Stocznie, Statki

Biuro projektowo-konsultingowe Groot Ship Design z Holandii, posiadające także oddział w Polsce, dostarczyło projekt koncepcyjny zbiornikowca zrealizowany na zamówienie przedsiębiorstwa żeglugowego Asahi Tanker i przedsiębiorstwa Exeno-Yamizu Corporation z Japonii. Jak twierdzi firma, statek - jako pierwszy w swoim rodzaju - ma mieć napęd całkowicie elektryczny (all electric).

Jego podstawowym źródłem energii będzie energia elektryczna, uzyskana poprzez zastosowanie baterii litowo-jonowych. Według obu firm, projekt koncepcyjny, określany jako "e5", obejmuje pięć podstawowych elementów - elektryfikację (electrification), dbałość o środowisko (environment), ekonomię (economy), efektywność (efficiency) i rozwój przez ewolucję (evolution).

Groot Ship Design dostarczył projekt wstępny / bazowy, który został następnie uzupełniony i rozwinięty następnie przez wspomniane firmy japońskie, przy udziale towarzystwa klasyfikacyjnego ClassNK jako konsultanta w sprawach projektowania ogólnego statku i układu napędowego.

Zbiornikowiec o tonażu pojemnościowym brutto 499 jednostek, zaprojektowany według kocepcji e5 Pure Electric Tanker, charakteryzować ma 60 m długości i 10,3 m szerokości oraz pojemność zbiorników ładunkowych równa 1300 metrów sześciennych. Będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne o mocy po 350 kW oraz dwa dziobowe stery strumieniowe po 130 kW. Jednostka ma także otrzymać system automatycznego cumowania w oparciu o przyssawki lub panele magnetyczne.

Pierwszy tego typu statek ma zostać przekazany w czwartym kwartale 2020 r. i pracować jako zbiornikowiec bunkrowy w Zatoce Tokijskiej.

Prowadzone są również prace nad stworzeniem projektów statków przybrzeżnych "e5", które charakteryzowałyby się dłuższym zasięgiem.

AL

Ilustr.: Groot Ship Design

Projekt prawdopodobnie pierwszego ''całkowicie elektrycznego'' zbiornikowca - wizualizacja
Projekt prawdopodobnie pierwszego ''całkowicie elektrycznego'' zbiornikowca w roli bunkierki - wizualizacja
Projekt prawdopodobnie pierwszego ''całkowicie elektrycznego'' zbiornikowca - wizualizacjaProjekt prawdopodobnie pierwszego ''całkowicie elektrycznego'' zbiornikowca w roli bunkierki - wizualizacja

Komentarze   

+6 statek z napędem elektrycznym
Czyżby portal morski brał przykład z Pinokia i mijał się z prawdą , przemilczał fakty historyczne ? Przecież fakty są inne - w dniu 13 września 1838 roku a więc 181 lat temu w Petersburgu od nabrzeża przy twierdzy Pietropawłowskiej odbił kuter, początkowo na wiosłach i na środku Newy uruchomiono napęd elektryczny ( " maszynę magnetyczną") , podczas prób kuter osiagał predkość 1,5 węzła pod prąd wody i 4 węzły z prądem wody. Wyporność kutra ok. 6, 5 ton L= 7,5 m, B= 2,3 m, T- 0,65 m. autorem napędu był niemiecki fizyk Moritz Hermann Jacobi przy współpracy z innym członkiem Akademii Nauk w Petersburgu Heinrichem Emilem Lenzem. W 1859 r.
Francuz Plante wynalazł akumulator ołowiowy i już w 1863 roku podjęto próby zastosowania na okrętach podwodnych, w 1882 r. na Tamizie próbowano łódź o napędzie elektrycznym , w 1886 r. w Tilbury zbudowano okręt podwodny Nautilus z napędem elektrycznym ..........
06 luty 2019 : 06:09 Jewsimowicze Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 statek z napędem elektrycznym cd. 2
...... a rok później Francuzi zbudowali okręt podwodny Goubert i Porpoise ( ten w Liverpoolu). I nie były to ostatnie budowy
np. ciekawostką jest holownik niemiecki pływający na początku XX wieku na kanale Teltow był to holownik podobny do trolejbusa korzystał z trakcji elektrycznej zawieszonej nad kanałem. Tak więc opowiadania o tym, że biuro konstrukcyjne z Holandii coś nowego wymyśliło i zaprojektowało mijają się z prawdą.
06 luty 2019 : 06:11 Jewsimowicze Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1