Stocznie, Statki

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej pracuje nad połączeniem Stoczni Szczecińskiej i Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia - wynika z informacji przekazanych PAP przez resort gospodarki morskiej.

Resort gospodarki morskiej jest gotowy do przejęcia stoczni od Ministerstwa Obrony Narodowej, czekamy już tylko na akceptację Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Prokuratorii Generalnej – poinformował PAP Michał Kania z MGMiŻŚ.

W czerwcu br. podpisany został list intencyjny w sprawie zakresu i formy przekazania nadzoru nad podmiotami stoczniowymi Ministerstwu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Obecnie trwa proces alokacji aktywów stoczniowych oraz dalsze prace nad połączeniem obu podmiotów.

Jak podkreśla ministerstwo, konsolidacja przemysłu stoczniowego pod nadzorem MGMiŻS ma na celu uzdrowienie całej branży stoczniowej; to kolejny etap procesu odbudowy polskiego przemysłu stoczniowego.

Pod koniec grudnia 2017 r. walne zgromadzenie akcjonariuszy Szczecińskiego Parku Przemysłowego, który zarządzał wcześniej aktywami po zlikwidowanej wcześniej stoczni, podjęło decyzję o zmianie nazwy spółki na Stocznia Szczecińska. Wniosek w tej sprawie wpłynął do Krajowego Rejestru Sądowego w Szczecinie w styczniu br. 16 października br. decyzją sądu zakład powrócił do historycznej nazwy Stocznia Szczecińska.

W br. w Stoczni Szczecińskiej zwodowano osiem jednostek w tym m.in. pełnomorski megajacht, jednostki rybackie i prom dla duńskiego kontrahenta. Ponadto 11 lipca w zakładzie położono stępkę pod budowę pełnomorskiego jachtu. W Stoczni trwają także przygotowania do budowy masowców dla niemieckiego armatora. Podpisany w maju br. kontrakt dotyczy budowy dwóch tzw. coasterów, czyli wielozadaniowych masowców z opcją na kolejnych osiemnaście tego typu.

W lokalnej prasie można było niedawno przeczytać, że w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia nie dzieje się dobrze. "Obecnie MSR Gryfia pozostaje poza nadzorem MGMiŻŚ, w związku z czym nie mamy podstaw do udzielania informacji dotyczących kondycji spółki" – dowiedziała się PAP od resortu gospodarki morskiej.

Gryfia buduje dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej prom typu ro-pax. Stępkę pod jego budowę położono 23 czerwca 2017 r. w Szczecińskim Parku Przemysłowym. W lipcu br. poinformowano, że prom ma być gotowy na przełomie 2020 i 2021 r. Z informacji przekazanych PAP przez ministerstwo wynika, że termin oddania do użytku promu dla PŻB nie jest zagrożony.

Kania poinformował także, że w przyszłości polscy armatorzy wymienią swoje promy. "Łącznie wybudowanych zostanie około 10 promów, ze względu na to, że wszyscy polscy armatorzy, czyli Polska Żegluga Morska oraz spółki od niej zależne, muszą wymienić swoje floty" – podkreślał.

Szczeciński Park Przemysłowy powołany został do zarządzania aktywami po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa. Park zarządzał 45 ha z najważniejszą infrastrukturą stoczniową: halami produkcyjnymi, pochylniami, nabrzeżem i suwnicami.

Produkcję w Stoczni Szczecińskiej Nowa wstrzymano w styczniu 2009 r., ponieważ Komisja Europejska uznała, że udzielona wcześniej stoczniom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna była niezgodna z unijnym prawem. Majątek stoczni sprzedano, a pracowników zwolniono.

Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. powstała w wyniku połączenia dwóch zakładów, które od września 2013 r. prowadzą działalność operacyjną jako jedna spółka. Stocznia posiada dwa zakłady produkcyjne - w Szczecinie i Świnoujściu.  

