Stocznie, Statki

Gazowiec Coral Methane, zarówno zbudowany, jak i adaptowany do funkcji bunkierki w Polsce, bezproblemowo przeprowadził 16 stycznia swoją pierwszą operację bunkrowania (dostawy paliwa) LNG, czyli skroplonego gazu ziemnego. Paliwo LNG dostarczone zostało przez polskiej budowy statek na - cumujący w porcie Santa Cruz de Tenerife na Wyspach Kanaryjskich - wycieczkowiec AIDAnova.   

Jest to najnowszy statek we flocie AIDA Cruises (grupa Carnival), który wszedł do historii żeglugi i techniki okrętowej jako pierwszy w świecie wycieczkowiec napędzany zarówno w porcie (chodzi o zespoły prądotwórcze - generację energii elektrycznej), jak i w morzu / w ruchu (tu wchodzi w grę także napęd główny) paliwem gazowym (przechowywanym na pokładzie w zbiorniku kriogenicznym w postaci skroplonej - LNG), czyli najczystszym z dostępnych paliw kopalnych. 

Coral Methane to zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku (dawniej Stocznia Północna) w 2009 roku uniwersalny gazowiec, który został przebudowany w minionym roku w stoczni Remontowa SA na zbiornikowiec bunkrowy. Obie gdańskie firmy należą do Holdingu Remontowa.

Statek czarterowany jest od holenderskiego armatora przez koncern Shell - dostawcę LNG.

"Uważamy, że LNG jest dziś najbardziej zrównoważonym paliwem żeglugowym (w najmniejszym stopniu naruszającym równowagę ekologiczną spośród realistycznych w wykorzystaniu). Wprowadzenie Coral Methane na rynek jako bunkierki LNG, we współpracy z Shell, podkreśla nasze zaangażowanie w sektor LNG i stanowi kolejny krok w ramach naszego wkładu w zrównoważony łańcuch dostaw" - powiedział Klaas Kerssemakers, dyrektor operacyjny przedsiębiorstwa żeglugowego Anthony Veder. "Sukces tego projektu wynika z doskonałej współpracy ze wszystkimi zaangażowanymi stronami, od fazy inżynierskiej po naszą pierwszą operację bunkrowania LNG".

Coral Methane zapewnia bezpieczne i zrównoważone operacje bunkrowania. Projekt modyfikacji gazowca do funkcji bunkierki, przeprowadzony przez Anthony Veder, zajął 12 miesięcy. Wymagał projektowania i stoczniowych prac polegających na przebudowie i montażu odpowiedniego wyposażenia - co wykonano w stoczni Remontowa SA w Gdańsku, a także uzyskania pozwoleń na bunkrowanie (dostawy paliwa na statki) w poszczególnych portach.

By zagwarantować bezpieczne operacje bunkrowania, załoga została zaznajomiona ze wszystkimi niezbędnymi urządzeniami i procedurami wraz z pracownikami Shell i AIDA Cruises oraz Carnival Corporation.

Coral Methane został zbudowany w Polsce według innowacyjnego projektu jako pierwszy w świecie tak uniwersalny gazowiec (przystosowany do przewozu LNG, LPG - skroplonych gazów ropopochodnych oraz etylenu). Wyposażony jest w dodatku w redundantny system napędowy i dwa pędniki azymutalne typu Azipull, zapewniające statkowi wysoką manewrowość i oszczędność paliwa. Poza tym, dzięki napędowi spalinowo-elektrycznemu i częściowemu wykorzystaniu LNG jako paliwa, stał się - w chwili wejścia do eksploatacji w maju 2009 roku - jednym z najnowocześniejszych i najbardziej ekologicznych statków towarowych pływających po europejskich szlakach wodnych. Rozpoczął wtedy realizację 15-letniej umowy czarterowej z zależną od 2012 roku od Shell'a norweską spółką energetyczną Gasnor AS. Statek grał kluczową rolę w rozwoju sektora biznesu LNG dla obu firm (Shell i Veder), transportując LNG przede wszystkim w rejonie Norwegii.

Zbudowany w Polsce pionierski gazowiec zdobył nagrodę za innowacyjność od Królewskiego Holenderskiego Stowarzyszenia Armatorów (KVNR), a podczas międzynarodowych targów morskich Baltexpo 2009 otrzymał nagrodę "Złotej Kotwicy" Krajowej Izby Gospodarczej. W 2016 roku stał się pierwszym statkiem, który załadował LNG przy nowym stanowisku - pirsie nr 3 terminalu LNG Gate w Rotterdamie.

Koncern naftowo-gazowy i energetyczny Shell oraz armator gazowców Anthony Veder ujawnili w listopadzie 2017 roku porozumienie, na mocy którego gazowiec Coral Methane miał zostać przebudowany na jeden z kilku pierwszych w świecie zbiornikowców bunkrowych LNG. Miała to być pierwsza tego rodzaju adaptacja, polegająca na integracji specjalistycznego wyposażenia do podawania paliwa LNG na inne statki na istniejącym gazowcu transportowym.

Armator Anthony Veder zdecydował, że ten ważny, unikatowy projekt realizowany będzie w stoczni Remontowa SA. 

W ramach modyfikacji, przeprowadzonej w Gdańsku, której towarzyszył remont o szerokim zakresie, zainstalowano m.in. dodatkową chłodnicę gazową, co wymagało wielu prac towarzyszących. By umożliwić montaż chłodnicy, należało m.in. uprzednio przygotować miejsce na statku. W tym celu prefabrykowano specjalną 20-tonową platformę. Poza tym zmodyfikowano pusty zbiornik void space nr 1 adaptując go na pomieszczenie, w którym zamontowano szafy elektryczne do sterowania nowymi urządzeniami. Zamontowano także tzw. subcooler w specjalnie przeznaczonym do tego kontenerze. Kolejnym obszarem ważnych prac było pomieszczenie zwane PSA room, w którym m.in. zainstalowano nową pompę oraz chłodnicę płytową. Tu powstały również nowe drogi komunikacyjne. W zbiornikach ładunkowych zainstalowano "radarowy" system pomiaru zapełnienia ładunkiem firmy Kongsberg. 

Sprawdzona elastyczność eksploatacyjna Coral Methane zapewnia niezbędne warunki do działania w charakterze bunkierki LNG. Modyfikacje, takie jak zainstalowany system do obsługi elastycznych przyłączy (węży przeładunkowych) umożliwiają Coral Methane przeprowadzanie bezpiecznych operacji bunkrowania, a system odzysku gazu odparowanego (boil-off gas) zapewnia zrównoważone rozwiązanie dla efektywnego wykorzystania gazu ziemnego i redukcji emisji gazów cieplarnianych. 

Projekt obejmował również przegląd wszystkich niezbędnych procedur operacyjnych w celu zapewnienia zgodności z zaleceniami i wytycznymi SGMF (stowarzyszenia Society for Gas as Marine Fuel).

Gazowiec Coral Methane jest jednym z nie więcej niż 10 pierwszych w świecie zbiornikowców bunkrowych LNG. Przewiduje się, że - jak informowano w 2017 roku przy okazji ujawnienia porozumienia Anthony Vedera i koncernu Shell - będzie realizował zapotrzebowanie na paliwo LNG głównie w południowej części Morza Północnego oraz na Morzu Śródziemnym. 

Statek o ładowności 7500 m³ (taka pojemność wystarcza na dwa tankowania dla statku takiego, jak AIDAnova), długości 117,8 m oraz szerokości 18,6 m eksploatowany był dotychczas przez czarterującego - Shell - jako statek wielozadaniowy. Zatrudniany był jednak głównie na rynku tzw. small scale LNG, jako gazowiec dowozowy i do dystrybucji regionalnej LNG w Europie Północnej.

Według armatora Anthony Veder, który dysponuje flotą ponad 30. gazowców - adaptacja Coral Methane na zbiornikowiec bunkrowy LNG wychodzi naprzeciw rosnącemu popytowi na paliwo LNG na rynku żeglugowym.

PBS, IG, rel (Anthony Veder)

Fot.: Anthony Veder, Piotr B. Stareńczak

Bunkrowanie wycieczkowca z napędem LNG z bunkierki Coral Methane na Wyspach Kanaryjskich
Gazowiec LPG / LEG / LNG Coral Methane
Bunkrowanie wycieczkowca z napędem LNG z bunkierki Coral Methane na Wyspach KanaryjskichGazowiec LPG / LEG / LNG Coral Methane

Komentarze   

+3 Brawo Remontowa
Ta stocznia to nasz prymus eksportowy. Nie wybudowalibyście takze promu co go nam wladza obiecuje?
19 styczeń 2019 : 12:14 R. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Miała budowac
Ale potem zamówienie poszło do Gryfii. I dlatego promu nie ma.
19 styczeń 2019 : 16:49 Maxi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Ostatnie ankiety