Stocznie, Statki

Pokonywane są kolejne etapy rozwoju elektrycznych napędów głównych na statkach. W budowie jest holownik hybrydowy o uciągu na palu rzędu aż 100 T i zdolny do łamania grubego lodu.   

Innowacyjny holownik (zakontraktowany w listopadzie 2017 roku), który otrzyma imię Vilja, został w ostatnich dniach zwodowany w hiszpańskiej stoczni Gondan Shipbuilders w Figueras. Przeznaczony jest dla operatora portowego Port of Luleå w Szwecji. Holownik został zaprojektowany przez znane, wyspecjalizowane biuro projektowo-konsultingowe Robert Allan Ltd z Kanady (projekt RAL TundRA 3600-H) i jest wyposażony w hybrydowy system napędowy HYTug dostarczony przez Wärtsilä.

W chwili przekazania armatorowi, spodziewanego w II kwartale 2019 roku, będzie to jednostka o największej mocy napędu głównego wśród budowanych dotychczas holowników z napędem hybrydowym, a zarazem pierwszy hybrydowy holownik eskortowy przystosowany do łamania lodu. Konstrukcja przekracza wymogi najwyższej fińsko-szwedzkiej klasy lodowej.

Holownik będzie mógł łamać lód o grubości 1 m z prędkością 3 węzłów i charakteryzować się ma uciągiem na palu ok. 100 T przy użyciu napędu mechanicznego ze wspomaganiem silnika elektrycznego zasilanego z baterii.

Holownik, budowany pod nadzorem Lloyd's Register, zaprojektowano jako lodołamacz oraz holownik eskortowy operujący w północnej części Zatoki Botnickiej. Port of Luleå używać będzie statku do lodołamania, asystowania statkom, manewrów terminalowych, holowań eskortowych, holowań przybrzeżnych barek, gaszenia pozarów i obsługi znaków nawigacyjnych (np. pław).

36-metrowy holownik wyposażono w dwa silniki wysokoprężne napędu głównego, hybrydowe prądnice wałowe (zawieszone) mogące służyć zamiennie jako silniki elektryczne i baterie akumulatorów.

Hybrydowa konfiguracja napędu ma zapewnić eksploatacyjną elastyczność i zapewnić redukcję kosztów paliwa, szkodliwych emisji oraz kosztów konserwacji i napraw.

PBS

Fot.: Gondan Shipbuilders, Rys. Robert Allan Ltd

Holownik projektu TundRA 3600-H - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 36,00 m
szerokość konstrukcyjna - 13,0 m
wysokość boczna - 6,70 m
uciąg na palu - 100 T
łączna moc napędu głównego - 2 × 2720-3100 kW
liczba miejsc dla załogi (maks.) - 10

Komentarze   

0 TundRA 3600-H
Z uwagą przestudiowałem informację na temat tego największego holownika hybrydowego.
Biuro Roberta Allan'a jest znane z ciekawych rozwiązań dla rejonów zalodzonych.
Jego konstrukcje pracują w Kanadzie na Sachalinie i Bautino (Kazachstan).
W okresie zimy Lulea ,to nie jest raj na ziemi. Jednostka jest typowym holownikiem eskortującym, nieco większym od portowych.
Przy tonazu powyzej 500 GT,podlega tez innym przepisom.
Gandan Figureas to niewielka stocznia ze 100 m slipem, ale z ciekawymi dokonaniami. W ubiegłym roku przekazano
Dr Fridtjof Nansen IMO 9762716 74.5 m dla 30 naukowców. Vilja ma kosztować 18 mln $.
Mimo wszystko chcę odnieść Vilję do Bolko H-11. Przy Vilji wygląda jak ubogi krewny, i choć moze plywać w lodzie z asystą lodołamaczy.
oraz będzie uzbrojony (prawdopodobnie) w aparaty Schermula,to róznica jest widoczna.
Przy wodowaniu przewaga formy nad trescia. Udział generała brygady to podkreśla.
Mieczyslaw
16 październik 2018 : 10:05 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1