Stocznie, Statki

„Nie nastąpiła obiecywana odbudowa majątku produkcyjnego Stoczni, który obecnie jest w jeszcze gorszym stanie niż był kiedykolwiek” – alarmuje Wspólna Reprezentacja Związków Zawodowych działających w Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” SA (Organizacja Zakładowa NSZZ "Solidarność", Międzyzakładowa Organizacja Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej i Międzyzakładowy Związek Zawodowy Pracowników Stoczni) w liście otwartym nadesłanym do m.in. premiera, wojewody, władz Szczecina, prezesa PiS, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz mediów ogólnopolskich.

„Po trudnym okresie do 2009 roku, szczególnie po fatalnych w skutkach latach 2010-2015 – kiedy to wyprzedano większość terenów Stoczni i zdewastowano jej majątek produkcyjny, a w ramach kolejnych „restrukturyzacji” zatrudnienia wyzbyto się większości pracowników o najwyższych kwalifikacjach – z ufnością odebraliśmy przejęcie, w kwietniu 2016 roku, zarządzania Stocznią przez nowy zarząd oraz włączenie Stoczni w struktury Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA.” – czytamy w liście. 

Związkowcy nie ukrywają rozczarowania, zwłaszcza po tym, jak w latach 2015-2016 obiecywano lepsze perspektywy dzięki powstaniu resortu gospodarki morskiej oraz zapowiadanej ówcześnie ustawie o aktywizacji przemysłu okrętowego. „Niestety, po ponad dwóch latach od tego czasu, sytuacja Stoczni nie poprawiła się – przeciwnie jest jeszcze gorsza niż wcześniej. Nie nastąpiła obiecywana odbudowa majątku produkcyjnego Stoczni, który obecnie jest w jeszcze gorszym stanie niż był kiedykolwiek” – czytamy.

W liście wylicza się brak płynności finansowej, brak środków na zakupy materiałów do produkcji oraz prowadzenia bieżącej działalności. Rażące zaniedbania, zdaniem sygnatariuszy listu, dotyczą w szczególności budowy lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, „co zagraża opóźnieniami w realizacji tego kontraktu oraz – w konsekwencji – istotnymi stratami, zamiast planowanego zysku”.

Związkowcy odnoszą się także do kluczowej inwestycji dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej: „Sztandarowe przedsięwzięcie, jakim miała być budowa promu pasażersko-samochodowego dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej jest w powijakach. Minęło siedemnaście miesięcy od położenia stępki, a nawet nie zostały zakończone prace projektowe nad tą jednostką, przy czym wiadomo już, że przedsięwzięcie to ani nie zostanie zrealizowane w zakładanym terminie, ani nie może być zrealizowane przy planowanych jego kosztach. Także to przedsięwzięcie nie ma realnych źródeł finansowania i żadnych widoków na dodatni wynik finansowy. Taki stan skutkuje dramatycznie złymi wynikami ekonomicznymi i nie ma żadnych widoków na ich poprawę, a zadłużenie Stoczni osiągnęło krytyczny poziom.”.

Pesymistyczne – jak wynika z listu – rysuje się także przyszłość stoczni, bo, jak czytamy, „ani zarząd Stoczni, ani osoby działające z ramienia jej dominującego akcjonariusza nie mają żadnego realnego pomysłu na uzdrowienie tej sytuacji, a ciągłe konflikty w tym gronie jeszcze pogarszają sytuację.”. Związkowcy informują także o niekonsekwentnie prowadzonych programach naprawczych, pomysłach na wyprzedaż aktywów Stoczni, a także bezradności przewodniczącego Rady Nadzorczej Stoczni, pełniącego obowiązki niedawno odwołanego – bez podania przyczyny – kolejnego prezesa Zarządu Stoczni.