autor: Kacper Reszczyński

+13 MORSKA STOCZNIA SZCZECINSKA REMONTOWA GRYFIA
Jak to się będzie nazywać?
28 październik 2018 : 13:34 Buahah | Zgłoś
+15 kombinacje
Kombinują z tymi stoczniami jak koń pod górę. Gryfia ma dwa zakłady, szczecińska ma się łączyć z Gryfią, MON, MGMiŻŚ, walne zgromadzenie akcjonariuszy, 10 promów. Kiepska kondycja i luksusowe jachty, nie wiem "co poeta (redaktor) miał na myśli".
28 październik 2018 : 17:06 maciek2 | Zgłoś
+14 faktycznie poeta
Artykuł faktycznie ostro zmanipulowany. Niby fakty, ale interpretacja z dziedziny fantastyki. Jak na razie, na konto "sukcesów" Stoczni można zaliczyć kontrakt na budowę sekcji dla jakiejś niemieckiej stoczni i list intencyjny na budowę costerów. I tylko tyle. Pozostałe fakty (np. te o luksusowym jachcie) dotyczą innych firm, które płacąc słone opłaty dzierżawią kawałki stoczniowego terenu i budują swoje jednostki tutaj, a nie np. na terenie Finomaru, Partnera czy jakiegoś innego podmiotu gospodarczego.
29 październik 2018 : 07:03 grzegorzp | Zgłoś
+11 Pomieszanie z poplątaniem
Autorowi coś się pokićkało. Pisze, że zwodowano m.in. pełnomorski megajacht, a za chwilę, że położono stępkę, a chodzi o tę samą jednostkę. Poza tym Gryfia pozostaje pod nadzorem MON, a nie MGMiŻŚ, o czym mowa na wstępie.
28 październik 2018 : 18:35 insajder | Zgłoś
+13 zdjęcie
Zdjęcie przydałoby się bardziej aktualne, bo tak wyglądała Gryfia z 10 lat temu. Bez ST3 Offshore, bez mostu Brdowskiego, z budynkami na wyspie Górnookrętowej, których od dawna nie ma, bo wyburzono.
28 październik 2018 : 18:38 insajder | Zgłoś
+8 zdjęcie
Nic się nie pomyliło. Wracamy do stanu jak na zdjęciu.Zaczniemy od posadzenia drzew n a WGO.
29 październik 2018 : 13:30 Mokrzycki | Zgłoś
+14 Kto zostanie prezesem SUPER SZCZECIŃSKIEJ STOCZNI REMONTOWEJ GRYFIA
Stawiam na prezesa Andrzeja , tego co pisze listy do premiera.Facet wie jak się promować.
28 październik 2018 : 18:44 Henryk D. K-1 | Zgłoś
+10 prezes ?
Obecna władza (tzw. dobra zmiana) ma całe zastępy wójtów i burmistrzów gotowych objąć każde stanowisko na którym postawi pan PREZES.
29 październik 2018 : 13:10 maciek2 | Zgłoś
+10 Zostały dwa lata
aa zwodowanie pierwszego ro-paxa. Czy ktoś się chce założyć, że ten statek powstanie albo i nie? Kombinacje ze stoczniami świadczą, że nasze napuszone władze nie mają żadnego konkretnego pomysłu, wszędzie kłamią i mydlą oczy...
29 październik 2018 : 06:30 Szczeciniak | Zgłoś
+12 Obsuwa na maxa
Kolejna obsuwa. Przecież połaczenie stoczni miało być ogłoszone 23 października:
[link usunięty]
29 październik 2018 : 07:03 Mokrzycki | Zgłoś
+13 definicja
żeby coś połączyć - trzeba mieć co najmniej dwie połówki..

mówiąc po ludzku :

- do ledwie zipiącej Gryfii dołączą kilka hektarów starej infrastruktury i cały zarząd/administrację - szumnie nazwane "Stocznią Szczecińską"

słaby ma ciągnąć jeszcze słabszego ...
29 październik 2018 : 08:44 robertpk | Zgłoś
+14 Coś z niczego
Ja nie mam nic, ty nie masz nic, to jest w sam raz tyle, żeby zbudować stocznię.
29 październik 2018 : 09:57 DarekN | Zgłoś
+10 Coś z niczego???
Jak to nic nie mają. Pensje po 60-80 tysięcy miesięcznie za stanowisko. Może się nic nie dziać, walić, palić. Ważne aby kasa wpływała na konto jak najdłużej.
29 październik 2018 : 13:32 Mokrzycki | Zgłoś
+7 Jak w Misiu
ale to nie kabaret. Za to płacimy. Do zobaczenia przy urnach.
29 październik 2018 : 20:04 M | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter