Pokonywane są kolejne etapy rozwoju elektrycznych napędów głównych na statkach. W budowie jest holownik hybrydowy o uciągu na palu rzędu aż 100 T i zdolny do łamania grubego lodu.
Innowacyjny holownik (zakontraktowany w listopadzie 2017 roku), który otrzyma imię Vilja, został w ostatnich dniach zwodowany w hiszpańskiej stoczni Gondan Shipbuilders w Figueras. Przeznaczony jest dla operatora portowego Port of Luleå w Szwecji. Holownik został zaprojektowany przez znane, wyspecjalizowane biuro projektowo-konsultingowe Robert Allan Ltd z Kanady (projekt RAL TundRA 3600-H) i jest wyposażony w hybrydowy system napędowy HYTug dostarczony przez Wärtsilä.
W chwili przekazania armatorowi, spodziewanego w II kwartale 2019 roku, będzie to jednostka o największej mocy napędu głównego wśród budowanych dotychczas holowników z napędem hybrydowym, a zarazem pierwszy hybrydowy holownik eskortowy przystosowany do łamania lodu. Konstrukcja przekracza wymogi najwyższej fińsko-szwedzkiej klasy lodowej.
Holownik będzie mógł łamać lód o grubości 1 m z prędkością 3 węzłów i charakteryzować się ma uciągiem na palu ok. 100 T przy użyciu napędu mechanicznego ze wspomaganiem silnika elektrycznego zasilanego z baterii.
Holownik, budowany pod nadzorem Lloyd's Register, zaprojektowano jako lodołamacz oraz holownik eskortowy operujący w północnej części Zatoki Botnickiej. Port of Luleå używać będzie statku do lodołamania, asystowania statkom, manewrów terminalowych, holowań eskortowych, holowań przybrzeżnych barek, gaszenia pozarów i obsługi znaków nawigacyjnych (np. pław).
36-metrowy holownik wyposażono w dwa silniki wysokoprężne napędu głównego, hybrydowe prądnice wałowe (zawieszone) mogące służyć zamiennie jako silniki elektryczne i baterie akumulatorów.
Hybrydowa konfiguracja napędu ma zapewnić eksploatacyjną elastyczność i zapewnić redukcję kosztów paliwa, szkodliwych emisji oraz kosztów konserwacji i napraw.
PBS
Fot.: Gondan Shipbuilders, Rys. Robert Allan Ltd
Holownik projektu TundRA 3600-H - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 36,00 m
szerokość konstrukcyjna - 13,0 m
wysokość boczna - 6,70 m
uciąg na palu - 100 T
łączna moc napędu głównego - 2 × 2720-3100 kW
liczba miejsc dla załogi (maks.) - 10