Stocznie, Statki

4 kwietnia 2019 r. na Wydziale Chemii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu odbyło się kolejne posiedzenie Grupy Roboczej ds. projektu "Zielona Stocznia w Polsce". Przewodniczyli mu przedstawiciele MGMiŻŚ oraz Krajowej Izby Gospodarczej.   

Posiedzenie stanowiło okazję do podsumowania dotychczasowych prac grupy roboczej w przededniu rozpoczęcia fazy realizacyjnej. Projekt Zielona Stocznia jako jeden z filarów programu Batory w części reindustrializacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jest nowatorskim, interdyscyplinarnym projektem, łączącym podejście ekonomiczne z najwyższymi wymogami ochrony środowiska.

Jest to jeden z kluczowych elementów master-planu stoczniowego i przykład stworzenia w oparciu o najnowocześniejsze technologie funkcjonalności w polskiej branży stoczniowej, która może uzupełnić dotychczas posiadany potencjał.

Te i inne projekty prowadzone pod egidą MGMiŻŚ mają na celu zapewnienie polskiej branży stoczniowej możliwości odbudowy i aktywizacji, tak aby skutecznie konkurować we wszystkich segmentach rynku związanego z branżą stoczniową.

Zielona Stocznia opiera się o koncepcję gospodarki w obiegu zamkniętym (ang. circular economy) co przewiduje wdrożenie technologii pełnego, ekologicznego recyklingu statków i zagospodarowania wszystkich ich części składowych. Projekt daje możliwość zastosowania wielu zaawansowanych technologii opracowanych przez polskich naukowców z dziedzin pozornie luźno związanych z gospodarką morską oraz umiejętności i technologii posiadanych rzez stocznie i ich zaplecze badawczo - rozwojowe.

Przedstawiciele Wydziału Chemii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu od początku aktywnie partycypują w pracach Grupy Roboczej. Posiedzenie Grupy Roboczej otworzył prodziekan ds. nauki Uniwersytetu Adama Mickiewicza prof. dr hab. Marcin Hoffman.

Następnie przedstawiona została Informacja o aktualnej sytuacji w przemyśle stoczniowym w Polsce i na Świecie oraz dane dotyczące portfeli zamówień stoczni, globalnym stanie floty handlowej oraz trendach w zakresie zapotrzebowania na nowe statki oraz usługi recyklingu wycofywanych jednostek.

Omówiono także kwestie związane z wdrożeniem niezbędnego dla realizacji Zielonej Stoczni projektu badawczo-rozwojowego "Opracowanie pilotażowej linii technologicznej do recyklingu jednostek pływających z wykorzystaniem odzyskanych materiałów i czynników roboczych - Zakład Recyklingu Statków".

Podczas posiedzenia przedstawione zostały też informacje na temat toczących się na forum Unii Europejskiej pracach dotyczących demontażu statków, w tym zagadnienia prawne kwalifikowania i przekazywania statków do zakładów recyklingu w różnych krajach.

Uczestnicy spotkania omówili również zagadnienie Innowacji i innowacyjności na przykładzie dobrych praktyk w zakresie współpracy nauki i przemysłu.

rel (UMG)

+2 od pomysłu do przemysłu
Alang czeka,można się wykazać.
05 kwiecień 2019 : 05:44 hihi | Zgłoś
+3 Zielona Stocznia
Temat ważny i wymagający rozwiązania, ale tradycyjnie zadam pytanie, ile to będzie kosztowało ?
Z uwagi na tonaż jaki wchodzi w rachubę, mogą to być jednostki klasy "ALANG".
Pakistan i inne nie wchodzą w rachubę.
Ilu referentów widziało stocznie Alang i jakie mają wnioski ?
Co mają do powiedzenia na temat pracujących tam ludzi, współpracujacym ze stoczniami zapleczem, itd.
Przed laty Polska poławiała kryla, gdy podliczono koszty, złota żyła wyschła.
Obawiam się podobnego scenariusza, a chwilowo polecam wycieczkę do Alang.
Odosobnione przykłady z Europy są mało reprezentatywne.
05 kwiecień 2019 : 17:00 Mieczyslaw | Zgłoś
+2 Alang
Zaproszenie do Alang uwazam za najbardziej wlasciwe.Chetnie byl tam wyslal pierwsza osobe w panstwie polskim+caly nasz Sejm rowniez aby zobaczyli jak mozna z czlowieka zrobic zwierze ,zaorane na smierc wlasnie prze zpolitykow !Niestety rzad Indii zabronil komukolwiek wizytowac ten kompleks po tym jak Nacional Geografic pokazal wstrzasajacy reportaz z Alangu.Bylem! Widzialem! Tam wciaz kieraty napedzane ludzka sila sa w uzyciu. Jesli cos takiego ma powstac w Polsce to bede pierwszym ktory czynnie przejdzie do ruchu rewolucyjnego na rzecz obalenia tej wladzy.:) .Alang to "anus mundi" i antywzorzec postepu i jakiejkolwiek mysli technicznej. a pomysly o zielonych stoczniach skoncza sie polskim Alangiem no! ale panuje gigantomiania:)
07 kwiecień 2019 : 10:54 Jorge | Zgłoś
+3 Bzdura
Po pierwsze, to nie ma nic wspólnego z przemysłem stoczniowym. Po drugie, to armatorzy będą decydować, gdzie i za ile zezłomują statek. Nie bez powodu robią to w Indiach i Pakistanie.
07 kwiecień 2019 : 21:57 Morele | Zgłoś
+3 Naciągacze
Cały ten projekt to przykład naciągania skarbu państwa pod hasłami wielkiej nauki, ale bez żadnej wizji co z tego ma się urodzić i kto na tym ma zarobić.
Można wymyślac na koszt państwa projekty badawcze, nadawać im mądre tytuły, organizować sympozja i konferencje. A na podstawowe pytanie, kto w ten interes chce zainwestować odpowiedzi brak. Na pewno nie będą to naukowcy z Poznania, którzy oprócz kilku teoretycznych rozpraw nie wniosą nic do tematu.Bo odbiorcą ich myślowych rozważań jest jakiś tam panstwowy gestor kasy, a nie konkretny podmiot zainteresowany inwestycja i chęć konkurowania na tym rynku z Bangladeszem, czy plażową stocznią w Indiach.
09 kwiecień 2019 : 10:04 wodnik | Zgłoś
0 zielona stocznia złomowa
zielona stocznia i nowoczesne technologie zapewniajace strumien gotówki w praktyce:
https://www.youtube.com/watch?v=WOmtFN1bfZ8
film - National Geographic.
10 kwiecień 2019 : 21:17 kuter 66 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0211 4.1023
EUR 4.2758 4.3622
CHF 4.4105 4.4997
GBP 4.9503 5.0503

Newsletter