 
+24 Zwykłe chciejstwo !
To są te sukcesy w odbudowie polskiego przemysłu stoczniowego, którymi PiS chwali się już od długiego czasu ?
30 listopad 2018 : 14:25 Jato | Zgłoś
+17 stocznia za złotówkę
czyli mamy kolejne "resolution"
30 listopad 2018 : 21:23 Mao | Zgłoś
+15 cd..
a nie naPISaliście że Jacyna zwiała..
30 listopad 2018 : 21:24 Mao | Zgłoś
+9 Jacyna wróć ⛴⛴⛴???
A gdzie wszystko wiedząca Jacyna zawiała??? Jednak pyskówkami nie da się uzdrowić MSR Gryfia.
02 grudzień 2018 : 10:05 Henryk D. K-1 | Zgłoś
+7 Debilu umiesz czytać
W latach 2010-2015 Gryfia najbardziej się zadłużyła, a kto wtedy rządził PIS??
03 grudzień 2018 : 07:41 ...... | Zgłoś
+1 PiS PO samo zło
Nie ma dla stoczniowej wierchuszki związkowej znaczenia czy rządzi PiS czy PO - potrafią zadłużyć stocznię niezależnie czy prezesem jest ktoś kumaty czy nie. Robią swoje.
03 grudzień 2018 : 17:11 Mokrzycki | Zgłoś
0 Walczcie o swoje
Jak ta załoga ma się chwalić postępami, jak tam nikt ani się nie zna na gospodarce morskiej, ani nie bierze pod uwagę tego, co ludzie mówią i czego potrzebują? Będzie przywrócona Polska bandera, będą korzystne warunki, to i statki będą przychodzić i do Świnoujścia i do Szczecina do stoczni, jak za czasów eldorado. Zróbmy w końcu coś dla siebie, dla sektora o który walczyli za nas ludzie. Jak nie, to oddajmy może i tradycje. A jak tak, to zbierzmy się i spalmy w końcu te kilka gum, bo nic innego nie przemawia do szlachetnej władzy
07 grudzień 2018 : 20:21 Mariak | Zgłoś
+36 Czy Piotr Duda też alarmuje ?
Czy wśród tych alarmujących związkowców, są również członkowie "Solidarności" Piotra Dudy ? Szef za pan brat z PiS-em, więc jakoś trudno to sobie wyobrazić.
30 listopad 2018 : 14:31 Jato | Zgłoś
+7 Świnoujście
Tak na pierwszym miejscu jest wymieniony Związek NSZZ Solidarność, tylko dziennikarz portalu zjadł " (Organizacja Zakładowa SZZ "Solidarność",) Oczywiście o tym problemie także został poinformowany Przewodniczący p. Piotr Duda i nie tylko wszystkie władze chcący pomóc w odbudowie i naprawie Stoczni. Tu nie walka polityczna dla pracowników Stoczni bo to nas nie obchodzi. Politykę zrobiła "Solidarność 80 ze Szczecina ", bo nie wzięła udziału w walce o miejsca pracy i samo istnienie Stoczni. Morska Stocznia Remontowa w Świnoujściu 5 lat temu ratowała przed zagładą Stocznię Gryfię w Szczecinie, a teraz tą żywicielską rękę chcą odciąć. Co za obłuda. Stoczniowcy ze Świnoujścia domagają się i żądają odłączenia się od Szczecina. Będziemy walczyć.
30 listopad 2018 : 15:04 Stoczniowiec | Zgłoś
-3 Solidarność?
To co to za solidarność jak chcecie się od Szczecina odłączyć i pogrążyć Gryfię?!?
30 listopad 2018 : 17:15 Gienek 1 | Zgłoś
+11 Solidarność?
A ile lat przed silowym połączeniem Msr z gryfią to właśnie Gryfia była bankrutem? Może ktoś to ujawni i przyczyny tego stanu? Już nie wspomnę o przyczynach tego połączenia bo skutki to są znane gdyż obserwujemy je teraz
A ci co wieszają psy na tej sytuacji to niech zobaczą dlaczego Msr przynosiła zyski , małe bo małe ale zawsze zyski i jaka była organizacja pracy już nie wspomnę o tym co robiono w stoczni , chodzi o offshory którymi zarządzał bezpośrednio prezes którego żeście wyrzucili jak psa bo wam przeszkadzał .
To właśnie Msr powinna być wiodącą w tym tandemie
A teraz po tym co zrobił Mars za rządów PO chcecie cudów , czy stocznia kikut Gryfia , pozbawiona terenów , hal a nawet możliwości transportu , dzierżawiąca najcenniejsze miejsce przy doku 5
Czy tak powinna wyglądać stocznia? Do tego wiodącą
01 grudzień 2018 : 10:18 Filip z konopi | Zgłoś
+37 Związkowa ściema.
Rodziny i znajomi zwiąkowców i polityków pracują w biurze . Cieple posadki i niezła kasa. Nikt nie jest odważny zrobić redukcje w biurach i w zamian zatrudnić pracowników produkcyjnych. Jak długo będzie trwał ten związkowy kabaret ? Gryfię trzeba zamknąć , wszystkich zwolnić i zacząć przyjmować do nowej stoczni ludzi do produkcji
