Stocznie, Statki

Do Gdańska, na początku przyszłego tygodnia, wejdzie masowiec-lodołamacz, który jako pierwszy w historii statek towarowy, samodzielnie, bez asysty lodołamaczy, wykonał przejście Drogą Północno-Zachodnią (Northwest Passage), czyli wzdłuż północnych wybrzeży i wysp Kanady. Statek dzisiaj rano spodziewany był na kotwicowisku na redzie portu Gdańsk. Przejdzie remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA.  

Nunavik, zbudowany w Japonii, a należący do kanadyjskiego armatora FedNav, opuścił 19 września 2014 roku Deception Bay w Kanadzie i otoczył Point Barrow na Alasce 11 dni później. To historyczne przejście odbyło się w ramach rejsu do Bayuquan w Chinach. Droga północna jest w tym przypadku krótsza o 40 %, niż przez Kanał Panamski - podkreślał FedNav. Odpowiadające temu zmniejszenie zużycia paliwa przekładało się na redukcję emisji gazów cieplarnianych o ok. 1300 ton.

W historycznym rejsie statek przewoził 23 000 ton rudy niklu wydobytego w kopalni w Deception Bay w regionie Nunavik zajmującym północną część kanadyjskiej prowincji Quebec.

Pierwsze dwa przejścia statków towarowych drogą Northwest Passage miały miejsce w 2012 i 2013 roku, jednak odbyły się one z asystą lodołamaczy. Nunavik przeszedł tą trasą jako pierwszy statek towarowy bez asysty lodołamacza.

Masowiec z lodołamaczowym dziobem, potężnym trzonem steru i ostrogą przeciwlodową oraz ze wzmocnionym kadłubem zbudowany został dla kanadyjskiego armatora FedNav przez japońską stocznię Tsu Shipyard należącą do grupy Japan Marine United. Projekt statku został opracowany wspólnymi siłami przez armatora oraz stocznię.

Nunavik został zaprojektowany i zbudowany głównie z myślą o obsłudze transportu koncentratów rud z kanadyjskiej firmy wydobywczej Nunavik Nickel Mine, z Zatoki Deception w północnej części prowincji Quebec. Dodatkowo w drodze powrotnej statek transportował wyposażenie oraz paliwo na potrzeby fabryki.

Jednak w ciągu ostatniego roku statek zatrudniony był głównie w relacjach między portami Niemiec, Belgii, Danii, Holandii, Finlandii i Szwecji.

Nunavik otrzymał klasę Polar Class 4 i może uprawiać żeglugę w ciężkich, arktycznych warunkach, budowa jego kadłuba pozwala na żeglugę z prędkością trzech węzłów przy pokrywie lodowej o grubości 1,5 m. Jest to możliwe także dzięki napędowi głównemu o mocy 29 600 KM, czyli trzy razy większej, niż w przypadku napędu porównywalnego tonażem konwencjonalnego masowca. Nunavik był pierwszym kanadyjskim statkiem wyposażonym w systemy uzdatniania wód balastowych.

Statek charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 22 622 jednostek, netto 8841 jednostek i nośnością 31 754 ton przy zanurzeniu 11,751 m. Jest długi na 188,80 m, szeroki na 26,60 m i ma wysokość boczną kadłuba równą 15,70 m.

PBS

Nunavik
Nunavik
Nunavik
Northwest Passage

 

NunavikNunavikNunavikNorthwest Passage

Komentarze   

+6 Polar Class
Może przy okazji żeglugi arktycznej warto wspomnieć, ze w sierpniu 2017, bez pomocy lodołamacza trasę pokonał Christophe de Margerie.
Ten tankowiec LNG jest pierwszym z 15 budowanych przez Daewoo do pracy w Arktyce. Zbudowano już 14. ładują 172600 m3 skroplonego gazu.
Trasę z Norwegii do Pd-Korei pokonał za 22 dni, w tym 6.5 dnia w Arktyce. Jednorodny lód do 120 cm pokonuje z prędkością marszową.
Warto tez wspomnieć barkowca LASH Sevmorput IMO 8729810 ładującego 74 barki po 300 ton każda, 38226 GT.
W sierpniu 2018 przeszedł tamtędy Venta Maersk 3600 TEU. Prawdopodobnie droga jest osiągalna przez 3 letnie miesiące w zalezności od zalodzenia. Nalezy tez wspomnieć, ze otwarcie tej drogi wodnej budzi duże obawy ekologów.
Pozdrawiam
06 kwiecień 2019 : 09:46 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Brawo
Dziękuje za ciekawe uzupełnienie informacji
08 kwiecień 2019 : 18:06 Are Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 To dwie różne drogi morskie
NW Passage (Kanada) ma tyle wspólnego z Drogą Północną, którą chodzą LNGC Arc7 z Jamału wzdłuż wybrzeży Syberii, że jest tam lód.

Poza tym wszystko się zgadza

Pzdr
09 kwiecień 2019 : 08:13 Misiek L Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1