
długość całkowita - 81,206 m
długość między pionami - 74,40 m
szerokość maksymalna - 16,316 m
szerokość konstrukcyjna - 16,00 m
zanurzenie - 6,50 m
wysokość boczna - 9,55 m
nośność - 1500 t
tonaż pojemnościowy brutto - 3976
tonaż pojemnościowy netto - 1193
śruba nastawna napędzana poprzez przekładnię przez jeden silnik wysokoprężny
silnik napędu głównego - 1 × Bergens 4895 KM (3600 kW) / CSR 3060 kW (4160 KM), Rolls-Royce
zużycie paliwa - 10-12 ton na dobę
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 800 ton
dziobowy ster strumieniowy - 1 x 950 kW (1292 KM)
załoga - 30 osób
klasyfikacja - DNV GL
notacja klasy - (+) 1A1 Stern trawler E0 Ice(1B) TMON
klasa lodowa - FS Ice Class 1B
główne łowiska - Morze Barentsa, wody grenlandzkie, obszar NAFO (północno-zachodni Atlantyk), Morze Norweskie
typowy czas trwania jednego rejsu - 60 dni
głębokość trałowania - 80-460 m, maksymalnie do 700 m
długość liny na wciągarce trałowej - 2000 m
pakowanie na pokładzie - 3 pudełka po ok. 7 kg na jedno duże, 60 dużych na jedną paletę, 3,5 palety na zaciąg, 277 palet na rejs
czas drogi ryb od połowu do chłodni - 40 minut
temperatura w ładowni chłodzonej - –30° C
czas przetwarzania ryb z jednego połowu - 4-5 godzin
typowa wielkość zaciągu - 12 ton (4225 kg filetów bez skóry)
typowa łączna wielkość połowów w rejsie - 780 ton

Rozplanowanie przestrzenne trawlera Kirkella:

Przyjęcie z fish & chips w Cutty Sark Gardens dla publiczności ceremonii chrztu:

Chrzest trawlera Kirkella dokonany przez jej wysokość księżniczkę Annę

Przemówienie jej wysokości księżniczki Anny przy okazji ceremonii chrztu statku:

Kirkella - renderyzacja komputerowa
Kirkella - przejście pod mostem Tower Bridge

 

Kirkella jako częściowo wyposażony statek - wyholowanie ze stoczni Crist i portu Gdynia do głównego wykonawcy - stoczni norweskiej Myklebust
Kirkella jako częściowo wyposażony statek - wyholowanie ze stoczni Crist i portu Gdynia do głównego wykonawcy - stoczni norweskiej Myklebust
Jej wysokość księżniczka Anna na pokładzie klipra Cutty Sark przy modelu trawlera Kirkella
Jej wysokość księżniczka Anna w sterówce trawlera Kirkella
Jej wysokość księżniczka Anna w czasie chrztu statku Kirkella
Infografika - Kirkella i jej łowiska
Rozplanowanie przestrzenne trawlera Kirkella

 

Kirkella - renderyzacja komputerowaKirkella - przejście pod mostem Tower BridgeKirkella jako częściowo wyposażony statek - wyholowanie ze stoczni Crist i portu Gdynia do głównego wykonawcy - stoczni norweskiej MyklebustKirkella jako częściowo wyposażony statek - wyholowanie ze stoczni Crist i portu Gdynia do głównego wykonawcy - stoczni norweskiej MyklebustJej wysokość księżniczka Anna na pokładzie klipra Cutty Sark przy modelu trawlera KirkellaJej wysokość księżniczka Anna w sterówce trawlera KirkellaJej wysokość księżniczka Anna w czasie chrztu statku KirkellaInfografika - Kirkella i jej łowiskaRozplanowanie przestrzenne trawlera Kirkella
1 1 1