za wyższe pieniądze. Ale to nie przejdzie. Za dużo cwaniaków ma w Gryfii swoje lewe interesy.
30 listopad 2018 : 15:06 Tomasz2 | Zgłoś
+23 ZZ
Te trzy wymienione związki do kupy razem wzięte nie mają tylu członków co sama Solidarność 80 w Gryfii to jaka to wspólna reprezentacja i gdzie reprezentatywność ? należałoby to towarzystwo kanapowe od listu prawidłowo przeliczyć !
30 listopad 2018 : 18:46 andrzejek | Zgłoś
-18 Hnat
Peo i PSL zrobiły swoje, a Teraz mogą zwalić na PiS, szkoda że nie mamy w kraju uczciwych sądów tylko kodziarskie pomioty w togach, za to co Peo zrobiła szczególnie z gryfia powinni być wykluczeni i zamknięci
30 listopad 2018 : 19:18 Pelo | Zgłoś
+15 Co Ty pleciesz
Spójrz na ręce prezesa stoczni Janusza Jagielskiego - czego dokonał w trakcie swojej kadencji, a najbardziej zaprzysięgłego zwolennika PiS!
01 grudzień 2018 : 08:35 Pies _na_buraki | Zgłoś
+6 Dobry na bobry
Facet który sprzedał całą stocznię był dobry ? Czy tu psychiatra nie jest potrzebny ? Tu o firmę i ludzi chodzi czy jak zawsze o stołki, interesy i politykę ?
03 grudzień 2018 : 10:57 Do minusów | Zgłoś
+8 niezależny
Nie liczy się ilość tylko jakość. Co Ty za głupoty piszesz, że Solidarność ma więcej członków niż inne Związki Zawodowe. To nie prawda bo jestem w tej stoczni i wiem bardzo dobrze ile każdy Związek ma członków i jakie płaci stawki. 5 lat temu mieli zlikwidować stocznię Gryfię w Szczecinie, Stocznia w Świnoujściu pomogła Gryfi aby ich nie zlikwidowano i czas najwyższy już się usamodzielnić był czas nauczyć się od Stoczni w Świnoujściu dobrej pracy, zarządzania choć to jest trudne bo bankruci i nieudacznicy rządzą Świnoujściem ale mimo waszej dominacji i tak jesteśmy My ze Świnoujścia niezależni i znamy swoją wartość. Jak tak dobrze pracujecie to co się boicie samodzielnie pracować i mówicie że was pogrążymy. Przecież wy podobno dobrze pracujecie tylko wyniki finansowe są ujemne, a księgowość kreatywna i kłamliwa że to Świnoujście słabo pracuje. Prawda jest całkiem inna. Jak tacy dobrzy to też niech chcą się odłączyć ale oni nie chcą i trzymają się pazurami i są pasożytami.
30 listopad 2018 : 19:41 Stoczniowiec | Zgłoś
+16 do nie zależny
ty se JAJA robisz a to nie te święta nadchodzą !
30 listopad 2018 : 20:07 andrzejek | Zgłoś
+13 mimo Szczecin
Teraz dali inne zdjęcie nie wiem czy aktualne ale do tej pory i przez miesiące nie mieli żadnego statku do remontu. To Stocznia Szczecin bez statków. Który Armator odda statek do remontu jak widzi że tam słabo pracują. Czy Wy też dajecie samochód do naprawy słabemu mechanikowi. W Świnoujściu są i były statki bo Armator wie że tam może polegać na uczciwości i dobrej pracy mimo wszystko choć nie jest łatwo. Zarząd poróżnia pracowników i za słabą pracę lepiej wynagradza bo w Szczecinie więcej zarabiają, a przynajmniej jak jeden zakład to zarobki powinny być jednakowe. Mają w tej sprawie Spór Zbiorowy.
30 listopad 2018 : 19:43 Stoczniowiec | Zgłoś
+10 Ktos
Ja jedyny cel stoczni gdy przyjdzie armator to wydoić go jak najbardziej to nic dziwnego. Zaorać ten przybytek gdzie 80% góry to emeryci na zleceniach. Armatorzy po jednorazowej wizycie uciekają i nie wracają bo każdy stwierdza że jedno wielkie złodziejstwo. Zamiast prowadzić rozsądną politykę firmy to ich strategia to "mamy długi więc musimy jak najbardziej naciągać klienta" , krótkowzroczność poraża.
01 grudzień 2018 : 07:54 Ktos | Zgłoś
+7 A nie mówiłem?!
A nie mówiłem?! - Chciało by się w radosnych podskokach powiedzieć o tych zarządach pisowskich w Szczecinie, ale mimo że tak "krakałem" od samego początku tej politycznej hucpy, jest mi po prostu żal...
01 grudzień 2018 : 08:28 Pies _na_buraki | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter