Stocznie, Statki

Ceremonia wodowania Greg Mortimer, pierwszego ekspedycyjnego statku ze sprawdzonym już kształtem kadłuba X-Bow dla amerykańskiego armatora SunStone Ships Inc., odbyła się we wtorek, 12 marca w stoczni CMHI (China Merchants Heavy Industry), w Chinach. Tego dnia zorganizowano także ceremonię cięcia statku pod budowę kolejnej jednostki z tej serii.

Greg Mortimer o długości całkowitej 104,3 m; szerokości 18,4 m oraz tonażu pojemnościowym brutto 10.000 pomieści łącznie 255 osób (pasażerów oraz załogi). Kadłub został zbudowany zgodnie z klasą polarną PC6 z notacjami klasy Safe Return to Port oraz Virtual Anchorage.

Według Xianpu Hu dyrektora zarządzającego China Merchants Industry Group, budowa statku, która rozpoczęła się niecały rok temu, 16 marca 2018 roku, przebiegła bardzo sprawnie. "To wszystko dzięki współpracy z dostawcami i branżą usługową" - zaznaczał.

Przypomnijmy, że projekt statku (oznaczony symbolem UX103) wykonała norweska firma Ulstein Design & Solutions AS. Spółka podpisała także kontrakt na kompleksowy pakiet wyposażenia jednostki.

Wycieczkowiec projektu Ulstein CX103 zostanie teraz dostarczony amerykańskiemu armatorowi SunStone Ships Inc. To pierwsza jednostka tego projektu, ale umowa obejmuje opcję budowy także dziewięciu kolejnych statków. W połowie marca 2017 roku obie strony podpisały umowę ramową, według której stocznia chińska miała zbudować dla SunStone Ships cztery wycieczkowe statki ekspedycyjne z opcją obejmującą kolejnych sześć.

Jednostki z serii zapoczątkowanej przez Greg Mortimer będą przekazywane armatorowi przez stocznię chińską jako w pełni wyposażone - "pod klucz".

Operatorem ekspedycyjnego wycieczkowca Greg Mortimer będzie Aurora Expeditions. Pozostałe statki z serii mają być czarterowane obecnym i nowym klientom SunStone Ships Inc.

Greg Mortimer - charakterystyka podstawowa:

państwo bandery - Wyspy Bahama
liczba kabin pasażerskich - 80-95
długość całkowita - 104,30 m
szerokość - 18,40 m (według niektórych źródeł - 18,20 m)
zanurzenie - 5,10 m
prędkość eksploatacyjna - 15 węzłów
klasa lodowa - Ice 1A
klasa wg kodeksu polarnego - PC 6
klasyfikacja - Bureau Veritas

AL

Fot.: Ulstein Group

Komentarze   

+1 CMHI
Kolejne, duze osiągnięcie chińskiego przemysłu stoczniowego. Stocznia jest szeroko znana, również na rynku "offshore".
Wczesniej, Fincantieri zainicjował współpracę z Waigaoqiao z Shanghaju na rynku bardzo duzych wycieczkowców, teraz
widzimy rezultaty współpracy z Ulstein na rynku jednostek ekspedycyjnych.
Pada kolejny bastion stoczni europejskich. Po zaakceptowaniu jednostki przez armatora, droga dla tej produkcji w CMHI
stanie otworem. Modernizacja i reorganizacja stocznii chińskich zbiera kolejne pozytywne rezultaty.
12 marzec 2019 : 20:15 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 "Nowatorski"
Ciekawe co "nowatorskiego'' w tym ksztalcie dziobu. Przeciez ulstein tlucze to od lat w swoich "offshorach''.
13 marzec 2019 : 13:22 mister speaker Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1