Stocznie, Statki

Powstanie kolejny polarny statek ekspedycyjny firmowany przez National Geographic. Lindblad Expeditions Holdings, Inc., światowy lider w prowadzeniu rejsów ekspedycyjnych podpisał właśnie umowę z norweską stocznią Ulstein Verft na budowę drugiego arktycznego statku ekspedycyjnego, który ma pływać pod marką National Geographic. Będzie to siostrzana jednostka National Geographic Endurance, którego częściowo wyposażony kadłub powstaje w stoczni Crist SA.

Na zapytanie Portalu Morskiego Tomasz Wrzask, PR & marketing manager stoczni Crist SA, potwierdził, że również ten drugi statek, z kontraktu właśnie ogłoszonego przez Ulstein, powstanie jako częściowo wyposażony w gdyńskiej stoczni.

Czytaj także: Położenie stępki ekspedycyjnego wycieczkowca polarnego National Geographic Endurance

Ten nowoczesny statek będzie kolejnym etapem rozbudowy floty Lindblad Expeditions Holdings, Inc., do której należą już National Geographic Quest (od lipca 2017 r.), National Geographic Venture (od grudnia 2018 r.) oraz wspomniany National Geographic Endurance, który zostanie przekazany w pierwszym kwartale 2020 r.

W projekcie statku skoncentrowano się głównie na bezpieczeństwie i komforcie pasażerów, a także wielu innowacyjnych rozwiązaniach zmniejszających szkodliwy wpływ na środowisko. Jednym z nich jest konstrukcja kadłuba statku, który zostanie zbudowany według opatentowanego projektu kształtu X-Bow. Umożliwia on utrzymanie odpowiedniej pozycji, gdy statek wchodzi w falę (zmniejsza przegłębienia na dziób), minimalizuje negatywny wpływ na środowisko i optymalizuje koszty operacyjne (przez oszczędność w zużyciu paliwa).

Kształt i zamknięty charakter X-Bow ma również zminimalizować ryzyko rozprysku fal, unikając zagrożenia lub uciążliwości śliskich lub oblodzonych pokładów. Zastosowanie tego rozwiązania w statku pasażerskim zmniejszy skutki uderzeń fal o kadłub przez co zwiększy komfort podróżowania m.in. przez znaczne zmniejszenie hałasu i wibracji. Odpowiednia konstrukcja i klasa lodowa pozwoli również na podróże w rejony polarne.

Dla pasażerów przewidziano 69 przestronnych kabin i apartamentów, a także 12 pojedynczych kabin. Zgodnie z główną filozofią Lindblad Expeditions-National Geographic, statek zostanie zaprojektowany tak, aby umożliwić gościom podziwianie przyrody z dowolnego miejsca na statku. 75% kabin będzie mieć prywatne balkony, a ogólnodostępne pokłady - przestronne balkony. Eksplorację ma także ułatwić nowatorski system „Zodiac”, który umożliwi szybkie i bezpieczne zejście na ląd. Do dyspozycji gości będą także kajaki, narty biegowe, zdalnie sterowany pojazd (ROV) i podwodne kamery wideo.

Ponadto spa i centrum fitness, gabinety zabiegowe, sauny, strefę relaksacyjną i salę do jogi, a także jacuzzi. W ofercie gastronomicznej m.in. restauracja z widokiem na okolicę i odkryty bar.

Nowa jednostka ma być gotowa w III kwartale 2021 roku. Kontrakt ten to efekt coraz większego wzrostu rynku statków ekspedycyjnych i związanego z tym rozwoju stoczniowego rynku budowy takich jednostek.

Szczegółowy raport na temat ekspedycyjnej żeglugi wycieczkowej i statków dla tej nowej niszy turystycznej, budowanych na świecie został opublikowany w nrze 3 miesięcznika POLSKA NA MORZU we wrześniu 2018 r. Można się z nim zapoznać nabywając ten numer w aplikacji mobilnej.

Szczegóły: POLSKA NA MORZU na smartfonie i tablecie

AL, rel (Ulstein Group)

Wiz.: Ulstein Group

1